• Anonym (Aj aj aj!!)

Svidande & brännande & kliande underliv! Hjälp!

Är anonym pga att jag tycker att detta är väldigt pinsamt...

Är gravid, och har sedan ett par dagar ett väldigt irriterat underliv. Blygdläpparna är illröda och bränner vid beröring. Mellan blygdläpparna är det också som skavsår. Det kliar också och egentligen skulle jag vilja klia hejvilt men då river jag sönder mig.

Kan det vara herpes, svamp eller nåt annat? Ska försöka undvika tajta string nu och syntet, ska försöka gå utan trosor så mycket jag kan, kanske blir det bättre.

Nån som varit med om nåt liknande och kanske vet vad man kan göra åt saken??

• Svar på tråden Svidande & brännande & kliande underliv! Hjälp!
  • clara02

de är säkert svamp du fått åk till apoteket imorgon å köp pevaryl så ska du se att de nog blir bra..
    kram å lycka till

• vill bli tre

svamp?
    min kompis hade sånt.. och köpte ett recept fritt medel på apoteket

tror du det är herpes eller likande ska du nog ringa BM så hon kan ta prover..

• vill bli tre

jaa.. pevaryl hette det

• Lillbubba

Låter absolut som svamp.... Finns ju pevaryl eller canesten på apoteket... kolla med dom vilken du ska använda.... Lycka till!

• Kejsarinna

var lite noga med och läs... jag tror att pevaryl funkar när du är gravid....

det är vanligt hos gravida... det lättar och försvinner fort... inga besvär sen.

Skölj lite med kallt vatten och lufta lite... då känns det inte så mycket.

lycka till...

• Kajsan

Har du ingen medicin hemma så prova att smörja in dig med naturell yoghurt, är det svamp så lindrar det.

• Anonym (Aj aj aj!!)

åh tack snälla för era svar!!! Ska iväg till apoteket imorgon och köpa pevaryl. Har tyvärr ingen yoghurt hemma, annars hade jag testat det genast.

• LilleSkutt

Det låter PRECIS som svamp, tycker jag! Usch, det är inte kul, men köp pevaryl på apoteket, jag har för mig att det funkar om man är gravid! Bäst är det om du ringer vårdcentralen först, man ska inte använda medel mot svamp om man onte har det. Man kan bli immun och det är jättelätt att få tillbaka det! Hoppas det ordnar sig!

• Kejsarinna

har du potatismjöl? är inte riktigt till för det... men du kan alltid testa... fungerar som barnpuder ungefär...

har ingen erfarenhet men om du är desperat...

• Anonym (Aj aj aj!!)

Ja! Potatismjöl har jag. Kan man pröva med det? Eller irriterar det bara ännu mer, i värsta fall? Annars får jag väl stå ut tills jag köpt pevaryl imorgon.

• LilleSkutt

www.infomedica.se/artikel.asp&Preview=

Svampinfektion i underlivet / Vård och behandling
    Reviderad: 2004-09-14

Vad kan man göra själv?
    Klådan kan minska om man har luftiga underkläder och inte tvättar sig alltför mycket i underlivet. När man tvättar sig är det bra att använda barnolja istället för tvål och vatten. Om man tidigare haft en svampinfektion som säkerställts av läkare och får tillbaka samma besvär kan man även behandla sig själv med läkemedel.

Ofta är klådan och svedan i underlivet så stark att man vill ha snabb lindring. Apotekets receptfria läkemedel ger ofta bra resultat. De används alla direkt i slidan. Man kan välja mellan en kräm som sprutas in i slidan med en liten plastspruta eller ett vagitorium, en kapsel med medicin som förs in i slidan med ett finger.

Medlen kan ge kortvariga biverkningar som sveda, klåda, rodnad och en brännande känsla. De receptfria svampmedlen kan användas även under graviditet.

Viktigt att inte överbehandla
    Om man inte är säker på att man har fått svamp i underlivet ska man inte använda svampdödande medel i onödan. Svampen kan bli motståndskraftig efter många behandlingar, och då hjälper inte läkemedlet om man sedan får en svampinfektion.

Man kan också i sällsynta fall bli allergisk mot medicinen. Används svampmedel ofta utan att man verkligen har en svampinfektion kan det också bidra till att man får kroniska besvär.

www.lg.se/templates/Page.asp

Svamp i underlivet hos kvinnor

Allmänna råd

Det räcker att tvätta underlivet en gång om dagen. Hoppa ibland över tvålen och skölj bara med vatten. Duscha aldrig upp i slidan.

Tänk på att åtsittande byxor, täta bindor och trosskydd kan befrämja och förvärra svampbesvär.

Använd tampong bara när du har mens ? aldrig vid vanliga flytningar.

Du kan lindra besvären genom att badda underlivet med filmjölk.

De vanligaste symtomen vid svampinfektion är intensiv klåda, irritation, torrhetskänsla och flytning.
    Flytningen är sparsam, luktlös, vit och grynig. Ibland förekommer även symtom kring slidmynningen och på blygdläpparna.
    Svamp finns alltid i slidans normala sekret tillsammans med andra mikroorganismer. Ibland kan svampen föröka sig och ge besvär. En orsak kan vara att miljön i slidan förändras p g a antibiotikabehandling, graviditet eller diabetes.

• Maria30

Hej!

Det är nog svamp är själv hravid i v 29. och jar precis samma besvär.

Har provat Canesten och det fungerar lindrar.

Det är fruktansvärt. Alltså jag kände mig som en liten apa med skabb - jag ville klia ihjäl mig..

Jag hade så mycket klåda att jag även köpte (*på barnmorskans inrådan) receptfri Xylocain kräm 1% som bedövar.

Annars hade jag kliat ihjäl mig.

Svullen å röd - även jag tyckte det var pinsamt men barnmorskan är bra att vända sig till

De finns ju där för oss gravida - och dömer inte (*vad jag har upplevt) väntar vårt fjärde (och sista) barn - har haft 4 olika barnmorskor.

1 var inte alls bra. 1 var ok. 2 var helt super!

Den jag har nu är den bästa jag någonsin fått ha. Hon är klockren. Och bryr sig verkligen.

Hoppas det blir bra snart!

Svar på tråden Svidande & brännande & kliande underliv! Hjälp!