-
-
Svar på tråden Någon här som har en dvärghamster och är lite kunnig? - Hjälp
-
hihi, jag inväntar mer text
Men jag kankse kan hjälpa dig =)
-
Skrev och fråga först för och kolla om det fanns någon =P Jo, jag har en liten hona som är född i april och senaste veckorna har hon rasat i vikt, hon har gått från tjock till smal och lätt. Är detta vanligt hos en hamster eller är hon sjuk måntro? =(
-
beror på
-
äter hon?
Upptäckt diaree i buren?
Mask?
Kanske ont i munnen.
-
ca 6 månader gammal då...Ziitoo skrev 2008-11-11 17:02:16 följande:Skrev och fråga först för och kolla om det fanns någon =P Jo, jag har en liten hona som är född i april och senaste veckorna har hon rasat i vikt, hon har gått från tjock till smal och lätt. Är detta vanligt hos en hamster eller är hon sjuk måntro? =(
Nej hon ska inte rasa i vikt! Vet du om hon är lös i magen?
Har du ändrat nåt i hennes kost elr ändrat nånting hemma så miljön blivit annorlunda?
Om du kikar på hennes tänder, hur ser dom ut? Ibland kan bettet blir fel pga av att tänderna växer fel och då kan hon inte väsa dom mot varann så att säga så dom växeer och blir så långa så hon inte kan äta...
Eller äter hon som vanligt? -
Vad jag har sett så äter hon, är väldigt pigg och springer runt som en tok i hjulet sitt, kanske därfor hon rasat i vikt? Nix, ingen diaree vad jag ser, fasta korvar.humbela giz what ever u call me skrev 2008-11-11 17:03:28 följande:äter hon? Upptäckt diaree i buren?Mask?Kanske ont i munnen.Jo. Okej, hmm... Nej, fast korvar vad jag har sett hos na. Kosten är densamma men ingen är hemma på veckordagarna, jag bor hos mor min och sambon jobbar borta. Kan någon sånt påverka henne? inte märkt något innan, min mor som säger att hon blivit hemskt smal fort.himmelsflickan skrev 2008-11-11 17:05:22 följande:ca 6 månader gammal då...Nej hon ska inte rasa i vikt! Vet du om hon är lös i magen?Har du ändrat nåt i hennes kost elr ändrat nånting hemma så miljön blivit annorlunda?Om du kikar på hennes tänder, hur ser dom ut? Ibland kan bettet blir fel pga av att tänderna växer fel och då kan hon inte väsa dom mot varann så att säga så dom växeer och blir så långa så hon inte kan äta...Eller äter hon som vanligt?
Nix, inte kollat tänderna, får göra imorgon när jag kommer hem, men som skrivet så äter hon vad jag har sett då skålarna blir toma fort. Matförrådet är i sovhörnan. -
Försvinner förrådet? Så det inte bara fylls på hela tiden utan att hon äter? Ja kolla tänderna, dom ska inte vara för långa utan precis gå ihop.. Man kan säkert googla fram en bildZiitoo skrev 2008-11-11 17:09:48 följande:Jo. Okej, hmm... Nej, fast korvar vad jag har sett hos na. Kosten är densamma men ingen är hemma på veckordagarna, jag bor hos mor min och sambon jobbar borta. Kan någon sånt påverka henne? inte märkt något innan, min mor som säger att hon blivit hemskt smal fort. Nix, inte kollat tänderna, får göra imorgon när jag kommer hem, men som skrivet så äter hon vad jag har sett då skålarna blir toma fort. Matförrådet är i sovhörnan.
-
Nää inte vad jag sett, när jag städa sist var det en heeeeel drös med mat och då fyllde jag skålarna kvällen innan och på morgonen tomma =Ohimmelsflickan skrev 2008-11-11 17:12:23 följande:Försvinner förrådet? Så det inte bara fylls på hela tiden utan att hon äter? Ja kolla tänderna, dom ska inte vara för långa utan precis gå ihop.. Man kan säkert googla fram en bild
Jo får göra det, blir lite orolig, är ju mammas lilla sessa. Vill inte förlora henne =( -
Här var en bild =) www.skullsunlimited.com/graphics/hamster-skull-md.jpg
Tror det ska vara rätt djur, hihi
Men du.. Vad ger du henne för mat?
Man ska inte ge dom där "gnagarblandingarna" från zoo.... Med orange och gröna grejjer i.. Då äter dom bara det goda och blir mätta innan dom äter det som faktiskt är nyttigt och ger näring... :-S -
Tack för bilden =) Får kolla na imorgon, om hon lever, =/ Hoppas!himmelsflickan skrev 2008-11-11 17:16:10 följande:Här var en bild =) www.skullsunlimited.com/graphics/hamster-skul...Tror det ska vara rätt djur, hihi Men du.. Vad ger du henne för mat?Man ska inte ge dom där "gnagarblandingarna" från zoo.... Med orange och gröna grejjer i.. Då äter dom bara det goda och blir mätta innan dom äter det som faktiskt är nyttigt och ger näring... :-S
Ger henne det hon är uppfödd på, hon länsar hela matskålen så hon äter allt vad jag sett. -
En hamster ska ha detta varje dag:
Vatten
Råttpellets (s k avelspellets för möss och råttor)
Fröblandning
En bit frukt eller grönsak varje dag
Vill man ge större andel färskt foder kan man ge t.ex:
Vatten
Fröblandning
5-10 gröna ärter (sånna man köper ur frysdisken)
En liten bit kokt kött
1 msk kokt pasta, ris, potatis eller grovt bröd
En bit äpple, salladskål eller annan frukt eller grönsak
-
Om du skulle byta foder, så är det viktigt att du gör det lite i taget... Annars blir det obalans i tarmen! Lägg till en sak, ta bort en anna och håll på så under ca 2 veckor tills dess att fodret är helt utbytt
-
Det är ganska vanligt att små djur drabbas av cancer. detta gör att de inte tillgodo ser sig av den energi de äter. Men ge rätt foder och avvakta. Inte så mycket man kan göra tyvärr. Åk till vet, men det är ju ganska dyrt... Hoppas det vänder!
-
Ring till vet. och hör vad de tror, snabb viktnedgång är ju sällan nåt positivt. Cancertumörer har ju tyvärr ett ganska snabbt förlopp hos så små djur. Hoppas att det går bra