• lurksmulan

Kåvepenin vid öroninflammation, bra eller dåligt?

Förra torsdagen fick sonen börja äta Kåvepenin. Han har halsfluss och öroninflammation.
    I natt vaknade han och skrek att han har ont i örat, och han klagade även under morgonen innan vi gick till dagis. Märk väl att jag frågade honom ett antal gånger om han ville vara hemma eller inte, men han ville verkligen vara på dagis.
    (Han var hemma hela förra veckan, först eftersom lillasyster hade magsjuka och halsfluss och låg på sjukhus och sen för att han själv visade sig ha halsfluss.)
    Han har inte klagat något under förmiddagen på dagis idag.

En kollega på jobbet sa att man inte ska ge barn Kåvepenin för öroninflammation eftersom bakterierna blivit resistenta.
    Vad tycker ni? Ska vi gå och be de kolla öronen igen? Han har ju ätit Kåvepenin i 5 dagar, han borde inte få ont i öronen nu?!

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Svar på tråden Kåvepenin vid öroninflammation, bra eller dåligt?
  • Hundtok

Ja bakterierna kan bli resistenta men inte av att en person äter penicillin en gång utan pga att läkarna skriver ut det i för stora mängder till för många människor.

Tycker oxå din son borde blivit bättre. Är halsen bättre?

• Evvepevve

hej min son på 2,5 år har haft öroninflammation nästan konstant sen han föddes och i början gav läkarn alltid honom kåvepenin.. som slutade med att jag fick gå tillbaka efter en vecka för det hade inte gått över.. Har han ätit penicillin så länge ska han inte ha ont fortfarande..
    Jag tycker du ska gå tillbaka och kolla om..
    lycka till

• sAiLe05

Ja, Kåvenpenin är skit enligt mig!

Ring omedelbart till vårdcentralen och få öronen kollade igen. Hjälper penicillinet så ska man inom 48 timmar märka en stor skillnad.

Våran son har fått kåvepenin utskrivet för öroninflammation och halsfluss. Ingen av gångerna hjälpte det. Numera säger jag ifrån när läkaren vill skriva ut Kåvepenin.
    Han får Ery-max istället.

Elias o Elvin
  • Momsie

Var försiktig när du badar honom så han inte får vatten i öronen, det är ett tips som gjorde att min dotter slutade få upprepade otiter.
    Annars german ju Kåvepening först eftersom man inte ska ge flerspektra eller bredspektra förran man provat Kåvepenin först.

• lurksmulan

Han har ju ätit Kåvepenin mot just öroninflammation hyffsat många gånger. Han hade ganska många när han var lite yngre.

Halsen hade han bara ont i förra fredagen (31/10), sen säger han att det inte gör ont mer.

• Momsie

Fast det är ju inte hur många ggr man får penicillet som avgör, det är ju bakterierna som orsakar infektionen som ev är resistenta.

lurksmulan skrev 2008-11-11 14:50:28 följande:
    Han har ju ätit Kåvepenin mot just öroninflammation hyffsat många gånger. Han hade ganska många när han var lite yngre.Halsen hade han bara ont i förra fredagen (31/10), sen säger han att det inte gör ont mer.
  • Klara80

Vi har också fått ery-max vid ngt tillfälle.
    Jag tycker annars att ammimox är mer humant, det smakar ju inte alls så illa som kåvepenin...

• lurksmulan

Usch, jag tänker bara om vi måste börja om med penicilin. Vi som har bråkat morgon och kväll i så många dagar, både med sonen och dottern. Suck.

Jag ska höra ikväll hur han mår, annars får jag ringa vc imorgon bitti igen.

• sAiLe05

Vi fick nästan brottas med våran son för att få i honom Kåvepenin. Men Ery-max smakar nästan godis, går hur bra som helst att få honom det.
    Kåvepenin är skitäckligt, fick själv det utskrivet i våras. Det smakar fan.

lurksmulan skrev 2008-11-11 15:42:55 följande:
    Usch, jag tänker bara om vi måste börja om med penicilin. Vi som har bråkat morgon och kväll i så många dagar, både med sonen och dottern. Suck. Jag ska höra ikväll hur han mår, annars får jag ringa vc imorgon bitti igen.
    Elias o Elvin
  • lurksmulan
    sAiLe05 skrev 2008-11-11 15:49:04 följande:
    Vi fick nästan brottas med våran son för att få i honom Kåvepenin. Men Ery-max smakar nästan godis, går hur bra som helst att få honom det.Kåvepenin är skitäckligt, fick själv det utskrivet i våras. Det smakar fan.
    Ja vi har ju kört hot och mutor och nästan fysiskt våld. De senaste dagarna har gått bättre, nu får han ta hälften, skölja ner med vatten och sen ta resten och sen skölja igen.
    Men det luktar ju blä.
    Fast dottern har Kåvepenin frukt och det är ju så läskigt sockrigt och klibbigt.
Svar på tråden Kåvepenin vid öroninflammation, bra eller dåligt?