• Anonym ("kompisen)

Hur gör man slut med gamla tråkiga kompisar?

Hejsan!

Vi har bekantan som titt som tätt tycker det är jätte trevligt att hälsa på hos oss. Eftersom dom bor ganska långt bort så kommer dom alltid längre perioder om minst 2 nätter.
    Han är en gammal barndomskompis till mig. Varken jag eller maken tycker han, hans fru eller 2 barn är vidare roliga. Det värsta är dock att dom tror att vi bedriver hotell-service här så under dom dagarna dom är här ska vi serva med mat, laga och plocka undan för hela familje. Föräldrarna i den familjen tycker också att det är praktiskt om vi också är barnvakter (vi har egna barn!).

Detta har pågott ett par år nu och efter dom har åkt säger vi alltid "aldrig mer". Men på något konstigt vänster lyckas dom alltid snirkla sig in till oss.

Nu är min fråga. Hur "gör man slut" med kompiasr? Nästa gång dom ringer ska vi helt enkelt säga att vi tycker inte ni är speciellt roliga att umgås med???

• Svar på tråden Hur gör man slut med gamla tråkiga kompisar?
  • Min familj

Var tydliga och ärliga så blir det förhoppningsvis ett slut på det. ibland är det jobbigt att vara så pass ärlig, men å andra sidan när man kommer med en vit lögn så tar det ju inte slut...

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Anonym (Skäms!!)

usch,det hade jag aldrig ställt upp på,låter lite som om de utnyttjar er... Säg till nästa gång att de är jättevälkomna på en fika men inte mer än så!! Kan väl inte bara förvänta sig att få stanna i 2dar,nej du-säg ifrån Lycka till

• Anonym (Skäms!!)

usch,det hade jag aldrig ställt upp på,låter lite som om de utnyttjar er... Säg till nästa gång att de är jättevälkomna på en fika men inte mer än så!! Kan väl inte bara förvänta sig att få stanna i 2dar,nej du-säg ifrån Lycka till

• Anonym

jag är en fegis och har låtit det rinna ut i sanden när jag inte längre vill ha kontakt med kompis som det känns fel med. Säkert dum metod, men det har fungerat i alla fall. Då har jag alltid sagt nej när kompisen ringt och föreslagit något. t ex har jag sagt att jag inte har lust att göra dom saker som personen föreslår eller att jag inte har haft tid.

Själv skulle jag föredra om andra är tydliga och ärliga och inte kör min fegvariant.

• Kamikazee

Tyvärr finns det inte något lätt sätt att dumpa "vänner". Bästa är att stå på sig och säga som det är - att ni inte längre tycker att det är trevligt att umgås med dem, då ni upplever att de utnyttjar er gästfrihet. Tala om för dem att det är dyrt att utfodra två vuxna och två barn extra (för jag antar att ni väldigt sällan åker hem till dem och på det viset jämnar ut kostnaden).
    Säg att ni inte längre har intresse av att umgås med dem för att ni inte längre känner att ni har något gemensamt och ligger på samma våglängd.

Så som du skrivit ditt inlägg låter dessa "vänner" som snyltare som vill ha en gratis semester.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Björnmossa

Jag tycker tvärtom mot de andra, de förstår säkert inte att ni inte gillar dem som de (antagligen) gillar er och då är det hårt att få höra att "nej, ni får inte komma, för ni är inget roliga och det har varit tråkigt de senaste 20 gångerna vi har träffats".

Vill ni aldrig träffa dem mer nånsin? Eller bara inte ha dem hemma hos er? Att säga att "ledsen men vi orkar faktiskt inte ha besök" är också ärligt men förstör inte det som de tror att ni hade tillsammans, om du fattar hur jag menar. Föreslå fika på neutral mark (eller annan aktivitet) om de ändå kommer och bor på hotell. Om de frågar om nästa månad går bättre så säg typ "nej, vi är jämt trötta på helgerna numera pga jobbet och våra nya fritidsaktiviteter". Nåt som antyder att ert liv gått vidare och att det inte längre finns samma tid till dem.

