• Skruttet

Nyper och krafsar när han ska somna, någon med erfarenhet?

Min pojke som snart är åtta månader har tidigare varit riktigt snuttig och i stort använt mig som napp. Nu har jag så smått börjat avveckla amningen och vi gör som så att när han ska sova så ligger jag brevid och stryker honom på magen. Det är ett smidigt sätt som fungera fint för oss båda. Nu till min fråga:

När han ska sova så har han börjat att nypa och krafsa mig främst i ansiktet men armarna duger även dem att nypas på. Dock fungerar inget annat än mig att göra så på och på senare tid har jag märkt att jag nog börjat bli hans "gosidjur", dvs han vaknar om jag går därifrån och blir helt ifrån sig ända tills han får nypa och krafsa i mitt ansikte igen. Det kan räcka med att han får ett litet tag om min läpp så är han nöjd...Är det någon som har erfarenhet av det här och är det någon som lyckats att byta ut sig själv mot ett gosidjur eller liknande. Har försökt men han ratar allt!
    (Jag vill tillägga att jag visst tycker att det är mysigt men jag har inte alltid möjlighet att ligga brevid så länge som han skulle behöva för att somna tillräckligt hårt, det är vanskligt när man har flera små som behöver tillsyn samtidigt....).

Hygglighet är som luften i däcken - den kostar ingenting men gör resan angenämare.
  • Svar på tråden Nyper och krafsar när han ska somna, någon med erfarenhet?
  • Suri

Oj, låter jobbbigt... Jag vet inte hur du ska göra, men vill du bryta detta bör du nog göra det NU.
    Jag har en kompis vars 5åring inte kan somna om han inte får stryka henne i armvecket. Han vaknar flera gånger per natt och letar (nästan i sömnen) efter hennes armveck. Hon är fruktansvärt trött på att sova med ena armen utsträkt...

• Skruttet

Ja, det är precis det jag är rädd för så jag tänkte försöka ta itu med det innan det blir en för stark vana...:-/

Hygglighet är som luften i däcken - den kostar ingenting men gör resan angenämare.
  • rosalin

han har inte någon snutte eller så då? kanske ni kan skaffa en annars. Dottern började ung i den åldern med sin snutte, hon knölar den och drar i den och pillar och det gör hon fortfarande, nu är hon 18 ånader. Just en snutte är ju bra för den går ju att forma, bättre än ett gossedjur. (dottern har en såndär snutte med kaninhuvud på, då kan hon dra kaninen i öronen oxå, och dra i tvättlappen som sitter på)

• SunnyBunny

Min dotter gjorde likadant. Och det gjort t.o.m ont på mig! Jag fick ingen sömn överhuvudtaget. Nöp mig,sparka,rulla runt,drog i näsan,öron jaa allt. Så när hon va 7-8 månader orka jag inte mer, slutade även amma då, så hon fick vänja av sig och sova i egen säng. Och idag är hon 10 månader och sover själv hela nätterna och även jag får min skönhetssömn:)

• Jaramla

min son (9 månader) vill också göra så... men det får han inte! helt omöjligt för mig att sova med ett litet finger upp i näsborren liksom

men det är inte lätt att få honom att somna heller, har också försökt med massa olika gosedjur men inget duger... han gillar hår väldigt mkt så jag funderar på om jag kunde köpa en liten bit päls o testa...

ja, som du förstår, jag vet inte vad man gör åt det men jag säger som Suri, sluta med det nu även fast att det blir krångligt med sömnen för det går ju bara inte att ha det så! hoppas det kommer nån med bra sömntips...!

• rosalin

å, skriver hälften av vad jag tänker. Snutten behöver nog vänjas in, alltså inte baar en ny från affären. Du kanske kan sova med snutten innan för tröjan ett par nätter så att den lukar som dig sedan.

• Skruttet

Jag har en snuttefilt som jag försöker få honom att gilla men det går inte så bra...Funderar på en sådan där snuttefilt med lappar på, typ "thildetrasan" kanske kan funka?
    Det är väl bara att var enträgen antar jag....

• Skruttet

Päls kan ju faktiskt fungera för dig, kerly. Bara att testa!

Jag har börjat så smått att ha trasan så smått då jag ammat honom men det är som att det är konsistensen av huden han vill åt.
    ¨
    Haha, det där med ett finger upp i näsan käänner jag igen

• Skruttet

I början då vi började med den här typen av nattning så var det inte så att han behövde nypa och krafsa utan det har liksom smygit så på och blivit mer och mer.

• Skruttet

Han vaknar dessutom flera gånger på natten för att snutta (amma) och när jag slutar med amningen så är jag rädd att han kommer att byta ut amningen mot nyp i näsan liksom...

Svar på tråden Nyper och krafsar när han ska somna, någon med erfarenhet?