• Cordeliae

Lågt värde blodplättar - behöver info.

Jag har en reumatisk sjukdom och senast när jag var och tog prover så hade jag lågt antal blodplättar. Inte jättelågt men en bit under normalvärde. Jag har tagit om det och det är fortfarande lågt. Jag har förstått att det kan bero på graviditeten.

Min fråga är: När jag tog första provet så var jag ca 2 dagar gravid... Kan det verkligen ha hunnit påverka mina blodplättar så snabbt?

• Svar på tråden Lågt värde blodplättar - behöver info.
  • Salt Groda

Troligtvis inte. Tror det brukar vara senare i graviditeten som blodplättarna sjunker. Har du aldrig haft lågt antal innan?
    Om du hade varit sjuk och haft en infektion precis innan så kan det sänka tillfälligt. Hur lågt hade du?

• Cordeliae

Nej, jag antar som du att det inte kan ha påverkat så tidigt. Jag försöker bara hitta en "positiv" förklaring för alla andra förklaringar verkar... inte så roliga.

Jag har gjort provet vid två tillfällen med några veckor emellan och båda var låga. Därför borde väl inte en infektion ha påverkat heller - eller?

Hur lågt hade jag? Hmm... 97 tror jag men jag är inte säker... Jag var helt säker på att jag skulle komma ihåg så jag skrev inte upp...

• Salt Groda

Nej, om det fortsatte vara lika lågt så var det nog inte pga en infektion. Förstår att du försöker hitta förklaringar..
    Jag upptäckte för 1,5 år sen att jag har lågt värde av blodplättar. Sen dess får jag gå till en hematolog en gång i månaden och ta blodprov. Värdet går upp och ner lite, brukar ligga runt 100, riktigt varför vet man inte. ITP kallas det jag har, finns ingen riktig förklaring till varför. Antikroppar dödar de egna blodcellerna, det är enda förklaringen. Hoppas du blir bättre, är ju bra om de håller extra koll under graviditeten.

Svar på tråden Lågt värde blodplättar - behöver info.