• Mymlan80

Pölsa-kokt eller stekt?

För första gången under vårt förhållande åt vi pölsa till middag förra veckan. Sambon såg närmast chockad ut när han kom hem och såg den kokta pölsan och potatisen.

Jag hävdar att det är så pölsa ska ätas, kokt med kokt potatis till (möjligen med rödbetor om man tycker om det).

Han hävdar bestämt att det enda sättet att äta pölsa på är stekt med potatis och stekt ägg.

Vad säger ni? Hur äter ni er pölsa?

• Svar på tråden Pölsa-kokt eller stekt?
  • Peztis

Om jag mot förmodan skulle äta det så skulle det vara stekt med rödbetrt och kokt potatis.

• Tieo

stekt med potatis och rödbetor..

hade faktiskt ingen aning om att man kan koka den.. känns lite som att koka falukorv

• Peztis

Men hur menar du kokt, egentligen?
    Har du i vatten eller värmer bara i en kastrull?

• Julutzi

Jag hade ätit den kokt!

• Julutzi

Ha ha ha... jag trodde ni diskuterade röd korv... det sa min man att det inte va! Bortse från mitt inlägg om kokt då... vet faktiskt inte va pölsa är då....

• Peztis

Från Wickipedia:

Ej att förväxla med pölse som betyder korv i allmänhet och röd pölse i synnerhet.

Pölsa eller med ett gammalt ord lungmos är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg.

• Julutzi
    Peztis skrev 2008-11-11 20:32:52 följande:
    Från Wickipedia:Ej att förväxla med pölse som betyder korv i allmänhet och röd pölse i synnerhet.Pölsa eller med ett gammalt ord lungmos är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg.
    Blä
  • Mymlan80
    Svar på #5
    Peztis skrev 2008-11-11 20:28:38 följande:
    Men hur menar du kokt, egentligen?Har du i vatten eller värmer bara i en kastrull?
    Värmer den i en kastrull med lite smör och lite vatten, så att den blir lite mjukare i konsistensen. (köper alltid norrlandspölsa på konserv)
  • mizzan

Kokt, med (kokt)potatis ibland med rödbetor..Visst inte ens att man kunde steka pölsa fast man är uppväxt med den maten :P

• jeea

När vi äter pölsa (svärmors hemlagade  ) värmer jag den i kastrull och har kokt potatis, rödbetor och knaperstekt bacon till! 

~*~Johanna 050518 + Emma 080413 ~*~
  • Mymlan80

Har bara ätit hemlagad pölsa en enda gång. Min mamma fick ett infall och skulle experimentera i köket en dag för säkert 12-15 år sedan. Åt nog inte pölsa på 10 år efter den upplevelsen...

• mooogn

På den tiden jag åt pölsa (när jag bodde hemma, alltså) värmdes pölsan i en kastrull och åts sedan med stekt ägg, kokt potatis och rödbetor.

Så det så!

• Vasen

Rödbetor och kokt potatis är jag säker på, sen tror jag kokt. Har inte ätit pölsa sen -70talet och då var det inte jag som lagade till den.

• mosterYster

Har alltid trott att pölsa endast serverades kokt. Men hemma hos makens morbror fick jag till min förvåning se honom steka den (i något hekto smör). Ja, den var fet. Men det var nhog den godaste pölsa jag någonsin ätit! .-D

• mosterYster

Äh, smileyn blev lite väl enögd

• Trisse78

Det var bra länge sedan jag år pölsa. När jag äter det så är det stekt pölsa jag äter med potatis och rödbetor till.

Har svårt att tänka mig den kokt, men jag visste å andra sidan inte att man kunde koka den heller. Är uppväxt med att steka den.

• jeea

Pölsa är juh redan kokt så det enda man behöver göra är att värma upp den. Skulle säkert funka att värma den i micron oxå!

~*~Johanna 050518 + Emma 080413 ~*~
Svar på tråden Pölsa-kokt eller stekt?