• Lillskruttan

Måste sluta amma på natten enligt bvc

Har hamnat i en jättejobbig situation. Min dotter går inte riktigt upp i vikt som hon "ska". Hon äter inte speciellt mycket mat på dagarna. Enligt bvc-läkaren (och sköterskan) beror det på att hon ammar på natten. De menar att amningen bara ska vara dryck efter maten. Min dotter är 1 år gammal.
    Själv känner jag mig enormt splittrad och vet varken ut eller in. För mig känns det bra att hon får bröstet när hon vill men samtidigt blir jag orolig då hon inte ökar i vikt speciellt mycket. Vi samsover och får snutta när hon vill. Jag vill inte ta ifrån henne det men när läkaren säger att hon behöver bli mer "bastant" är jätteledsen över detta.
    Behöver stöd, råd, tips.

• Svar på tråden Måste sluta amma på natten enligt bvc
  • melles mamma

men! då är det ju toppen att hon ammar! det är ju det absolut bästa du kan göra!!! hu vad arg jag blir. ÄR HON UNDERNÄRD???

• Pyff

Om det är en LÄKARE som gett dig rådet och inte BVC-sköterskan skulle jag nog ta det till mig............................

• Zindie

Tycker oxå att det låter lite konstigt att hon ska sluta äta när hon ska gå upp i vikt... hm...
    Ammar du inget på dagarna längre alls?

• Sporttjejen

Är inte det ett typiskt svar från BVC? Ursäkta, kanske lite fördomar, men de är sååå glada när man slutat amma.
    Har hon gått ner i vikt under en längre period eller är det just nu som hon äter lite dåligt av maten?
    Min son går inte upp så himla mycket i vikt heller men han är glad och pigg, det tycker jag är viktigast. Sen är han himla aktiv också och har väl inga direkta "lägga på sig"-gener.
    Nattamningen tror inte jag är problemet...

• Norahs mamma

Jag ammar inte men undrar...

Hur kan man gå ner i vikt/inte gå upp genom att amma på natten?? Borde väl vara lite tvärtom...

• CB72

Säger som Pyff.. Jag skulle ta till mig det rådet. Din dotter är ändå 1år.. Så det kanske inte finns så mycket mer näring, i bröstmjölken nu. Utan det är mest bara för att hon vill ha närhet..

• melles mamma

närmelle var två månader och jag sökte hjälp hos BVC läkaren för melles astma. så påstod han att det ej var astma men det skulle hjälpa om vi slutade nattamma??! en månad senare söker vi för samma ska då får jag rådet att inte samsova och sluta amma??! senare får jag kortisonsalva och pencilin utskrivet tack och lov så följde jag mitt hjärta och inte läkarens råd. Idag samsover vi och melle har fri tillgång till bröstet dygnet runt, sedan har vi träffat en underbar astmaläkare och melle medicineras och mår toppen:

• melles mamma

cb72- bröstmjölken anpassas efter barnet och fortsätter att vara lika näringsrik under hela amningsperioden

• Pyff

Men hallå, vi måste väl nånstans lita på att läkare vet vad de pratar om!? Jag förstår inte mentaliteten att vården på något sätt skulle vara ute efter att skada våra barn???!!! Du kan väl fråga lite mer hur läkaren menar, men jag skulle nog ta det till mig. Din dotter är ju såpass gammal att hon inte rent fysiskt behöver äta nattetid och det kan ju vara så att genom att småsnutta kanske hon får sämre aptit på dagarna när hon ska äta riktig mat. Jag vet ju själv hur jag funkar...................om jag småäter en massa så blir man ju inte hungrig liksom.

Obs, detta är inte alls nåt argt svar till TS utan jag blev mest irriterad på att man så ofta läser om att vad BVC säger bara är skit, jag menar bara att man ju faktiskt kan ta en minut och tänka lite...............................Förstår inte hur man bara kan vifta bort en läkares rekommendation!

• melles mamma

bröstmjölken är väldigt lättsmält för en liten mage och 20minuter efter att barnet ammats så är mjölken smält därför kan det omöjligtvis påverka daghungern

Svar på tråden Måste sluta amma på natten enligt bvc