• Anonym (Tröttnat)

Medberoende

Någon mer än jag som är medberoende till sin partner? Någon som vill dela med sig här så kan vi stöta varandra?

Min sambo har flyttat ut för att jag inte orkar mer. Han blir bara värre och värre (depression) och nu går det ut över vårt barn. Nu försöker jag klara av livet utan honom och att inte fortsätta ta hand om honom.
    Igår var jag och min psykolog och bestämde mig att nu är det slut på att bli överkörd och psykiskt och även  fysiskt misshandlad ibland..
    Någon som vill vara med mig i min kamp mot självständighet och framför allt ett bättre mående??
  • Svar på tråden Medberoende
  • Anonym (Tröttnat)

Tack, trodde jag var helt ensam!

Vill du vara med i min lilla tråd? Vi kan ju behöva en massa stöd!
    Hur mår du?
  • Pussla

Det finns många medberoende systrar (och bröder) där ute. Alldeles för många. :(

Jag vill jättegärna vara med i din lilla tråd! Jag är i ett fruktansvärt stort behov av att prata med andra människor som är eller har varit medberoende.

Just nu är allt ett enda stort kaos och jag vet varken ut eller in. En incident i lördags ställde återigen allt på sin spets.

Hur ser din "medberoendehistoria" ut? På min presentation kan du - mycket kortfattat - läsa om min.

• Anonym (Tröttnat)

Jag har levt med min sambo i över tio år han har missbrukat droger i perioder men har varit ren de senaste tre åren. 

Men han är deprimerad och beter sig som om när han missbrukade.
    Han är elak och labil och man vet aldrig hur han är. Har han man bestämt något så kan man aldrig förvänta sig att det fullföljs och man vet aldrig hur hans reaktioner blir.
    Han har ingen familj som bryr sig så jag har tagit på mig rollen som hans mamma och har de senaste åren bara gett mig skit så nu har han flyttat och vi har nog gjort slut men det är inte enkelt heller...
  • Anonym (Tröttnat)

Puffar ihop om fler..

• Anonym (Tröttnat)

Puffar...

• Anonym (hjärtatämé)

Många är medberoende!
    Men många vill inte se det, eller för den delen erkänna det.
    Det tar ett tag att förstå vad det innebär och vad det betyder för ens eget leverne.
    Jag har varit det! Nu är jag fri!!!
    De är så fantastiskt skönt!
    Men man får akta sig ändå, man kan lätt ramla tillbaka i små små steg... Det är som med motion, man måste hela tiden träna aktivt på att inte ramla tillbaka. Slutar man träna så är man tillbaka.
    Jag träffade en som jag trodde var en helt underbar kille. Rolig, påhittig, trygg och snäll. Alla tyckte om honom! Men men men...
    Han var rätt deprimerad kom det fram efter ganska lång tid, för han själv ville inte erkänna det heller. Han blev istället irriterad på att jag INTE var det på olika sätt.
    Han sa liksom ingenting NÅGONSIN vilket gjorde mig förvirrad.
    Tillslut visste jag inte om han ville ha mig där, han brydde sig liksom inte om vilket.
    Eller om vi hade det bra i sängen, sa ingenting om det heller.
    Eller om jag klippt mig, gått ner i vikt eller köpt något nytt i klädväg.
    Tillslut blev det olidligt och jag tog kontakt med den terapeut som jag gått till tidigare och fick komma dit på ett återbesök.
    Där framkom att jag måste ut ur detta fort för jag höll på att ramla in i mitt gamla beteende.
    Nu är singel sedan några månader och varje dag ser jag fler och fler saker som inte stämde med honom. OCH jag blir förbannad på mig själv att jag inte vaknade tidigare.
    Sköt om er!

• AURIaN79

Al-Anon är en fantastisk gemenskap för människor som är medberoende, egentligen ffa anhöriga till alkoholiskter. Finns även Nar-anon: anhöriga till narkomaner. Googla på Al-anon så finns mötesscheman för hela Sverige.

• Anonym

Fantastisk idé att skriva om detta! Det finns absolut många som tror att de är ensamma med denna situation. Men det är dem inte! Dem behöver få veta det, och få veta att det finns hjälp!

Jag själv inspireras mycket av den här bloggen:

medberoendeinfo.blogspot.com/

Där finns det mycket tänkvärda tips och råd för oss som tvingas leva med en missbrukare. Även att få prata med andra hjälper otroligt mycket, det kan man göra på detta forum:

beroendelinjen.forum24.se/beroendelinjen.html

Jag hoppas det kan hjälpa någon!

• Anonym

finns en fb grupp jag ska kolla.

• Anonym

sök på "medberoende" på fb så kommer du dit.

Svar på tråden Medberoende