• Mamma till tre kottar

Motorisk träning och lek för småttingar och lite större

I en annan tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38167787.html
    skrev jag följande:

Byggkuddar! I alla former och storlekar. Roligt och perfekt för motorisk träning.

Och kloka Rubia frågade:
    Återigen något som jag missat - vad är detta?

Eftersom det inte alls hör till tråden startar jag en ny istället. Och här kan vi samla andra tankar och ideer kring motorisk träning och lek som inte berör just byggkuddar.

• Svar på tråden Motorisk träning och lek för småttingar och lite större
  • Mamma till tre kottar

En bild på hur sonen tränar krypning med hjälp av en "proffsig" byggkudde hittar ni här:
    groups.yahoo.com/group/barnhab/

(jag är inte +medlem så jag kan inte lägga in bilden tyvärr)

Efter samma princip byggde vi motorikbanor för barnen hemma (när de blev större byggde de egna och det gör de fortfarande ibland).

• Mamma till tre kottar

Jag har sytt våra (och hittat några på Second Hand). De är alla fyllda med skumgummi och tyg på utsidan.Här är en fl-tråd om saken:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m37095938.html

Men det finns att köpa men det kostar (fast fina, har doch inte provat - perfekt som present):
    www.bobles.dk/sv

IKEAs luftfyllda går kanske också att använda:
    SAGOSTEN, KELIG GRODA, PS SKÖN, PS BRUM

• Röda

Tältsystem med tunnlar (finns billigt) har varit och är populärt här.

Bollhav i uppblåsbar barnpool likaså. Bollar i olika struktur och med saker i har lockat.
    Ilka säljer väl skumgummikuddar - inte helt billigt.
    Ikeas balansgrejer är nog rätt kul. De hade en enkel ribbstol ett tag också. 
    En gammal stor resårsäng tjänar som bästa hoppmadrass här hemma.
    Inte nudda marken-lekar roar vi oss med att möblera om hemmet till - vi som bor i stan och har skator som största naturupplevelse!
  • Ett nytt liv
    Röda skrev 2008-11-11 22:14:42 följande:
    Tältsystem med tunnlar (finns billigt) har varit och är populärt här. Bollhav i uppblåsbar barnpool likaså. Bollar i olika struktur och med saker i har lockat. Ilka säljer väl skumgummikuddar - inte helt billigt. Ikeas balansgrejer är nog rätt kul. De hade en enkel ribbstol ett tag också.  En gammal stor resårsäng tjänar som bästa hoppmadrass här hemma. Inte nudda marken-lekar roar vi oss med att möblera om hemmet till - vi som bor i stan och har skator som största naturupplevelse!
    Tänke bara tipsa om IKEAs grejor jag oxå.
    Vi har:
    IKEA PS BRUM mjuk klätter fotölj
    IKEA PS SKÖN luftkudd hoppmadrass
    SAGOSTEN luftelement igelkott att sitta och klättra på och balansträning
    SPEJA tunnel att krypa igenom

Har även fått tag i den där ribbstolen på blocket, som de hade tidigare i sortimenetet samt en stor balanskudde.

NU skulle jag även vilja ha:
    VIRRE rutschkana
    SNURRIG leksnurra från IKEA =)
    Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • Mamma till tre kottar

Vi har alltid försökt att skapa en miljö som inbjuder till motorisk aktivitet (och social inkludering). Det har varierat mellan olika åldrar förståss, men jag tycker ändå det funkat rätt bra.

Svar på tråden Motorisk träning och lek för småttingar och lite större