• Piff80

Barn födda på hösten, när börjar dem på förskolan?

Som rubriken lyder undrar jag. Vi planerar barn, min sambo och jag. Hoppas på att barnet kan födas under hösten 2009. Mina funderingar är då när barnet kan börja förskola. Jag tycker att hösten 2010 är för tidigt. Kan man börja januari 2011 eller det är upp till varje kommun? Hur har ni det? Någon som varit med om detta? Jag kan ju inte vara ensam och ha barn som är fött på hösten...

• Svar på tråden Barn födda på hösten, när börjar dem på förskolan?
  • Emeraldy

Det är ju helt upp till dig som förälder när du vill att ditt barn ska börja på förskolan. Däremot är det ju så att det många gånger är svårare att få plats i januari än i augusti. Vår dotter började i januari, men fick då inte plats på den förskola vi hade önskat i första hand, så första terminen gick hon på en annan förskola.

Sen ger jag er rådet att inte planera så mycket   

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Pajsarn

Man får söka förskola när man vill under året. Våran dotter som är född i oktober-07 ska börja i mars nästa år. Däremot är det väl oftast lättast att få plats på hösten eftersom det då finns lediga platser efter de som ska börja fsk-klass.

• Lilla näktergal

De får ju börja från den dagen de fyller 1 år, sen bestämmer ni själva när ni vill skola in, eller rättare sagt, när ni får plats!

• strojes

Det är många förskolor som inte tar in nya barn annan tid än i augusti.
    Våra tjejer är födda i slutet av november förra året. De ska börja hos dagmamma i augusti 2009 när de är nästan 2 år alltså. Vi har turen att bo i en kommun som har infört vårdnadsbidrag så jag ska söka det så fort vi har tagit ut tillräckligt många dagar (man måste ha tagit ut 250 dagar) och så har vi tvillingar så det blir en skaplig slant iaf per månad om det går igenom. Detta gör ju att jag kan spara en del dagar till framtiden och ändå vara hemme länge.

• rosakaninen

Dottern är född okt.-06 och ska börja dagis i mars. Barn skolas in året om.

Svar på tråden Barn födda på hösten, när börjar dem på förskolan?