• Marma

inge bakpulver...vad andvända?

Har inge bakpulver hemmame lovat mormor baka rulltårta, finns det nåt jag kan andvända istället elle rgår det bra utan?

• Svar på tråden inge bakpulver...vad andvända?
  • Spegellandet

Kan kanske funka med bikarbonat, men jag hade nog gått och handlat istället.

• Mrs Edwards

Kan man inte använda dubbel mängd bikarbonat istället....? (funderar..)

• Spegellandet

Bikarbonat kan ge ammoniaksmak, så det tycker jag inte.

• Spegellandet

Det ska användas till bakverk med sura ingredienser, typ mjuk pepparkaka.

• Marma
    Spegellandet skrev 2008-11-11 12:04:24 följande:
    Kan kanske funka med bikarbonat, men jag hade nog gått och handlat istället.
    hinner inte. lovat till 2 o ungarna sover i sängen
  • JOJS

Bikarbonat är ett kraftigare jäsmedel, så ta bara hälften så mycket. 0,5 tsk bikarbonat = 1 tsk bakpulver om du nu måste baka

• Solskensmor

Det blir ju en viss bismak av både bikarbonaten och hjorthornsaltet, så jag tror nog att du ska bege dig till affären och köpa bakpulver.

• Marma

kan man inte strunta i det helt då? har gjort med sockerkaka nån gång o tyckte det blev bättre då nästan...

• JOJS

Haha vet inte va ja fick hjortronsalt ifrån.. så GLÖM det!

• JOJS
    SmåläningsMamman skrev 2008-11-11 12:24:45 följande:
    kan man inte strunta i det helt då? har gjort med sockerkaka nån gång o tyckte det blev bättre då nästan...
    Den blir ju inte fluffig utan mer kompakt men smakar ju likadant utan bakpulver.
  • kärleksmumsan

Har du ingen snäll granne ??

• Marma

tyvärr alla jobbar....äh...får ringa o säga att den blir försenad eller be mormor köpa så kan vi baka när hon e här...tack iallafall...det får lösa sig på nåt sätt.

Svar på tråden inge bakpulver...vad andvända?