Jag är kanske naiv men jag tror inte att folk är beräknande snyltare, de tror säkert att ni också har haft trevligt. Gör dem inte mer ledsna än nödvändigt!

• Anonym ("kompisen)

Tack för alla svaren!

Jag håller med Chershire cat om att jag absolut inte tror dom snyltar medvetet utan att vi helt enkelt har olika värderingar om hur man beter sig när man är på besökt.
    Det är en bra ursäkt du kommer med om det hade varit spontanbesök men dom hör alltid av sig typ 4 månader i förväg och det är svårt att säga att "jag kommer vara trött om 4 månader". Jag har funderat på om jag ska säga att vi har äktenskapsproblem för det är ju svårt att argumentera emot (ja, dom brukar argumentera emot när jag säger hur jag vill ha det när dom kommer).

Helst av allt skulel jag vilja att dom ballade ur och blev sura eller något på oss så vi fick en riktig fight för då hade man ju på ett tonåringsvis kunna skylla på fighten när man avbröt kontakten (och behöver då inte dra upp att det varit pest de senaste årens besök).

Konstig bara att man upplever en relation så olika. Vi som inte alls vill vara kvar i den och dom som återkommer med jämna mellanrum...

• FrökenKanSjälv

TS, jag tycker att du ska vara mittemellan-ärlig. Du behöver ju inte tala om att ni inte vill umgås mer med dem. Däremot behöver du vara riktigt, riktigt tydlig (och ärlig) med att de inte är välkomna att sova hos er längre.

"När ni sover över hos oss så upplever jag att det bli en massa extra jobb för mig. Nästa gång ni besöker vår stad vill jag att vi bara träffas en stund på dagen."

När de sedan sitter i telefon och argumenterar emot så säger du bara "nej". Fastna inte i någon argumentation, för har man väl gett sig in i argumentationen så kan man aldrig vinna. Istället gäller det att hålla sig till ett enkelt "nej". Börja inte förklara närmare och trassla in dig i ursäkter. Bara upprepa den första meningen och ordet nej. Antingen så fattar de till slut budskapet och accepterar ditt nej. Eller också blir de skitsura och vill inte träffa dig igen. Resultatet är att du slipper ha dem sovandes hos er.

Jo, en viktig sak är att du alltid formulerar dig ur ett "jag-perspektiv". När du säger "jag upplever..." eller "jag känner..." så spelar deras argument ingen roll för de kan faktiskt inte bestämma hur du ska känna eller uppleva. Om de säger att det du känner eller upplever är helt fel så är det de som har problem med gränsdragningar och då är det ännu större orsak till att ni håller er undan från dem.

• Anonym (Avslut)

Det är väl inte så konstigt att de återkommer?
    De får ju gratis boende och service hemma hos er. Det säger rätt mycket om dem som personer. De utnyttjar er och skäms inte för det heller.
    Jag gjorde slut med en kompis. Först fegade jag lite och slutade höra av mig. Hon gav sig inte eftersom vi hade umgåtts rätt mycket innan.
    Då skrev jag ett trevligt brev där jag förklarade att det inte fungerade att umgås. Hon hörde inte av sig efter det.
    Vad kan hända egentligen? De blir förbannade. Jaha och? Vad spelar det för roll?
    Skriv ett brev och förklara läget är mitt råd. Livet är för kort för att slösas bort på personer som inte bryr sig om en och som man inte ens gillar.

• Anonym

Jag tycker det är som anonym avslut skriver - man behöver inte göra så stor grej av det. ett brev där det står att det inte funkar eller känns bra längre. jag har gjort så en gång. jobbigt just för stunden men sååå skönt efteråt.

• Anonym ("kompisen)

Triss i tjejer- tack för dina konkreta råd. Så ska jag göra, säga att "jag tycker det blir för mycket extra jobb när ni kommer och bor här men vi kan väl ta en fika".

Fattar dom inte ändå får man väl vara hård och helt enkelt rått klippa banden.

• Björnmossa

En variant på min grej är "tyvärr vill jag inte boka in nåt så långt i förväg eftersom bla bla". Men Triss förslag var bra också, bra nivå av ärlighet.

