• magenicentrum

Dricka glögg 2,2 %?

Är så ruskigt förtjust i glögg. Har köpt blossas glögg som innehåller 2,2 % alkohol. Kan jag dricka denna nu när jag är gravid? Går det att koka bort alkoholen och hur länge måste jag koka då?

Tack för svar!
    /Anna

• Svar på tråden Dricka glögg 2,2 %?
  • Mollie77

Jag tycker noll tolerans för alkohol som gravid..Nej du kan aldrig koka bort all alkohol,vattnet i den men inte all alkohol..De finns alkoholfri annars om du känner at suget är stort

• MariaOMarkus

köpte oxå blossa glöggen..kokade den på plattan ica 20min och jag har aldrig druckit så äkclig glögg i hela mitt liv..de smakade klister om de..så jag skulle nog säga dricka alkoholfria men den är inte heller god men den funkar..

BF April - Maj 2009
  • SanSin

Ja, med tanke på att 2.25vol% sälj på ica så borde det ju inte vara nån fara. =) Och det är ju inte så att du bäljar i dig en hel flaska.

Theo, min prins. =)
  • magenicentrum

Ok, tack för svaren. Tänkte inte på att det var alkohol i glöggen så jag har redan druckit ca 4 dl sammanlagt fördelat på två kvällar. Hoppas verkligen inte att bebisen tagit skada... Fast det är att överreagera va??

Nu blir det i alla fall inte något mer!!

• Matanza

Jag har köpt den alkoholfria glöggen på systemet, vet inte vad den heter, det står God Jul på flaska och man stöder Rädda Barnen. Tror den kan finnas på Hemköp..

Men jag tycker iallafall att den är helt okej, visst det blir ju aldrig lika bra som blogga men men det kan jag lätt stå ut med för lill* i magen!

*Nova 071001* *Pricken BF 090520*
  • lillasmilla

Svenskt mathantverk har flera olika glögg, alkoholfria och SUPERGODA! Värt att testa? Jag försöker oxå hålla mig borta från alkohol nu.

• MiHi

Jag har druckit av 2,2 glögg, tror inte det är någon fara då man inte dricker så mycket åt gången.

• Tinkerbelle

Nej, du bör inte dricka denna glögg när du är gravid och vill undvika alkohol. Spelar ingen roll att den går att köpa på ICA, man kan köpa mellanöl där också. Skulle du dricka det som gravid?

Vad det gäller dryck bör man förstås undvika alkohol och det gäller även Blossas traditionella lättglögg som innehåller 2,25 procent alkohol vilket i spritmängd motsvarar en liten snaps. Vill man vara på den säkra sidan är det alltså alkoholfri glögg eller must som gäller.

Källor: Vårdguiden och Livsmedelsverket.

http://www.jnytt.se/Read__12953.aspx
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • listo
    Tinkerbelle skrev 2008-11-11 21:13:18 följande:
    Nej, du bör inte dricka denna glögg när du är gravid och vill undvika alkohol. Spelar ingen roll att den går att köpa på ICA, man kan köpa mellanöl där också. Skulle du dricka det som gravid? Vad det gäller dryck bör man förstås undvika alkohol och det gäller även Blossas traditionella lättglögg som innehåller 2,25 procent alkohol vilket i spritmängd motsvarar en liten snaps. Vill man vara på den säkra sidan är det alltså alkoholfri glögg eller must som gäller.Källor: Vårdguiden och Livsmedelsverket.  www.jnytt.se/Read__12953.aspx
    Till att börja med så kan man INTE köpa mellanöl på Ica, däremot folköl. Mellanöl finns bara på Systembolaget.

Sedan blir det lite väl generellt att skriva att 2.25% alkohol motsvarar en liten snaps.
    En flaska Blossa lättglögg innehåller lika stor mängd ren alkohol som en 4-centiliters snaps.
    Hur många är det som halsar en flaska glögg åt gången? Och även OM man gjorde det så gör ju utspädningen att det inte får samma effekt i kroppen som en snaps brännvin.

Är man tveksam så ska man såklart avstå. Men man behöver inte avstå i tron att en liten kopp med glögg är samma som att dricka snaps, för det stämmer inte.
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • Groda78
    Svar på #1
    Varför skulle man kunna koka bort allt vatten som kokar vid 100 grader och inte all alkohol som har mycket lägre kokpunkt? Bildar de någon form av högkokande azeotrop som jag aldrig hört talas om???

Mycket nyfiken!
    Mollie77 skrev 2008-11-11 18:49:18 följande:
    Jag tycker noll tolerans för alkohol som gravid..Nej du kan aldrig koka bort all alkohol,vattnet i den men inte all alkohol..De finns alkoholfri annars om du känner at suget är stort
Svar på tråden Dricka glögg 2,2 %?