• Simba

Hur många spermier.....

En jättedum fråga. Vi diskuterar lite här på jobbet och jag kom fram till att jag har ingen aning!!!

När det är enäggstvillingar är det ju ett ägg, men är det en spermie eller två?

Tvåäggstvillingar borde väl rimligtvis vara två ägg och två spermier.....

Hur funkar det med enäggstrillingar. Finns det?!

• Svar på tråden Hur många spermier.....
  • Beatrize74

Enägg är ett ägg som delar sig. Barnen blir identiska till utseendet.
    Två ägg är det två separata ägg som befruktas av varsin spermie. Barnen blir oftast inte mer lika än två syskon är vanligtvis i och med att det är separata ägg som råkar lossa samtidigt

Enäggstrillingar finns inte, däremot enäggsfyrlingar. Då har ägget delat sig först en gång till enäggstvillingar, sedan har äggen delat på sig igen så att varje enäggstvilling fått ytterligare än tvilling.

• Simba

Så alltså:
    Ett ägg-en spermie. 1,2,4,6,8 osv...( ) barn
    Flera ägg- flera spermier? 1,2,3,4,5....barn

• Beatrize74

Stämmer - förutom att det inte kan bli sex barn av en spermie i och med att varje cell utgör EN delning. Ett ägg delas till två. De två delar sig och blir fyra sammanlagt. Om de nu SKULLE dela sig (gudbevars ) så skulle det bli åtta barn.

Fast det är klart, helt säker kan man ju aldrig vara. Två ägg kanske fortsätter att vara enäggstvillingar medan de andra två av någon mystisk anledning skulle dela på sig en gång till.

Rörigt!

Tack och lov så har det bara fötts fyrlingar tre gånger sedan 1981 i Sverige.

• Simba

Jag kom på en till fråga.

Jag vet att enäggstvillingar har samma DNA, men har de samma fingeravtryck?

• atelli

Men jag har för mej att en fd kollega fick enäggs-trillingar.... Men jag kanske kommer ihåg fel...

Kan inte det ägget först dela sej till två och sen ett av dem delar sej en gång till???

• Beatrize74

Atelli - jo, det är möjligt. Tänk bara på "Knattarna"

Näe då, det finns enäggstrillingar, och då har det gått till så som du har beskrivit det.

• Snoffsan

Enääägs tvillingar/trillingar osv uppkommer alltså av ett ägg och en spermie som delar sig.

Det finns absolut enäggstrillingar. Jag känner till några. Men det är ju så klart väldigt ovanligt. Det är ju vanligare att det blir treäggstrillingar tex.

Har hört talas om enäggsfemlingar, men inte fler än så från ett ägg.

Enäggstvillingar har till 99,9 % samma DNA. Fråga mig inte hur det går till, men så är det. Om de har 100% så är det kloning. Det går alltså inte att skilja dem åt med DNA-test, men de har inte samma fingeravtryck. Det finns för mycket yttre omständigheter som påverkar.

Mina tjejer är enäggstvillingar men som natt och dag till humör och utveckling, och jag ser lätt skillnad på dem utseende mässigt. Men andra har problem ibland. Men de är ju inte helt identiska alls. Det finns som sagt så mycket yttre omständigheter som spelar in, först hur de ligger i magen osv.

Svar på tråden Hur många spermier.....