• englabella

statistik för prematurbarn?

Är det någon som har lite siffror på hur många som överlever i vilken veckan vad gäller förtidigt födda barn?

Tänker mycket på det eftersom jag födde in förste son, som inte klarade sig, i 24:e veckan och är nu åter efter IVF gravid med sd och massa oro i 26:e veckan. Har cerklage och är sängliggande sedan länge så vi gör allt för att få gå tiden ut, men jag kan inte låta bli att fundera kring det här...

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden statistik för prematurbarn?
  • Mamma080413

Har inte direkt några siffror, men våra tvillingpojkar är födda i v29 och klarade sig galant.

Hoppas allt kommer att gå bra för er och lillen, hoppas han/hon blir kvar ett tag till.

LYCKA TILL!

• englabella
    Ung tvillingmamma skrev 2008-11-11 19:59:07 följande:
    Har inte direkt några siffror, men våra tvillingpojkar är födda i v29 och klarade sig galant.Hoppas allt kommer att gå bra för er och lillen, hoppas han/hon blir kvar ett tag till.LYCKA TILL!
    Tack!
  • eeisor

Har för mig att det var på vårdguiden det stod att 70-80% av alla barn som föds innan v29 överlever och att 90% av de som är födda mellan v29 och v32. Efter det är det samma siffror som för fullgångna barn.

Mitt svaga minne säger dessutom att någon läkare har sagt att om barnet föds efter v27+6 så är det bättre odds än innan, det är någon utveckling som är "klar" då.

Håller tummarna för att lill*n håller sig inne MINST några veckor till! Lycka till!

• Tjohalia

Jag har läst i Lennart Nilssons bok (vad är det den heter nu igen...?) där finns det en tabell över hur många procent som överlever i olika veckor... Tror det var över 90% som överlevde efter vecka 29.

• Ida och Razmus Mamma

har tyvärr inga siffror att ge.
    min dotter föddes i v 28+6 och har klarat sig galant

lycka  till och hoppas att den lill/lilla stannar inne ett tag till!

• Mammatillmini2008

Min Son är född vecka 24+4 och överlevde, han är snart 3 månader och vi har inte kommit hem från sjukan än... Vet dock inte hur många som överlever men det är en jätteliten procentandel som föds så tidigt... tror inte ens det var 1% sa doktorn...

Lycka till!

• englabella

Tack alla!

Ska kolla efter L Nilssons bok på nätet nu.

• ISSEN

Vet heller inga siffror men har 2 pojkar som är födda förtidigt. nr 1 v 30+6 och nr 2 v 26+2 och båda mår jättebra och allt har gått över förväntan! Hoppas din lill* vill stanna några veckor iaf! Är cerklage nåt som hjälper? Jag har nämligen kort livmodertapp därav mina tidiga förlossningar! Kan kanske vara bra att veta OM man skulle vilja våga försöka skaffa fler barn i framtiden! Alltid bar att vara påläst! Ha det bra och lycka till!!

• Basses mamma

Hej! När jag blev inlagd i Uppsala i v. 23+ sa läkarna där att om jag skulle föda då hade barnet drygt 50% chans att överleva. Sonen föddes sedan i v. 26+3 och de sa att av de barn som föds däromkring så överlever ca. 90%, och av de som överlever klarar sig majoriteten mkt bra. Min son fyllde 1 år i söndags och mår utmärkt! Lycka till med allt!

• MsBeauty

Kommer inte ihåg hur många procent läkaren sa, men han sa att de flesta barn som föddes i v. 24 där överlever. beror på om bebisen är frisk så klart. Min son föddes v. 24 och det har gått så bra så.

• Magda73

Jag tror att det är svårt att säga någon procentsats på överlevnad, alla barn och deras förutsättningar är ju olika. Det beror på i vilken vecka de föds, varför de föds och hur de föds (om de kommer spontant vs med ks samt om ks var beroende på mammans eller barnets ohälsa).

När barnet väl är fött så är det sedan en massa andra faktorer som spelar in; om de klarar sig från infektioner, blödningar etc etc. Ett för övrigt friskt barn klarar förståss en infektion bättre än ett redan svagt eller sjukt barn, likadant med hjärnblödningar.

Jag tycker att du ska prata med en läkare eller din barnmorska om din oro! Utifrån vad din son dog av kan de nog ge dig sannolikhet för ditt nästa barns överlevnad! Men statistik är svår i det här fallet (med prematurer), man måste jämföra med barn som kommer med exakt samma förutsättningar, om du förstår vad jag menar?

Önskar dig all lycka ts!

Styrkekram!

• lilja26

Har en son som föddes 23+1. Såg på sjukhuset på kanal 3. Där sa en läkare att det är mindre än en 10 dels promille som föds i v 23. Sen så finns det en doktorsavhandling av Dr Aijaz farooqi som har bra statistik över överlevnadschanser samt skador.

Men Han har även fölt dessa barn upp i tonåren och fortsatt utreda dessa barns utveckling. Jätte bra dock på engelska.

Men då ska man vara medveten om att vården är ju ännu bättre i dag. Så ingen vet ju hur våra barn kommer att vara i tonåren, men oddsen är ju bra

• Tualisa

När jag blev inlagd i uppsala i v. 24 så sa barnläkarna att det var ca 70% chans i v. 24 sen ökar chansen för varje dag som går.. så att i vecka 28 så är chansen 90 % har jag för mig. Jag födde min tjej i v. 31 och hade då fått sprutor för lungmognad i v. 24 och hon var extremt tillväxthämmad, vägde bara 400 gram i v. 24.... sen vägde hon 1000 gram när hon förlöstes i v. 31. Det har gått jätte bra. Det är som sagt många faktorer som spelar in. Om dom föds och  inte får några stora infektioner och andningen fungerar så har dom lika stor chans efter v. 30 som en normal graviditet sa dom till mig.  Vikten har en stor betydeles oxå, över 1 kg är jätte bra. Tjejer har bättre odds än killar.. så vår läkaren ville promt att vi skulle veta vad det var för kön .

Lilla Alva är här
  • Jessica1

Fick min son i 27+5 när jag frågade neoläkaren kvällen innan om överlevnadschansen sa han 95%. Han sa även att de allra flesta som föds 27+ har inga men efteråt. Man kan tyvärr inte titta på statistik som är mer än ett par år gamla då det har hänt mycket i vården av förtidigt födda. Sedan beror det på hur mamman och barnet mår samt i vilken stad man kommer ut (jag menar om man föds där det finns IVA för EPT eller ej).

• englabella

Tack alla!

Jag vet ju att det inte finns garantier eller säkra siffror men svårt att inte tänka på statistik ändå när man är i det här läget (liggande sedan v 15 så tid till tankar finns gott om )

Med sonen gick vattnet pga UVI två veckor tidigare och sen fick jag en infektion och han lunginflammation så förlossnignen startade, det är inget ärftligt och att samma sak ska hända igen är väldigt osannolikt. Men sen dess är tappen försvagad (därav liggande) så jag är ju orolig för att bebis ska komma tidigare ändå...

Tack igen!

Svar på tråden statistik för prematurbarn?