• K3xa

Hur görs allergitest på barn?

Hej!

Undrar om nån vet hur allergitest görs på barn nu för tiden? När jag var liten gjordes pricktest, undrar om det är likadant nu. Ska iväg om en vecka med min 4-åring och skulle gärna vilja förbereda honom på vad de ska göra.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur görs allergitest på barn?
  • WimsA

Här gjorde dom pricktest på mina. Ena är 8 och andra 2 år.

• Marie med två barn

Det är nog olika beroende på vad det är för allergi de ska testa för.

Vi var med vår dotter i augusti och testade laktos och gluten och då tog de blodprov.

När vi var för 4 år sen med sonen och testade ägg och mjölk så var det pricktest.

*Carpe Diem*
  • Ninette

Min tjej gjorde pricktest för någon månad sedan. Vi fick en broschyr hemskickad innan så hon skulle vara förberedd på vad som skulle hända...

• WimsA

Marie med två barn skrev 2008-11-11 09:17:12 följande:

Det är nog olika beroende på vad det är för allergi de ska testa för.Vi var med vår dotter i augusti och testade laktos och gluten och då tog de blodprov.När vi var för 4 år sen med sonen och testade ägg och mjölk så var det pricktest.
    Precis. Glömde tillägga det.
  • fru edinge

på min son som e 10 månader tog de en jävla massa blodprov, ett rör blod för varje möjlig allergi så de tog totalt 8 rör blod, varva 6 var blodprover till allergier. vet inte om man gör annorlunda på större barn.. lycka till

• Zippzy

Det kan vara olika. Jag krävde att de skulle göra allergitestet med blodprov. Finns ingen anledning idag att utsätta dem för pricktest, vilket kliar och är mycket obehagligt. Ett litet stick i fingret känns mycket humanare. En del läkare vill hellre göra pricktest, oftast av ekonomiska skäl eller för att de är vana vid det. Blodprovstesterna är lika tillförlitliga och därför precis lika bra men mindre obehag för barnet.

• Tjockis79

hej! min son som är 5 å,r har gjort både pricktest och tagit blodprov.

• Miss Lau

På min dotter har de tagit både blodprover och pricktester. Vad de väljer beror nog på vilket typ av allergi man ska testa och hur gammalt barnet är.

• Magrat

I somras fick dottern som är fyra år göra ett pricktest. Då för olika pollen och djur.
    Hon fick ett litet rutmönster uppritat på armen och sedan prickade de olika allergener i varje ruta. Det gjorde inte ont enligt utsago, men lite övertalning behövdes innan hon ville gå med på att bli "prickad". Sköterskan visade faktiskt på sig själv först för att dottern skulle se att det inte gjorde ont.
    Sedan fick hon leka 10-15 minuter och skulle inte röra armen även när det började klia. Jag satt och läste för henne så jag kunde hålla efter handen som ibland försökte göra små utflykter.
    Efter det tittade sköterskan på resultatet och mätte eventuella små svullnader.
    Enkelt och ganska smärtfritt (förutom "besväret" att det blir minst en kliande prick - de ger en kontroll som SKA klia).

Svar på tråden Hur görs allergitest på barn?