• Mammatilltretroll

Öm och stel, röd och lite svullet i armvecket efter att ha haft kanyl i ett par dagar - är det normalt eller borde jag vara orolig?

Just hemkommen från sjukhuset där jag legat med kanyl i armvecket i 3 dygn.
    Kanylen togs bort idag vid lunch och jag är nu hemma och är så öm i armvecket!
    Mest ömt när jag ska sträcka ut armen helt och ser lite rött ut och känns lite hårt och svullet...

Ska det vara så eller bör man kolla upp det?
    Kan det bli proppar eller så??

• Svar på tråden Öm och stel, röd och lite svullet i armvecket efter att ha haft kanyl i ett par dagar - är det normalt eller borde jag vara orolig?
  • Viewsonic

Antingen inget eller inflammerat. Åk in till VC och kolla.

• Champagne
    Mammatilltretroll skrev 2008-11-10 22:24:22 följande:
    okej så inget akut som propp alltså?
    Svårt att svara på när jag inte sett det. Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull. 
    Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Spiro

Det är troligtvis en sk tromboflebit, en liten inflammation där nålen suttit. Kan bli så om nålen suttit så länge som 3 dagar. Rekommendationen är att de ska bytas varje dygn, tyvärr efterföljs det sällan. Köp hirodoidsalva (ev stavat fel) på apoteket och smörj några gånger om dagen så går det bort!
    /Spiro sjuksyster

• Spiro

Äsch, du hann före! ;o)

Champagne skrev 2008-11-10 22:23:30 följande:
    Förmodligen en tromboflebit: www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsr... Köp en tub med hirudoidsalva och smörj så går det över Däremot så hoppas jag att du inte haft samma kanyl under de 3 dygnen Den bör bytas varje dygn.
  • Champagne
    Mammatilltretroll skrev 2008-11-10 22:25:04 följande:
    haft samma men de har inte tagit prover eller gett medicin i...
    Fundersam Ju längre en kanyl sitter desto större är risken för infektioner.
    Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • CeciliaB

massera, även om de gör ont så försök.
    Sen imon så kan du köpa Hirudoid salva på apoteket och smärja med.
    De är inte alls ovanligt att de blir så efter en PVK men de e bra att hålla lite koll, närmsa dagarna...

• Viewsonic
    Spiro skrev 2008-11-10 22:25:28 följande:
    Det är troligtvis en sk tromboflebit, en liten inflammation där nålen suttit. Kan bli så om nålen suttit så länge som 3 dagar. Rekommendationen är att de ska bytas varje dygn, tyvärr efterföljs det sällan. Köp hirodoidsalva (ev stavat fel) på apoteket och smörj några gånger om dagen så går det bort! /Spiro sjuksyster
    Det är ju bra att veta, tusan, tänker på nästa gång man åker till sjukhuset... man vet aldrig. Ska *hela* alltet bytas ut? Även nålen de stoppar in. Är det den som är själva kanylen?
Svar på tråden Öm och stel, röd och lite svullet i armvecket efter att ha haft kanyl i ett par dagar - är det normalt eller borde jag vara orolig?