• Klöverdam

Ögoninflammation

Kanske en dum fråga! Men jag undrar om man kan låta en 3 åring som är pigg och kry men har ögoninflammation gåpå dagis?

• Svar på tråden Ögoninflammation
  • Peztis

Absolut INTE!!!!

Ni blir hemskickade på en gång om personalen har ngt innan för pannbenet. Ögoninflammation smittar som 17!

• Peztis

Sonen hade ögoninflammation en gång och det var skitjobbigt rätt länge, fick hålla på med en massa speciella droppar och grejjor för att det inte gav med sig.

• Ilene

Nope!!!!
    Glöm det...smittsamt till tusen...
    Behandlas i minst 2 dygn innan barnet är välkommet tillbaka till förskolan, och då får du se till att få ögondroppar eller annat som du ger morgon och kväll då förskolepersonal inte får behandla detta...

• Klöverdam

HAn har hafft det en gång tidigare innan han började dagis. Då blev han smittad av sin kusin! Jag vet inte riktigt än om det är ögoninflammation men jag misstänker det! Det är en massa geggamoja som kommer ut ur hans vänstra öga.

• Klöverdam

Ha ha...tack så mycket!!

• Klöverdam

Ska man ringa bvc när han har ögoninflammation? Eller ska man behandla själv? När han hadde det sist så kontaktade vi inte bvc, vi fick bukt på det själv.

• ludenben

badda med ljummet vatten och om inte det blir bättre kontaktar man bvc för droppar/salva. Absolut inte till dagis...

• MrsQ
    Klöverdam skrev 2008-11-11 07:43:43 följande:
    Ska man ringa bvc när han har ögoninflammation? Eller ska man behandla själv? När han hadde det sist så kontaktade vi inte bvc, vi fick bukt på det själv.
    Fixa det själv Det är oftast väldigt lätt o få bukt med.  Lycka till .-D
  • Klöverdam

Nej han är hemma från dagis, men hur länge ska han vara hemma då? Det var en som sa 2 dagars behandling och sen till dagis men är det behandling med läkemedel då? Kan jag låta honom gå på dagis när jag tycker att det ser bra ut i ögat?

• Ilene
    Klöverdam skrev 2008-11-11 07:52:41 följande:
    Nej han är hemma från dagis, men hur länge ska han vara hemma då? Det var en som sa 2 dagars behandling och sen till dagis men är det behandling med läkemedel då? Kan jag låta honom gå på dagis när jag tycker att det ser bra ut i ögat?
    Det gäller behandling med läkemedel,, och det är ju även allmäntillståndet som gäller...
    Samt att ögat inte ska hålla på att gojsa sig så att personalen måste hålla på att tvätta stup i kvarten...
  • Peztis

Barnen ska vara hemma tills det inte kommer mer klet i ögonen, enl vårt dagis.
    Prova först att badda med ljummet vatten eller speciellt vatten för ögonen (finns på Apoteket i flaska eller pipetter samt även välsorterade livsmedelsaffärer). Om det inte ger med sig (minns inte hur länge) så ska ni kontakta husläkaren el bvc så de kan kolla och ev skriva ut speciella ögondroppar. Har för mig vi höll på i tio dagar - tog lååång tid för sonen att bli bra trots ordentlig rengöring och medicin.

• lia78

Hej
    Jag upptäckte ikväll att min dotter har geggamojai vänstra öga. Kan det vara ögoninflammation, hur upptäcks det, inget dagis? Hur länge kan man ha det, vad ska man göra åt det som rinner ut ur ögat? Annars är hon jättepigg! Ska jag kontakta husläkaren imorgon om det fortsätter?
    Tacksam för svar!

Svar på tråden Ögoninflammation