• pipie72

Dominikanska republiken eller mexico i ferbruari

Jag undrar vilken destination ni hade valt för en resa i februari (2 v) där jag åker ensam tillsammans med min 14 åriga dotter ? Kan det bli tråkigt på dominikanska i 2 v med all inclusive? och likadant isla margarita i 2 veckor? Annars har jag fått ett förslag till Acapulco i Mexico på hotell Ritz där också allt är inkluderat. Vilket hade ni valt?

• Svar på tråden Dominikanska republiken eller mexico i ferbruari
  • Ciccilionaa

GLÖM!!!!!!!!! Acapulco!! inte mycket att ha enl mig!
    Inga härliga semesterminnen i alla fall..
    Vi åkte dit under vår 6 v bröllopsresa då vi gjorde "rundtur" i Mexico.
    Vi åkte till ett ställe Pie de la Cuesta, utanför Acapulco, det var ok, ingen höjdare, men sol och ödsligt. Åkte flera gånger in till Acapulco och vånades då det bara var en "storstad".

Däremot älskade jag/ vi Mexico, och då bl a Isla Mujeres, en ö utanför Cancun, samt ett fanstastiskt hotell utanför Tulum som hetter typ " La vita bella", på strande helt underbart. Det var absoluta favoriterna, men det fanns annat härligt också.
    Jag skulle ta Dominikanska, trots att jag aldrig varit där om det är mellan dessa 2 som du väljer.
    C

• Snossan

Jag har rest mycket, skulle aldrig sätta min fot på Dominikanska igen. Tråkig mat, dålig turist servic, inget spec att se och inget att shoppa.  Långtråkigt så det förslår, inte mycket yngre när vi va där heller.
    Tänkte på din 14 åring, kan ju va kul att kanske hitta på något med henne på kvällarna och titta på folk men inget att se.

• pipie72

Tack :) Tiden närmar sig och nu är det inte ens en månad tills vi reser och jag har inte bestämt resa ännu. Hade betalt och bokat till dominikanska all inclusive för 41.000 kr men iom att de ändrade datumen på utresan fick jag avboka resan och nu står jag där med pengarna men utan resa :o!!! Jag och dottern är så himla rädda för kyla! Vi är vana vid att vistas i medelhavet där det är runt 30 grader på somrarna och Thailand där det är runt 35 på vintern. Har sett att det bara är runt 24 grader i Cancun och Dominikanska och mycker regn i februari!! Har varit på Hawaii och Rio de Janeiro. Tänkte på Natal eller Fortaleza men stränderna ser så trista ut och även om man väljer lyxhotell ser det inte lyxigt ut. JAg blir tokig snart och vet inte vart vi ska resa! Vart hade ni rest med en snart 15 åring där det ska vara riktigt varmt men ändå saker att göra och se? Först tänkte jag ta 5 dagar i Miami och 9 dagar i Cancun, men iom jag såg hur dåligt vädret är i februari.

• Elli47

Jag har inte varit till Dominikanska men däremot till Cancun i Mexico. Skulle gärna åka tillbaka dit! Det var jättefint, vackra stränder, superb snorkling, mycket sevärt, god mat, trevligt folk... jag skulle nog helst bo i Puerto el Carmen istället för själva Cancun.

• Petrisen

Jag tänkte komma med tips om Costa Rica som är ett av mina drömresemål, har aldrig varit där men har flera vänner som åkt dit o beskrivit det så underbart. Härligt väder, vacker natur med orörd regnskog, fina stränder -perfekta för surfing om man är nyfiken på det, och trevliga människor är vad jag har hört.
    Du kan ju kolla upp det om det låter intressant :) Trevlig resa!

• Elli47
    Petrisen skrev 2009-01-15 11:22:57 följande:
    Jag tänkte komma med tips om Costa Rica som är ett av mina drömresemål, har aldrig varit där men har flera vänner som åkt dit o beskrivit det så underbart. Härligt väder, vacker natur med orörd regnskog, fina stränder -perfekta för surfing om man är nyfiken på det, och trevliga människor är vad jag har hört.Du kan ju kolla upp det om det låter intressant :) Trevlig resa!
    Ja, Costa Rica verkar toppen! Där finns allt och förmodligen inte så stora turistmassor heller!
  • evaoregon

Nja, det är mycket turister i Costa Rica. Det är väldigt många amerikaner som åker dit. Jag känner flera amerikaner som har varit där.

• pipie72

Har också många singel-vänner som varit där och surfat och som säger att det är underbart i Costa Rica. Men jag är ensam mamma med en tonårsdotter och undrar om det verkligen är en rolig destination om man bara vill ha lyx, solsemester och shopping som en tonårsdotter oftast är ute efter.

• Preciosa

Jag kan bara tala för Dominikanska där jag spenderat mycket tid!! Du kan kolla bilder i mitt galleri om du vill.
    Jag håller med om att maten är himla tråkig i Dominikanska, men inte utelivet och stränderna. jag kan verkligen rekommendera Sosua bay (apollo) De ligger i en liten stad där man absolut inte bara behöver vara på hotellområdet. Gå ut på kvällen och dansa lite, snorkla mm.

Jonelita
  • evaoregon

pipie72 skrev 2009-01-16 10:59:15 följande:

Har också många singel-vänner som varit där och surfat och som säger att det är underbart i Costa Rica. Men jag är ensam mamma med en tonårsdotter och undrar om det verkligen är en rolig destination om man bara vill ha lyx, solsemester och shopping som en tonårsdotter oftast är ute efter.
    Lyx och solsemester tror jag absolut att man kan få i Costa Rica. Det har byggts många flotta hotell där de senaste åren och det finns paketresor dit ifrån USA. Nu är det många pensionärer och barnfamiljer som åker dit. Vi känner ett par som åkte till Costa Rica, bodde på all inclusive resort direkt vid stranden och gick på yogakurser.

Ryggsäcksresenärerna som förut var många i Costa Rica har i många fall dragit vidare till andra mindre exploaterade länder, t ex Nicaragua.
Svar på tråden Dominikanska republiken eller mexico i ferbruari