• FruMadde4barnTätt

hur fungerar det att ha en tik och en hane som bor ihop?

Vi ska sälja vår hund, då hon blir stressad av våra småbarn och inte trivs då. Hon är en golden retriver.
    Vi har en köpare som oxå har en hund en golden retriver hane och jag undrar hur det skulle fungera då vår tik löper.
    Är det en vecka man ska hålla dem åtskilda då hon höglöper?
    hoppar hanen på tiken de andra veckorna tiken löper?
    tänkte hon har lite fel på höfterna, så det är kanske inte bra han hoppar på henne.

• Svar på tråden hur fungerar det att ha en tik och en hane som bor ihop?
  • Stor mamma

vi har tikskydd. Det enda det blir är att han skvätter när hon strax innan löp, under löp och en bit efter löp.

Annars hoppar inte på henne men snifflar mycket. Vi brukar låta henne få lugn och ro i ett annat rum nattetid

• snappi81

Har dom tänkt att ha en hane och en tik ihop så får dom nog se till att kastrera sin hane.. Det är ju längre tid än 1 vecka som dom är intresserade, vi hade en av varje och dom fick bo isär i ca 3 veckor ( han kastrerade senare men han va lite för ung vid första löpet).. Hanen va helt tokig..

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • NinaL1982

Jag har hundar av båda könen och det går bra, även om jag villigt ska erkänna att höglöpen kan bli jobbiga med en hormonstinn hane.

Att kastrera min hane är uteslutet eftersom jag har kennel och han är avelshane, däremot har jag aldrig hundarna tillsammans under löpen eftersom jag inte vill riskera en tjuvparning. Det kan gå på en sekund det så jag litar absolut inte på några tikskydd eller att man tycker att man har koll, nej här är det stängda dörrar som gäller under löpen.

• snappi81

Måste bara tillägga att ibland hjälper inte stängda dörrar.. Kan förstå om man inte vill kastrera pga avel men annars så är det väl ändå humanare att göra det, dom mår ju inte bra när det är löptikar i närheten (och visst alla reagerar olika) Men det jag skulle komma till va att jag har en vän som hade en okastrerad hane och en tik som va i höglöp, hanen stängdes in i källaren allt som fanns va ett litet litet källarfönster, (ja ní vet nog vad jag menar) Hunden hoppade igenom fönstret 1,5m upp.. och lyckade på så sätt komma ut och fullborda sin gärning ändå, även om han va skadad av glaset...

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • väntar i Kina kön

Håller fullständigt med. Har en hane och en tik och innan vi kastrerade hanen så var han tokig flera veckor före och hel galen vid löp. För oss fungerade det inte alls...

• NinaL1982

Ja riktigt så desperat så att han hoppar genom glasrutor är inte min hane. Inne slappnar han av utan problem så han mår inte dåligt och inte kan sova, däremot är turerna ute desto värre för då far han som en dammsugare över backen för att kolla av varenda fläck där tiken har satt sin tass. Min hane är däremot totalt opåverkad om det inte är höglöp (hans karriär som avelshane har lärt honom att inte slösa energin i onödan ) men jag har dem ändå åtskillda under större delen av löpen för att undvika en tjuvparning.

• FruMadde4barnTätt

kan tiken bli dräktig under hela löpet, alltså även då hon inte höglöper?

vår tik har några fel på höftena inget vi märker av nu, men hon får inte få valpar står det i hennes papper.

annars har vi märkt att hon trivs med hanhundar, de bor i stort hus på gård, jobbar 7-16 och 7-17 men någon kommer och går ut med hundarna då.

sen har vi en äldre 69 årig dam och hennes son som oxå vill köpa henne, de kommer vara hemma mycket med henne i början tills hon känner sig trygg, och gå på promenader och skämma bort henne och de kommer inte lämna henne ensam mkt sedan heller. men de har inga andra djur, men damen bor i stort hus.

vi har haft henne på prov hos ett par i ett hus, men tror de lämnade henne ensam för länge i början, för hon skällde när de lämnade henne och så fungerade det inte då.
    vill att det ska fungera denna gången för hundens bästa, vilken köpare tror ni??

Filippa vår hund trivs där det är lugnt och hon blir oxå mkt rädd tex. på nyår och smällare.

• väntar i Kina kön

Jag är nästan helt säker på att det kommer att bli stora problem. Det är olika från hane till hane men vissa kan yla och vara alldeles galna i flera veckor och det är jobbigt. Till och med markera inne..

Finns det ingen annan? eller ska de kastrera hanen?

• FruMadde4barnTätt

vad är tjuvparning? är det inte 1 veckas höglöp som gäller? eller tiken kan bli dräktig annars oxå?

• FruMadde4barnTätt

jo det finns ju den 69 åriga damen och sonen som verkar bra, kanske ska satsa på dem istället?
    Annars kanske vi kan få hem henne de perioder hon löper?
    jag vet oxå några hanhundar det inte skulle fungera med

• NinaL1982
    FruMadde4barnTätt skrev 2008-11-11 10:49:59 följande:
    vad är tjuvparning? är det inte 1 veckas höglöp som gäller? eller tiken kan bli dräktig annars oxå?
    Tjuvparning är detsamma som en oplanerad parning och det är inget man vill ha. Det ligger (eller ska i alla fall ligga) mycket planering bakom en parning och mycket ska kollas med de tilltänkta föräldradjuren för att öka chansen för en bra valpkull med friska och bra individer. Alla hundar passar inte att paras och alla kombinationer är inte bra (långt ifrån alla) och därför vill man inte ha en tjuvparning.

Tikarnas höglöp fungerar som vår ägglossning, själva höglöpet varar bara några dagar men om hanen parar innan så kan spermier leva några dygn och vänta in höglöp. Så för att ta det säkra före det osäkra så bör man ha dem åtskillda.
  • FruMadde4barnTätt

tack för svar
    vi har lämnat hunden till den 69 åriga damen och sonen, de var här idag, mkt trevliga.

Svar på tråden hur fungerar det att ha en tik och en hane som bor ihop?