Ni som har lån på hus..............fick ni låna till lagfart osv till samma ränta?
Vi köpte vårt hus för 1 år sedan och bytte då bank till Länsförsäkringar för att de erbjöd väldigt bra ränta och var mycket trevliga och tillmötesgående. Huset kostade 1 350 000:- sen hade vi ett gammalt lån på en bil och sen skulle vi ju betala lagfarten osv det blev väl ca 180 000:-. Vi fick bara låna vad huset kostade till bra ränta och billånet och lagfarten fick vi ta ett "vanligt" lån på, det ligger väl på drygt 5% ränta tror jag. Detta är skittråkigt eftersom vi vill betala av det så fort som möjligt så amorterar vi ju en hel del och detta lån kostar oss typ 4500:- i månaden!! Alltså nästan lika mycket som vi betalar för huset!!! Jag har börjat fundera på varför vi inte fick "baka in" detta lån i huslånet, då hade vi ju inte kännt av det på samma sätt. Jag har för mig att nån sagt att de hade fått låna hela summan på samma lån.......................
Hur har det funkat för er?
En fråga till: kan man byta bank när som helst, alltås flytta över lån? Vi har hela summan förutom 400 000:- till rörlig ränta, det som är bundet är bundet i ett år till. Hur funkar det?