• Frejsi

Tänkte gå ner i tid, hur lång tid innan måste jag säga ifrån?

Fick veta av Försäkringskassan för en tid sedan att man har rätt till att gå ner i tid de sista 6 månaderna av graviditeten förutsatt att man jobbat heltid under minst 6 månader fram tills dess - utan att ens SGI påverkades! Detta tyckte jag lät alldeles toppen! Tydligen kunde man själv välja hur mycket man ville jobba!
    Men så undrar jag om det är ngn som känner till om man måste säga till om detta 2 månader innan? Det är ju den tiden som gäller om man annars vill gå ner i tid (för att man har små barn) eller ska gå på föräldraledighet.
    Försäkringskassan kunde inte svara på detta.

• Svar på tråden Tänkte gå ner i tid, hur lång tid innan måste jag säga ifrån?
  • Barbabok

Såvitt jag kan se är det 2 mån även här, men 6 mån är det inte om man inte är sjuk eller har HP, det är 60dgr du får gå ner i tid/vara ledig. Ja enl.vad jag kan läsa i föräldraledighetslagen iaf.
      http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

Mammaledighet

4 § En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Om hon inte är ledig på annan grund skall två veckor av denna mammaledighet vara obligatoriska under tiden före eller efter förlossningen.
       Arbetstagaren har också rätt att vara ledig för att amma barnet.
       Mammaledighet behöver inte vara förenad med att föräldrapennning betalas ut. Vid ledighet för att amma barnet gäller inte 10-15 §§. Lag (2000:580).

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

Jag är med parvel
  • orf

Ingen expert i ämnet men jag uppfattar rätten att gå ner i arbetstid 6 månader innan bf som att det enbart är rätten till att skydda sin sgi inte att ens arbetsgivare måste gå med på det. Dock de flesta arbetsplatser har policy om att man ska underlätta arbetsliv + barn. Tror också att man kan komma lång med att prata med sin arbetsgivare om fördelen av att man frivilligt går ner i tid kontra jobbar på och kanske blir sjukskriven på heltid senare i graviditeten för att man inte orkar.

Någon som vet säkert?

• Barbabok

Samma sak står även här
    Från FK's hemsida

Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning.

Jag är med parvel
  • fia 76

hej !

om man har barn sen tidigare så måste men fylla ut med föräldraledighet upp till heltid för att behålla sin SGI.enligt en handläggare som jag pratade med.

det är endast vid första barnet som man har rätt att gå ner i tid untan att fylla upp med föräldraledighets dagar.

• Floppan67

När det gäller ledighet hos arbetsgivaren och ledighet med ersättning från FK så är det två olika lagstiftningar som gäller. Rätt att gå ner i tid 6 månader före BF är FK-regler.

När det gäller att gå ner i tid hos arbetsgivaren är det föräldraledighetslagen som gäller och den har inget med FK-regler att göra. I föräldraledighetslagen står det att man ska meddela arbetsgivaren minst 2 månader i förväg för att de inte ska kunna neka föräldraledighet (tex att gå ner i tid). Om man har en sjysst arbetsgivare kan man få ledigt utan att begära det två månader innan. Lagen är till för att arbetsgivaren ska ha en chans att skaffa vikarie.

(¯`°?.¸ ღ♥ LYCKLIG ♥ღ¸.?°¯)
  • Frejsi

Ja, nu var det väldigt många olika bud här! Men när jag pratade med försäkringskassan innan så sa de helt klart och tydligt att jag kunde gå ner i tid de 6 sista månaderna av min graviditet utan att ens SGI påverkades.
    Jag frågade dem då om jag var tvungen att vara sjukskriven eller ta ut ngn föräldrapenning. Men det var man inte. Man vill ju inte slösa på föräldradagarna innan barnet är fött!
    Men visst, jag förstår tanken att det är två helt olika saker med FKs regler och vad lagen säger. Men sen är det också så i mitt fall att jag har en dotter på 2 år redan och för henne skull har jag ju rätt till att gå ner i tid till 75%.
    Men jag tänkte ringa till FK och dubbelkolla en gång till!

• Barbabok
    Frejsi skrev 2008-11-11 19:43:29 följande:
    Ja, nu var det väldigt många olika bud här! Men när jag pratade med försäkringskassan innan så sa de helt klart och tydligt att jag kunde gå ner i tid de 6 sista månaderna av min graviditet utan att ens SGI påverkades. Jag frågade dem då om jag var tvungen att vara sjukskriven eller ta ut ngn föräldrapenning. Men det var man inte. Man vill ju inte slösa på föräldradagarna innan barnet är fött! Men visst, jag förstår tanken att det är två helt olika saker med FKs regler och vad lagen säger. Men sen är det också så i mitt fall att jag har en dotter på 2 år redan och för henne skull har jag ju rätt till att gå ner i tid till 75%. Men jag tänkte ringa till FK och dubbelkolla en gång till!
    Skriv gärna vad de säger. Jag har bara info från föräldraledighetslagen, inte FK. Har inte varit på FKs info ännu
    Jag är med parvel
  • Frejsi

Så nu har jag pratat med en sömnig person på FK - det lät verkligen som att hon hade jobbat sedan kl 6 imorse eller nåt! Stackarn!
    Men, hur som helst, så sa hon att man hade rätt till att gå ner i tid de sista 6 månaderna av graviditeten. Utan att ens SGI påverkades. Däremot kunde hon inte svara på om ens chef hade rätt till att neka en att gå ner i tid, det var inte deras gebit. Utan där hänvisade hon till facket.
    Och man var inte tvungen att vare sig ta ut sjukpenning eller föräldrapenning för den tid man gick ner tid.

Svar på tråden Tänkte gå ner i tid, hur lång tid innan måste jag säga ifrån?