• MosterLisa

Sjukligt ont i magen!

Hej!
    Jag är ny här på forumet och söker en lösning å min syster vägnar.. Jag blev moster i mitten av juli, killarna var 10 veckor för tidigt födda. Min kära syster fick alltså tvillingar, två grabbar. Den ena vägde ca 1400 gram, den minsta vägde endast 1060.
    Nu är det så att de båda har kolik. Och i och med att de är för tidigt födda funkar det inte riktigt med amningen. Hon har helt enkelt inte tillräckligt med mjölk till två små hungriga killar. De har ont i magen konstant, sover knappt och är rädda för att rapa. De har fått en varsin babysitter, testat alla receptfria mediciner mot kolik och förstoppning och nu har de bytt till modersmjölkersättning för känsliga magar. Men ingenting hjälper! De vrålar och har ont hela tiden! Hade det var en hade hon kunnat ha en sån sjal som jag läst att folk skriver om här på forumet, men nu är de två och hennes man började jobba för en vecka sedan. Hon ammar ibland, om nätterna, men hon blev förskräckt när jag sa att hon kan testa att utesluta alla mjölkprodukter ur sin egen diet. Så mycket ammar hon inte.
    Finns det någon som har något tips?
    Vi skulle vara evigt tacksamma:) Killarna är nu 7 veckor i utvecklingen.
    Mvh Moster Lisa

• Svar på tråden Sjukligt ont i magen!
  • boktok

Min son är också född i v 30. Han vägde dock bara 885g , men han hade både kolik och dubbelsidigt ljumskbråck så jag vet hur det är. Har hon provat med massage på magen? Det kan lindra litegrann. Vi tog varma handdukar och la på magen, det funkade. Prova också att cykla med benen upp mot magen så att de får ut gaser. Annars så tycker jag nog att hon bör kolla om de har ljumskbråck.Min son opererades mot ljumskbråck och efteråt så mådde han mycket bättre. Jag ammade aldrig så han fick ersättning redan från början. Hoppas att det går bra för henne och om ni undrar över någonting så vet du var jag finns.

• If Only

vad är det för ersättning för känsliga magar hon fått?
    doktorn kan skriva ut nutramigen, som är för komjölksallergiker. Mina tvillingar hade också kolik, fick detta utskrivet trots att de inte är allergiska, och det hjälpte verkligen efter en vecka!

• mumsfillibabba

Min tjej har inte kolik, så jag har ingen erfarenhet av det.

Men, jag var på underbara barn mässan i älvsjö för några veckor sedan och där fanns en säng som tydligen skulle vara jättebra för kolik barn.

Tror att det var den här.

www.amby-baby-sverige.com/fotogalleri.php

Dom på mässan sa att tidigare samma dag så hade en tjej på mässan lagt ner sitt skrikande kolikbarn i sängen och han hade slutat skrika direkt.

kanske funkar den på riktigt?!

• anju79

Min dotter hade fruktansvärd kolik som baby. Började vid 5 veckors ålder (född i v 36+0) och varade tills hon var 3,5 månader ca. Provade med allt receptfritt, utesluta mjölkprodukter (fullammade), massage, bärsele men inget fungerade. Fick till sist utskrivet ett licenspreparat som hette Dicykloverinhydroklorid och det blev mycket bättre. Är nu gravid igen och om mitt barn skulle få samma besvär från magen ska jag se till att hon/han får akupunktur som ska fungera jättebra. Be henne höra efter med BVC.

• pritt

Jag tycker ni ska undersöka om det går att få akupunktur i er kommun, det sägs hjälpa mot kolik. Är barnen födda vaginalt kan även en kiroprakter hjälpa, då det har funnits studier sm visar att ryggen kan ligga fel efter förlossning som gör att nerveri magen är i kläm!

• tinaw

Om man utesluter mjölk måste man också ge komjölksfri ersättning, tex nutramigen som nämnts tidigare. Det går att bära två i bärsjal också, beskrivning finns tex på babyheaven.se Jag skulle absolut utesluta mjölk. Har de kollat magmunnarna? Prematurer kan få problem med "halsbränna" liksom, som kan göra väldigt ont.

• Hope08

Hej svejs,
    Ser att barnen är 10 veckor för tidigt födda. Får barnen multivitaminet PROTOVIT och järntilskottet NIFEREX? Iså fall kan det vara det som gör magontet. Det blir mycket gaser av vitaminerna + att läkarna doserar dubbel dos till för tidigt födda och järnet blir det förstoppade av. Jag har själv en liten tjej som är 11 veckor för tidigt född och hon har jätte problem med magen. Vi ger henne 2 ml lactulos morgon o kväll så hon får bajja sen ger vi sempers magdroppar som finns på apoteket. Och nu funkar det ganska bra med magen. Läkarna har också sagt till oss att ont i magen behöver inte betyda kolik utan beror mestadels på deras omogenhet eftersom magen fått sättas i bruk alldeles för tidigt.Vi har också gått på babymassage som har funkat bra för liten. Lycka till bebbarna!!

• JessAnn

Jag höjde miniformdropparna till 30-40 st per gång och inhandlade dr browns flaskor. bytte mat till Lemolac. Nu mår han mycket bättre.

• Mamma0511

Min son är för tidigt född v 27+6. Han fick före varje måltid 10-15 drp av miniform...Det hjälpte då honom! Jag hade inte tillräckligt me mjölk så jag gav nan till honom.

Svar på tråden Sjukligt ont i magen!