• Anonym (skruttis)

Jag har också en "kompis" som jag däremot inte känt så länge eller umgåtts väldigt mycket med. Det började med att hennes och min kille hade gått skola tillsammans och började umgås igen och vi lärde känna varandra på köpet. Från början var hon jättetrevlig och jag blev glad över att hittat mig en ny vän. Efter ett tag så gjorde hon och han slut, varpå hon fortsatte att komma och hälsa på oss (hon bor på annan ort, tack och lov för det iaf!) Sista gången hon var hit och sov över betedde hon sig som att hon ägde hela huset! Vi skulle gå ut och äta middag på kvällen och hon hade inga pengar och undrade om hon kunde få låna (som hon aldrig betalade tillbaka) Jag klippte, slingade och färgade hennes hår samt gav henne 3 gratis produkter, jag gav henne kompis pris och hon undrar om hon får pluta! Hon "glömde" att betala mig de pengarna, fick sedan ett sms där hon undrade om hon kunde få betala tillbaka nästa gång vi sågs. Jag var tvungen att skicka en faktura för att få de pengarna. Vi var bjudna på middag hos några andra bekanta till oss och vi frågade om det gick bra att hon fick följa med. Hon flirtade öpppet med honom mitt framför ögonen på hans sambo. Hon satt bredvid honom i soffan och strök honom på låret och hans sambo satt presis bredvid!!! Jag är för feg för att säga rakt ut att jag inte vill ha något mer med henne att göra! Men jag önskar att jag kunde det!

• Ylva Helmersson

Låter som att du vet vad du ska göra TS.

Mitt tips hade annars varit att när de ringer 4 månader i förväg säga; tyvärr vet jag inte hur det kommer att se ut med fritid för oss då så jag kan inte lova något.
    Sen när hon ringer längre fram säger du att ni ska bort den helgen, och helgerna runtomkring är ni också upptagna.

• Anonym (feglösning)

Kan du inte säga att det är er tur att hälsa på dom nästa gång, men varje gång ni ska bestämma en helg så måste du först kolla något med någon annan, din man kanske hade något på jobbet den helgen, eller du och din mamma hade pratat om att göra något speciellt en helg och det kanske var då... det finns många ursäkter och sedan dröjer det bara ett tag innan ni hörs nästa gång och då får ni börja om med samma diskussion igen..
    Fegt kanske, men jag tror ingen vill höra att man inte är omtyckt, sånt är bättre att låta rinna ut i sanden, och oftast tröttnar man ju på att ta initiativ om inte den andra verkar så intresserad tillbaka..

• Anonym (svårt)

Det är skitsvårt att "göra slut" med vänner.

Själv har jag/vi blivit dumpade av ett annat par som la skulden på oss. Inget i vår personlighet utan att vi inte hade tid för dem, fast i ärlighetens namn var de själva dåliga på att föreslå saker själva så jag tror att det var en ursäkt för något annat. Vill inte spekulera i vad. Klart jag blev ledsen, men det är bara att acceptera.

Den andra sidan har jag också upplevt, då ett par i vår bekantskapskrets ser oss som deras närmaste vänner medan vi inte känner att vi har så mycket gemensamt med dem. Där kör vi feg-varianten. Vi ringer sällan/aldrig dem, medan de har kontaktat oss ofta och regelbundet. Nu börjar de nog fatta, för det var flera månader sedan de ringde.

I den sistuation vi är nu med ett barn + ett på väg, hög arbetsbelastning och nytt hus känner vi att vi måste prioritera bland våra vänner. Hårt men sant, och de som vi inte får något utbyte av hamnar längre ned på vår prioriteringslista.

• Coppola

Jag tyckte att Magdalena Ribbings förslag var jättebra....länken ovan..."det finns tyvärr ingen möjlighet då"
    Det är aldrig bra att ljuga sig ur en situation för det kommer alltid tillbaka och biter en i baken...

• Labonina

Bara en reflexion... Att det är lustigt hur det kan bli så att en part anser att man är nära vänner, när den andra inte tycker så alls. Vänskap bygger ju ändå på att det är ömsesidigt, ananrs faller ju hela konceptet...

Svar på tråden Hur gör man slut med gamla tråkiga kompisar?