• Anette m 2st 01

Återvinning av värmeljus

I barnens skola är man med i en tävling som går ut på att samla in toma värmeljus. Man ska sedan återvinna dessa. Men, jag har nu fått höra att man måste (?) peta bort den lilla brickan som ligger i botten på värmeljuset innan man återvinner det. Kan det verkligen stämma? Har letat på nätet men hittar inget om detta. Barnens lärare proppsar på att så måste ske. Har aldrig hört något om detta tidigare. någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Återvinning av värmeljus
  • orpan

är inte helt hundra men kan tänka mig att det är så att ljuskoppen är gjord i aluminium och den lilla ploppen i plåt, det är bara aluminiummet de skall återvinna

• Anette m 2st 01
    orpan skrev 2008-11-11 09:25:51 följande:
    är inte helt hundra men kan tänka mig att det är så att ljuskoppen är gjord i aluminium och den lilla ploppen i plåt, det är bara aluminiummet de skall återvinna
    Har kikat på olika sidor för just återvinning och borde det då inte ha stått något om detta
    om det vore så? Jag menar att många återvinner ju mycket numera så informationen är ju rätt tydlig på övriga sopor men just på detta står det inget mer än så här:

EXEMPEL PÅ ICKE BRÄNNBART AVFALL: Porslin, keramik, gummi, aluminiumfolie, glasprydnader, mindre speglar, sprayburkar (utan farlig drivgas eller innehåll), dricksglas och metallförpackningar som dryckesburkar utan pant, konservburkar, metalltuber och metallkapsyler.Det icke brännbara avfallet sorteras på återvinningsanläggning. Här skiljs metallerna från restavfallet, bland annat med hjälp av magneter. Därefter transporteras metallerna vidare till järnbruk runt om i Sverige där de blir råvara till nya metallprodukter.

• orpan

pratade med min man som är i återvinningsbranchen och han bekräftade teorin om aluminium/plåt...det är en jätteskillnad på pris man får vid återvinningen då plåt eller vanligt metallskrot inte ger någon betalning alls! som mest i sommras har det varit typ 1100kr tonet! men aluminium är bra betalt per kg och det är nog därför ni ombeds att ta loss plutten i mitten och bara lämna aluminiummet

• Anette m 2st 01

Oki, fast man borde förbättra informationen på hemsidorna om just återvinning.

orpan skrev 2008-11-11 10:13:09 följande:
    pratade med min man som är i återvinningsbranchen och han bekräftade teorin om aluminium/plåt...det är en jätteskillnad på pris man får vid återvinningen då plåt eller vanligt metallskrot inte ger någon betalning alls! som mest i sommras har det varit typ 1100kr tonet! men aluminium är bra betalt per kg och det är nog därför ni ombeds att ta loss plutten i mitten och bara lämna aluminiummet
Svar på tråden Återvinning av värmeljus