• Pyff

Ni som har lån på hus..............fick ni låna till lagfart osv till samma ränta?

Vi köpte vårt hus för 1 år sedan och bytte då bank till Länsförsäkringar för att de erbjöd väldigt bra ränta och var mycket trevliga och tillmötesgående. Huset kostade 1 350 000:- sen hade vi ett gammalt lån på en bil och sen skulle vi ju betala lagfarten osv det blev väl ca 180 000:-. Vi fick bara låna vad huset kostade till bra ränta och billånet och lagfarten fick vi ta ett "vanligt" lån på, det ligger väl på drygt 5% ränta tror jag. Detta är skittråkigt eftersom vi vill betala av det så fort som möjligt så amorterar vi ju en hel del och detta lån kostar oss typ 4500:- i månaden!! Alltså nästan lika mycket som vi betalar för huset!!! Jag har börjat fundera på varför vi inte fick "baka in" detta lån i huslånet, då hade vi ju inte kännt av det på samma sätt. Jag har för mig att nån sagt att de hade fått låna hela summan på samma lån.......................

Hur har det funkat för er?

En fråga till: kan man byta bank när som helst, alltås flytta över lån? Vi har hela summan förutom 400 000:- till rörlig ränta, det som är bundet är bundet i ett år till. Hur funkar det?

• Svar på tråden Ni som har lån på hus..............fick ni låna till lagfart osv till samma ränta?
  • MuminMy
    Det beror ju på hur banken värderat ert hus. I normalfallet får du låna upp till 75% av husets värde till "bra ränta", resterande är det som brukar kallas "topplån" och som man får lite högre ränta på. På senare tid har fler och fler banken slopat topplånebiten, då ränteläget just nu är så lågt. Du får inte låna till lagfarten alls egentligen Vi lånade av våra föräldrar till den
    Det är inte alls konstigt att ni inte fick slå ihop alla era lån, det är husets värde som styr eftersom det är det som "står i pant" för lånet.
    Det har också betydelse hur myckeet "pantbrev" som är uttagna på huset, det kostar en viss procent att ta ut nya pantbrev så att låna 3000 extra kan bli dyrt om du måste ha ett nytt pantbrev på dem.
    Om du byter bank innan ditt lån är "fritt" och obundet får du betala en ränteskillnadsersättning som beräknas utifrån den ränta ni har idag och hur lång bindningstid som återstår.
    Skulle rekommendera dig att ta kontakt med din bank för en kostnadsfri rådgivning, det är mycket att tänka på och många faktorer att ta med i beräkningen.
    /my
  • mimmipigg

Man kan ju inte låna mer är man betalar för huset som "huslån" för det är ju huset som är pant liksom ... däremot kanske ni kan värdera om huset och utöka huslånet nu?

• Angla

Jag tror även att ens övriga ekonomi styr det där lite...Vi har fått låna till rubbet på vårt nybygge. Utan topplån. Att byta bank osv kan kosta lite men värt att kolla upp för i längden kan det ändå löna sig.

• mimmipigg

Jag är faktiskt osäker på hur man gör en värdering men jag vet att man kan göra för jag har kompisar som gjort det... vet inte om man kan anlita en mäklare tror jag... Eller fråga banken om dom kan göra en värdering.

• MuminMy
    vår bank gjorde en osedd värdering, de utgår då från taxeringsvärdet och så har de speciella tal för olika områden och lite andra parametrar och så får de fram ett ungefärligt värde. När vår bank gjorde detta när vi skrev om lånen ökade värdet på vårt hus med ca 30% från när vi köpte det - och då tog han ingen hänsyn till alla renoveringar vi gjort, men det behövdes inte för vi fick låna upp så mycket vi behövde ändå...
    Som sagt, banken bestämmer vad de anser huset vara värt och utifrån det bestämmer de hur mycket de är villiga att låna er med huset som "pant".
    /my
  • Toadette

Vi har precis lagt om våra lån och fick nu båda våra billån inbakade i huslånet. detta kommer att bespara oss mycket pengar! Vi blev dessutom av med topplånet som vi betalade en hel del på varje månad. Vi fick dock betala en ganska saftig summa för att lägga om lånet men för den nya månadskostnaden tycker vi att det är värt det.

Det är helt klart värt att ringa och kolla med banken om de kan hjälpa er på något sätt.

• allin

Vi fick lägga in lagfart osv i topplånet. Omvärderade huset tre månader efter vi köpte det och då slapp vi topplånet.

Svar på tråden Ni som har lån på hus..............fick ni låna till lagfart osv till samma ränta?