• FamHull

Vad kallar ni barnets släktingar?

Vet inte riktigt under vilket forum det här borde ligga men...

Vad kallar ni , inför barnet då, deras släktingar?
    Mormor, morfar, farmor och farfar känns ju liksom naturligt. Men vad kallar ni tex morbror, faster, kusin mm? Säger ni bara "Där kommer morbror" eller "Hälsa på faster NAMN"? "Kusin NAMN" eller bara "NAMN"?

• Svar på tråden Vad kallar ni barnets släktingar?
  • Fruochmamma

Vi säger nog tex .. morbror NN

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • raspberryrevolution

Det är olika, men oftast vid namn bara.

• Hannah76

Kanske ska tillägga att det i min mans familj är viktigt med "titlar" så där används det (tex faster xxxxx).

• TheCoopers

Vi säger å ena sidan , Tio : farbror/morbor , Tita eller Titi : Faster/moster .
    Annars blir det moster Nina , morbror Daniel osv .

Kusinerna vid namn
    I'm the me I choose to be ...
  • FredrikaS

på min sida kallas dem vad dem själva kallas sig... min mamma säger mormor så då kallar vi henne mormor, o moffa, o även moster vill gärna heta moster.. men mina bröder kallas vid namn..
    på min sambos sida är det väääldigt rörigt jus nu då dem inte är biologiskt nått alls till min son men när nästa nu kommer, om han nu gör det, så blir det väl mer naturligt att kalla dem farfar o faster osv.. ev blir det typ "farmor eva" o sånt på den sidan..
    sonen har ingen kontakt med nån nära släkting på sin biologiska pappas sida.. sin pappas kusin isf.. henne kallar vi namn för det är alldeles för långt att säga annars!

~ * Lukaz 060819 och BF Lillebror 081129 * ~
  • Nasse7

Vi har inte så stor släkt, så det blir:
    Min mans faster blir mitt barns Gammelfaster, min farmor blir gamlafarmor, min mans mormor blir gammelmormor, min mans bror blir farbror, min syster blir moster osv.
    Oftast inga namn utan bara titel.

• Blue Bear

Min son har bara 1 moster och 1 farbror.. så vi säger så utan namn alltså.
    Kusinerna blir bara namn..

***Adi 080626 - alldeles underbar!*** thebluebear.bilddagboken.se
  • Hannah76

Vi funderade på vad våra tjejer skulle kalla min farmor o farfar 8som inte är mina bio men de enda jag har, jag kallar dem farmor o farfar), det blev så långa ord när man la till gamel- eller mammas-. De har dock löst det själva genom att kalla dem farmor o farfar helt enkelt, deras egna farmor o farfar kallar de redan nåt annat. Lilla tjejen säger mormormormor till min mormor, nåt hon kom på själv.*L*

• mandorle

morfar,kusin etc etc alltså inte namnet

• ejja81

mormor farmor men säger även deras namn i meningen farmor christina osv men itne alltid i bland så hon har koll på det oxå=)

• Ilonasmamma

mest personers namn, men min bror säger jag hans smeknamn, men min syrra benämner vi som mosterNAMN.

hennes kusiner vid namn.

• Cicci1984

Från min sida så har vår dotter 3 stycken mostrar, så vi kallar dom Moster NN.. Men en morbror har hon bara, men det är morbror NN..
    Min sambo har bara en syster o en bror, hans syster är Faster NN, men hans bror o hans fru är vår dotters gudföräldrar, så de kallas "Gummi" & "Guffi"...

Annars är det mommo, moffa, fammo o faffa som gäller för vårt barn..

• Isalel

Min son har inga kusiner än och bara en moster så så det blir moster Johanna...värre är det med gammelmormor, gammelmorfar, gammelgammelmormor och gammelgammelmorfar :), gammelfarmor, gammelfarfar...då blir det namn istället :)

• FamHull

Tack för alla svar

Får se vad som känns mest naturligt sen när sonen börjar prata och förstå lite mer vem som e vem. Sen har han bara en morbror som vi umgås med regelbundet. Faster, farbröder och kusiner bor 40 mil bort tyvärr...

• Mamma 0406

Vi säger olika. Ibland säger vi tex "Morbror Kalle" och ibland säger vi bara "Kalle". Vi säger däremot aldrig bara morbror eller farbror.

Svar på tråden Vad kallar ni barnets släktingar?