Skillnaden mellan sunnimuslimer och shiamuslimer?
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan dessa två inriktningar, kan någon kanske förklara den största skillnaden/likheten mellan dessa och varför uppstod dessa inriktningar?
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan dessa två inriktningar, kan någon kanske förklara den största skillnaden/likheten mellan dessa och varför uppstod dessa inriktningar?
Jag kan bidra med uppkomsten:
Profeten dog och hans "tjänare" fortsatte i shiainriktningen och en av hans fruar Aisha fortsatte i en annan riktning; sunni. Var och en gick efter egen vinning.
Hmm, fattade det som att shia ville se släktingar till Muhammed som kalifer medans sunna ville se till den som var mest lämpad..?
Tja, well de var ju släkt. Så då passar det ihop sig, eller hur?
"Tjänaren" (medhjälparen, eller vad man vill) vill att hans gren ska bestämma, och frugan vill att de inte ska bestämma, för hon vill att det ska va såna som hon tycker är bra.
Shia ar den gren av islam som menar att Ali ibn Abi Talib och hans attlingar efter profeten Mohammed(saw) ar alla muslimers rattmatiga ledare.
Medans Sunnimuslimer foljer profetens sunnah. Sunnimuslimer menar att profeten Mohammad(saw) ar den enda ledaren.
Ah, så sunnimuslimer ville inte ha någon "efterföljare" efter profetens död eller fattar jag fel nu?
Ok.
Tycker det står lite tafatt om detta i min bok dock (läser religion a)
"Efter Muhammeds död enades man om att tillsätta en ställningsföreträdare för honom, en kalif, med makt och myndighet över alla trodende. Men man var oense om hur denne skulle utses. Många ansåg att uppdraget skulle gå till den mest lämpade, medan andra ville se släktingar till Muhammed som kalifer. De första fyra var släkt med Muhammed. Ali, den fjärde kalifen var både kusin och svrson till profeten. Hans tid som kalif blev inte alls lyckosam. det blev uppror mot honom och han mördades 661. År 680 försökte en av Alis söner, Husayn, att återerövra kalifämbetet. Men han besegrades och dödades vid staden Kerbela i nuvarande Irak. En del höll fast vid att kalifämbetet borde innehas av släktingar till Muhammed. De kom att bli den avvikande riktning inom islam som kallas shia, det vill säga parti, underförstått Alis parti. Majoritetsinriktningen kallas sunna. De två riktningarnas anhängare kalla shiiter och sunniter. Idag är skillnaderna mellan dem inte längre särskilt stora"
(Religionskunskap för gymnasiet, kurs A, Lars-Göran Alm, bokförlag Natur och kultur)
Detta är vad som står i min bok, en del om shia, men inget om sunna... Därför ställer jag mig lite frågande till skillnaden mellan dessa två.
Men som jag förstår det (om jag nu förstår det rätt) menar sunnimuslimer att det inte finns någon ledare efter Mohammed och shia vill/ville se ättlingar till Muhammed som ledare (kalifer)?
Ja, det stämmer, enligt Sunni är Abu Bakr den första kalifa.
Ghadir Khumm, där har ni den viktigaste skillnaden.
hahha ni e så roliga ni sunni-muslimer.
Imam ali är den riktiga khalifen som borde vara efter profeten Mohammed. Jag önskar att ni snart anser det eftersom han var den klokaste modigaste och mest kunnigaste. Han var den rättigaste trots att han var den yngsta bland dem. Utan imam ali skulle inte religonen fortsätta.