• Nattsaga

Hur ska vi få upp han i vikt?

Vi har provat det mesta med våran hund, bytt foder hit och dit, gått ut extra långa promenader för att han ska äta mer men inget funkar, han går inte upp i vikt vi har avmaskat honom och det är för övrigt inget fel på honom men ha ngår inte upp i vikt. Han är inte jättesmal men han kan gått gå upp lite mer i bakkroppen. Någon so mhar något tips hur vi ska gå till väga för att få upp honom i vikt? Han verkar må bra och så men han ser fortfarande lite smal ut. Han äter som han ska kan tilläggas.

• Svar på tråden Hur ska vi få upp han i vikt?
  • Tuula

Hur gammal är han? Är det en unghund som växer så kommer han antagligen ikapp när han slutat växa. För hundens skull så är det bättre att vara lite tunn än lite för kraftig.
    Så länge han mår bra och inte är väldigt mager skulle jag inte oroa mig. Om du ändå vill få upp honom i vikt skulle du kunna prova färskfoder. Det är fryst malet kött och lite annat, finns för arbetande hundar med mycket energi (fett).

• Nattsaga

Han är 3 år nu så han lär ha växt klart nej jättesmal är han inte men han ser lite smal ut, vill inte att folk ska tänka, stackarn vad smal han är, han får säkert ingen mat hemma ...får sådana tankar dumt nog ger han mycket färsk mat till han med....han äter egentligen ganska mycket men vill inte upp i vikt endå...

• Tuula

Aha, jaa, då lär han inte växa mer!

Själv blir jag glad när jag ser hundar som är smala istället för de alltför många överviktiga hundar man ser... Men jag förstår vad du menar, jag har själv vinthundar, och det är ju inte helt ovanligt att folk kommenterar hur magra de är.

Har du provat att ge honom fri tillgång på mat?

• Rövardottern

fettare hundfoder och pasta gav min syster sin hund när den skulle gå upp i vikt.. men så länge han har lagom hull.. man ska känna revbenen om man trycker lätt på sidan.. så är det väl ingen fara..
    Alla i min släkt tycker min hund ser smal ut när hon är perfekt i hullet... tycker om när de har "midja".
    hellre för smal än för tjock..
    Finns ju många bra foder i djuraffärerna som har mkt högre protein och fett innehåll..

Men svårt att råda om det när jag inte vet vilket foder du använt/använder :)

• Nattsaga

tuula, ja han har fri tillgång till mat hela tiden...iallafall torrfoder. JAg ger han rätt fet mat ibland också...men men, somsagt han mår bra så jag ska väll inte oroa mig. Det är ju inget fel på han. Iofs. ska inte en husky va jättetjock heller...de har ju en viss kropp

• Nattsaga

Rovardottern, jag har provatr i stort sätt allt både foder med mkt fett i o.s.v men njä de hjälper inte.

• Tuula

Då tycker jag inte att du ska oroa dig mer! Tids nog kommer han säkert att gå upp i vikt, och då önskar du att han vore lite smalare!

• Nattsaga

jo det är väll så antar så länge han äter som han ska är det ingen fara. Han har vart smalare förr, han är omplaceringshund och när han kom till oss va han betydligt smalare. Då åt han knappt.

Svar på tråden Hur ska vi få upp han i vikt?