• Anonym

indraget csn

Hej!
    Det är så att jag går på gymnasiet och idag kom min lärare fram till mig och sa att jag får en varning för att jag har haft hög frånvaro, alltså riskerar jag nu att få indraget studiebidrag. Jag har 24% frånvaro på hela detta läsåret men bara 6% av dem är ogiltig frånvaro, resten är anmält för att antingen jag eller min son har varit sjuk. Får de dra in studiebidraget om frånvaron är anmäld och jag är hemma pga att jag eller min son är sjuk? Åh, vad jag ångrar att jag varit hemma vissa av de ggr jag mått dåligt och haft lite feber eller liknande, jag hade ju kunnat ta en ipren och gå. Så gjorde jag större delen av förra läsåret och vad nästan bara borta när sonen var sjuk. Men ska det behöva vara så? Att jag bara har "råd" att ta hänsyn till när en person är sjuk fast jag egentligen har både mig själv och min son att se till? Kan de dra in bidraget om man vabbar?

Jag kommer självklart diskutera detta ordentligt med min lärare i morgon men jag funderar så mycket över detta nu så vill bara höra om någon annan kanske vet.

• Svar på tråden indraget csn
  • Skorpan2

Hej!
    Om du här hemma med sjukt barn och studerar måste du anmäla detta till försäkringskassan, precis som när du jobbar. Då har du rätt till ditt studiebidrag. Finns att läsa om på CSNs hemsida för mer info. www.csn.se/2.128/2.171/1.4089

• Anonym
    Skorpan2 skrev 2008-11-10 21:02:44 följande:
    Hej! Om du här hemma med sjukt barn och studerar måste du anmäla detta till försäkringskassan, precis som när du jobbar. Då har du rätt till ditt studiebidrag. Finns att läsa om på CSNs hemsida för mer info. www.csn.se/2.128/2.171/1.4089
    Hmm, gäller inte det när man är över 20 år och har ett högre bidrag? Jag är under 20.
    Läste på länken du skickade och där står det att man har rätt till bidraget även om man är sjuk eller vabbar men att skolan kanske kräver ett intyg från läkare. Då behöver jag inte anmäla till FK eller? För det har jag inte hört någonting om innan.
  • Anonym

Istället för att snacka med din lärare, som absolut inte har ngn som helst del i ditt studiebidrag, mer än rapportera närvaro så kanske du skulle ringa CSN o verkligen få veta vad som gäller!!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-10 21:19:55 följande:
    Istället för att snacka med din lärare, som absolut inte har ngn som helst del i ditt studiebidrag, mer än rapportera närvaro så kanske du skulle ringa CSN o verkligen få veta vad som gäller!!
    Tänkte prata med henne först och få veta exakt vad det är hon rapporterar(om hon tex skriver med varför jag vart borta). Känner jag sen att jag behöver så kommer jag självklart ringa till csn. Nu har jag läst på csn:s hemsida och jag känner mig inte så orolig längre för jag har gjort allt jag ska men denna varningen stör mig ändå...
  • Anonym
    Skorpan2 skrev 2008-11-10 21:21:53 följande:
    Du har rätt där, däremot måste du anmäla till skolan att du är hemma och vårdar barn eller är sjuk. Länkar lite till som jag hittade: www.csn.se/2.128/for-dig-som-ar-under-20-stud....
    Tack, jag hittade också det där efter att du skickat första länken. Jag har anmält varje gång jag varit hemma för att jag eller sonen varit sjuka. Läkarintyg har ju skolan aldrig krävt från mig så då ska jag inte heller vara skylldig att lämna det. Sonen har inte heller varit sjuk mer är 14 dagar så han behöver jag inte heller fixa intyg för. Så vad jag förstår så har jag gjort allt jag ska. Jag ska prata med min lärare i morgon men det känns skönt att det troligtvis inte kommer hända något.
  • lightswillguideyouhome

Jag hade över 80 procent frånvaro en termin på gymnaiset (hade dock mina skäl...) De drog mitt bidrag, men först efter 3 månader av hög frånvaro..

Svar på tråden indraget csn