• Dino78

Göra egna strips?

När jag köper en påse strips så är de ju liksom klara redan för att slängas ner i fritösen.
    Om jag tar potatis och skär den i stripsform och slänger ner dem i fritösen blir det inte samma sak, eller hur?
    Hur gör man för att få till det? Eller har man dem bara längre tid i fritösen?
    Jag har ingen aning...har en sån där maskin som man kan få jätteroliga former på potatisen ochd et kan ju vara skoj ibland att piffa till maten

PS Ang onyttigheten vill jag inget höra om, det är gott DS

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Göra egna strips?
  • La Lola

Varför skulle det inte bli samma sak?

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • MissLillan

vill du göra pommes av vanlig potatis? använd isf förkokt potatis.

• Dino78
    La Lola skrev 2008-11-10 22:47:27 följande:
    Varför skulle det inte bli samma sak?
    För att de som man köper frysta är väl behandlade på nåt sätt. Nån sa det förut iaf, att de liksom var friterade redan eller nåt.
    jag vet inte, därför jag frågar såklart
    DIF i själ och hjärta
  • La Lola
    Dino78 skrev 2008-11-10 22:48:48 följande:
    För att de som man köper frysta är väl behandlade på nåt sätt. Nån sa det förut iaf, att de liksom var friterade redan eller nåt. jag vet inte, därför jag frågar såklart
    Är de? Hade jag ingen aning om helt ärligt....
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • kvinnan47

Det är precis samma sak när du gör själv. Om du förkokar i några minuter så går det fortare i fritösen.

• Dino78
    La Lola skrev 2008-11-10 22:50:01 följande:
    Är de? Hade jag ingen aning om helt ärligt....
    nej, jag vet inte heller. Någon som sa det förut så jag blev lite osäker. har inga köpta strips hemma så jag kan inte kolla heller
    kvinnan47 skrev 2008-11-10 22:50:28 följande:
    Det är precis samma sak när du gör själv. Om du förkokar i några minuter så går det fortare i fritösen.
    Va bra! Då kan jag göra det imorgon!
    DIF i själ och hjärta
  • Lena

såhär gör vi

Fish & Chips

Frityrsmet

5 dl vetemjöl
    0.25 tsk bakpulver
    salt
    1.75 dl vatten
    1.75 dl mjölk
    1 ägg
    2 msk vitvinsvinäger

500 g vit fiskfile
    7 stora vinterpotatisar
    1 citron
    mycket olja till fritering

Blanda frityrsmeten som en pannkakssmet, låt den stå i 10 min. Puts fisken och dela fileerna på mitten. Skala potatisen och skär den i encentimeters stavar. Lägg potatisen i vatten fram till serveringen. Hetta upp oljan till 250-300 grader. Ta upp och torka av potatisbitarna. Fritera dem i ca fyra min. Lägg dem på papper och låt rinna av. Doppa fisken i frityrsmeten så att den får ett jämt täcke. Fritera den i 4-5 min tills den är knaprig och fått en fin färg. Låt den rinna av på papper. Fritera om potatisen tills den får fin färg.

• Kenzie

Det viktigaste när man gör egna pommes är att fritera i två omgångar, annars blir det inte alls bra.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Dino78

Två omgångar? Tack så mycket för informationen! Då vet jag hur jag ska göra!

DIF i själ och hjärta
  • anorca

jag gjorde egna i helgen på bakpotatis. om du går in på recept.nu
    och sköker på pommes strips. så får du tips där. lycka till

Svar på tråden Göra egna strips?