• Rastafairy

Hård "plipp" mitt på näsan o vid sidan av! Va kan det vara!!!

har i några år haft en hård "vit" plipp på näsan..mitt på o en vid sidan av vid näsvingen som inte syns så jättebra, det måste vara en hårsäck eller nått för det växer ett litet strå i det som jag får ta bort med pincett iblnad

USch jag känner mig superäcklig o har komplex för denna bump på näsan. syns på kort mm..

Hur får jag bort den?
    Funderar på att smeta på emlakräm och ta ett litet rakblad o typ snitta bort den men de blir väl ärr efter den då..hur får jag annars bort pluppen på näsan??

• Svar på tråden Hård "plipp" mitt på näsan o vid sidan av! Va kan det vara!!!
  • raspberryrevolution

ring VC, skulle inte operera hemma iaf

• Tranquility

Det kan vara "Milier".
    Hårda inkapslade talgknölar. De ska man ta bort på salong..
    Googla så kan du läsa mer om detta.

• SilverEmma

Det låter som sånt jag får ibland, typ små fettknutor. Jag stör mig också på dom och tar helt enkelt en nål (rengjord), sticker ett litet hål & trycker ut den. Rengör där den satt & får sen en liiiiten skorpa som läker bort på ett par dagar. Får aldrig tillbaka på samma ställe igen.

Men är du osäker på vad det är så kolla med en salong som gör ansiktsbehandlingar eller vårdcentralen.

• Rastafairy

ah ja ja hade tänkt gå till salong men vad kostar sådant då? är inte rik direkt...

låter bra jag inte är ensam iaf.. Ska googla..

• Rastafairy

kollade milier men de är sånnahär små hårda saker min är liksom stor och "inbäddad" i näsan..typ.

• Rastafairy

klämde på den idag o de va som en pormask där de växte ett hårstrå kom de ut lite. Skumt..o äckligt. vad an de vara??

• tossesnurran

Hej Rastafairy. Jag tycker att du ska söka upp en hudläkare/dermatolog. Jag är auktoriserad hudterapeut o jag vet bättre än att ställa diagnos på det du har på näsan. Bara läkare får nämligen göra det! Vi kan bara anta eller gissa.. Kan vara en pormask, en milie eller kanske ett aterom ( om det är ett aterom måste den avlägsnas med hela dess innehåll - ett litet ingrepp) Inte farligt alls så oroa dig inte. Men om det stör dig så se till att få den borttagen. Gör det inte själv!!!Lycka till.

• Rastafairy
    tossesnurran skrev 2008-11-11 14:38:19 följande:
    Hej Rastafairy. Jag tycker att du ska söka upp en hudläkare/dermatolog. Jag är auktoriserad hudterapeut o jag vet bättre än att ställa diagnos på det du har på näsan. Bara läkare får nämligen göra det! Vi kan bara anta eller gissa.. Kan vara en pormask, en milie eller kanske ett aterom ( om det är ett aterom måste den avlägsnas med hela dess innehåll - ett litet ingrepp) Inte farligt alls så oroa dig inte. Men om det stör dig så se till att få den borttagen. Gör det inte själv!!!Lycka till.
    tack för råden...aterom..oj lät läskigt...måste kolla upp det..ja de stör mig sitte rju mitt på snoken!
  • SilverEmma

Såg på bilderna att det inte är sånt som jag får ibland, så jag rekommenderar INTE att du opererar bort den på egen hand!

• tossesnurran

aterom är inte farligt alls. Missprydande kanske, men inte farligt. Inte ens säkert att det är det. Hudterapeuter tar inte hål på, eller klämmer på ngt de inte är helt säkra på vad det är. Därför ska du gå till en doktor som kan säga vad det är o hjälpa dig. Var inte ledsen, det ordnar sig.

Svar på tråden Hård "plipp" mitt på näsan o vid sidan av! Va kan det vara!!!