• CiCiCi

Hormonplitor???????? Behöver hjälp!!!

Min lilla tje på 5v har fått röda små knottriga plitor i ansiktet - men det har hon haft i några veckor. Nu har plitorna spridit sig till hals, axlar och bröst samt mage.

Är detta ok? dom ser likadana ut som dom i ansiktet!!!!!

HJÄLP!

• Svar på tråden Hormonplitor???????? Behöver hjälp!!!
  • MarieDahlström

Kan ju som du skrev vara hormonplittor . Det är inte värme utslag ? Hör medbvc så hjälper dom dig

• fiamalm

Typiskt hormonplitor, de brukar få det kring 4 v, min kille såg ut som en prickikorv i ansiktet i 1 mån. Men prata med bvc om du är orolig

• Bedazed

d har min kille me. Han hade bara på huvudet tidigare, men nu har det spridit sig till halsen, pratade med bvc igår senast om det o hon sa att d va normalt. dessutom så har han börjat fjälla där han har på huvvet så det kanske e på väg att går över. min pojk e sex veckor..

• CiCiCi

Men ingen som har/haft på mage och bröstet också?

• MarieDahlström
    CiCiCi skrev 2008-11-11 19:13:18 följande:
    Men ingen som har/haft på mage och bröstet också?
    jo då överhela överkroppen
  • Magini
    MarieDahlström skrev 2008-11-11 19:13:56 följande:
    jo då överhela överkroppen
    Samma här! Vår BVC tant sa att så länge dom håller sig på överkroppen så är det som det ska! Det brukar försvinna senast när dom är 2 månader.
  • Magini

Det är dina hormoner som ger bäbisen plitorna.. När dina hormoner stabiliserar sig går det över..

• Bedazed

jo häromdan råkade vi ha han lite för varmt i vagnen o då hade han små prickar över hela magen. Idag är de borta, men man känner att han inte e lika mjuk över huden längre. Glömde skriva det innan (mjölkhjärna)

• Jesster
    Magini skrev 2008-11-11 19:16:08 följande:
    Det är dina hormoner som ger bäbisen plitorna.. När dina hormoner stabiliserar sig går det över..
    Inte alls. Det är bebisens immunförsvar som kickar igång
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Mulle78
    Jesster skrev 2008-11-11 19:56:42 följande:
    Har hört både att det är immunförsvaret och att det är mammans hormoner.
    Min son hade hur mycket plitor som helst och bvc sa att det var mina hormoner som gjorde att han fick plitorna.
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Jesster

Alla barn får det, även det som inte ammas.

Röda prickar som tidigare kallades hormonplitor är vanliga och visar på en aktivering av kroppens immunförsvar. De behöver inte behandlas utan försvinner efter någon månad.
    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article2256045.ab?service=print

Prickarna är en helt normal reaktion i barnets hud då den möter den flora av mikroorganismer som finns utanför livmodern.
    http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?c=2507

Hormonplitorna liknar mycket babyfinnarna, men orsakas sannolikt av en reaktion då hudens immunförsvar för första gången utsätts för miljön utanför livmodern.
    http://www.blimamma.se/hudakommor-hos-nyfodda.html

Den som söker han finner - www.google.se
  • basio

Min flicka hade jättemycket hormonplitor, i ansiktet och på överkroppen. Hon blev även rätt torr där de satt. Jag köpte Miniderm på apoteket som brukar stå på barnhyllan och smörjde henne med det några gånger om dagen. Det har nämnligen fungerat på storebrors eksem. Och vips på bara tre dagar försvann alla prickar!

Så om ni vill bli av med hormonplitorna, prova miniderm. Om inte annat kan det nog vara rätt skönt för bebisen, min lilltjej njöt när jag smörjde in henne.

• stinamaräng

Min Bvc-tant fattade inte att min son hade hormonplitor utan stressade upp mej med att jag åt nåt olämpligt.. Jag vågade knappt äta nånting tillslut. Läste mig till att det var hormonplitor.

• Magini
    Jesster skrev 2008-11-11 19:56:42 följande:
    Jasså?! Då har min BVCtant helt fel då!
  • Mulle78
    Magini skrev 2008-11-11 22:27:43 följande:
    Jasså?! Då har min BVCtant helt fel då!
    Min också i så fall. I en bok jag har så står det att det tidigare kallades hormonplitor och att det är immunförsvaret som kickar igång.
    Som jag skrev tidigare sa de på bvc att det var hormonerna men att jag också hört om immunförsvaret.
    Det verkar ju som att bvc går på hormonlinjen

Det är viktiga är ju att det är ofarligt. Min son såg verkligen hemsk ut, hur hemsk fatta jag först nu när jag ser tillbaka på bilder jag tog
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • luzorsus

Jo min tjej hade i ansiktet sen for det ner på mage etc...det dom på bvc sa att om det inte lugnar ner sig kan man prova utesluta mjölk ur kosten då det kan vara mjölkallergi-aktigt, men i de flesta fall är det hormonplitor som försvinner av sig själv.

• Becczan

Om det är hormonpiter är det bara att låta det gå över av sig själv, kanske smörja med mini derm fick jag som råd på bvc...men dem går bort av sig själva. Men det kan även vara allergi...min son fick utslag på magen o bröstet när jag ammade o själv drack apelsinjuice hihihi lycka till

• delfii

Min tjej hade i ansiktet och på överkroppen. Jag slutade med mjölkprodukter pga hennes mage och tre dagar senare var plitorna borta. Jag vet inte om det har något samband men mjölk innehåller också väldigt mkt hormoner som sannolikt borde passera över till bröstmjölken..

Svar på tråden Hormonplitor???????? Behöver hjälp!!!