• Anonym

Högt sköldkörtelvärde, någon??

Min sambo tog blodprov som visade att han hade 3,8. Men man fick bara ha högst 3,5. Läkaren har skrivit att han har underfunktion....men värdet är ju högre...borde det inte vara överfunktion? Tack för svar någon som vet...

• Svar på tråden Högt sköldkörtelvärde, någon??
  • Anonym (Endokrin)

Det beror på vilka hormon som mätts. Det finns flera stycken.
    Om det är TSH som är förhöjt så betyder det troligtvis att han har för lite av T3 som är sköldkörtelhormon och därmed har han en underufnktion av sköldkörteln.

• Anonym

Det var TSH som låg över. Det andra värdet låg bra. Jag förstår inte....

Han har gått ner i vikt och har många symptom om man läser på överfunktion. Men om man läser på underfunktion så är han motsatsen. Men läkaren skrev att det är underfunktion....men har hon skrivit fel eller är det så?? Förstår fortsfarande inte...

• Anonym (Endokrin)

TSH produceras av hypofysen i hjärnan. TSH ökar normalt sett T3 och T4-produktionen i sköldkörteln. Men om sköldkörteln inte fungerar normalt, så känner hjärnan av att T3/T4 är för lågt och försöker förmå sköldkörteln att producera mer genom att skjutsa ut mer TSH. I början av sjukdomen kan man ha för höga TSH-värden medan T3 och T4 ligger normalt, men det kommer antagligen att ändra sig och minska med tiden.
    Hon har inte skrivit fel.

• Anonym (Endokrin)

oj... jag tryckte på skicka lite tidigt...
    Jag hoppas iallafall att du förstår lite bättre? Fråga annars så ska jag försöka förklara...
    Fick din sambo någon medicin??

• Anonym

Åh, tack för din hjälp

Får jag fråga en sak till? Han hade ju bara 0,3 över högstavärdet. Kan det varit så att det bara råkade bli så? Eller infektion eller så?

Det är ju så konstigt att han går ner i vikt och kan äta som en häst när han borde gå upp...

Vet du om det iverkar på fertiliteten för män? Vi försöker få barn...

• Anonym (Endokrin)

Värdet är för högt och kommer antagligen att följas upp. Som MammaHela sa så kan hormonvärdena variera rättså kraftigt. Framförallt om det är i början av sjukdomen.
    Dessutom KAN det vara så att han fortfarande är ganska bra på att kompensera för underfunktionen (han hade ju normala T3 och T4 fortfarande), så att det är därför han inte går upp?
    Sa läkaren något om att han ska skickas vidare eller kanske följas upp med nya prover?

Jag vet att underfunktion i sköldkörteln kan påverka kvinnors fertilitet, men jag vet faktiskt inte hur det är med män.

• Anonym

Jo, det stod på svaret att han skulle ta om provet efter 3 månader. Stod att det kanske kunde vara en infektion som var övergående...hoppas!

• Anonym (Endokrin)

Det kan vara övergående, jag håller tummarna för det. Antagligen har han inte så grav underfunktion att det är värt att behandla.

Svar på tråden Högt sköldkörtelvärde, någon??