• kladdkakan

Mögel!!

Usch. Jag flyttade in i en hyreslägenhet i somras, installerade min lilla bänkdiskmaskin en månad senare ungefär och nu visade det sig att HELA köket är helt fuktskadat (vissa delar är riktigt vattenblöta) och det finns bra mkt svartmögel. Det ligger även en tidigare vattenskada här, men hyresvärden säger att det är min diskmaskin som har gjort största skadan, då han säger att den har droppat i fästet... jag har inte lagt märke till nån läcka. Iaf, är det någon som vet om det är möjligt för så mkt mögel att uppstå och totalskada ett kök på 4månader??

• Svar på tråden Mögel!!
  • AnneSophie

Det låååter lite som att hyresvärden ser en enkel väg ut genom att skylla på dig.
    Fuktskador kan såklart uppstå snabbt, men om dom är så omfattande som du beskriver så skulle jag säga att det nog krävs mer än en läckande bänkdiskmaskin.
    Kan du sätta diskmaskinen någon annanstans (tex på bordet) låta den köra och se om den läcker?

Var exakt finns fuktskadorna? Sitter dom på ett sådant ställe (dolt?) att du inte har noterat dom tidigare alltså?
    Vad berodde den tidigare vattenskadan på?

«

»
  • kladdkakan

Jag har ändå ett ganska stort kök, det är inget litet kök i en etta så det finns en del yta i det. Skadan har börjat under diskbänken och spridit sig ända fram till motsatt vägg, det var tydligen riktigt blött och vissa plankor hade varit helt svarta. En kille skulle komma idag och bedömma vilken sorts mögel det handlar om, är det svartmögel måste vi ju flytta nu under rusten.

Jag vet inte vad den tidigare vattenskadan berodde på, men jag har hittat gammalt blött papper sedan innan vi flyttade in så någon har uppenbarligen försökt torka upp vatten under diskbänken förr. Byggkillarna som rivit köket nu säger att det finns inte en chans att det är bänkdiskmaskinen som ensamt gjort denna stora skada på så kort tid. HYresvärden säger att det inte är deras uppgift att göra den bedömmningen. Oh well... vad tror du? tack för ditt svar också :)

• AnneSophie
    kladdkakan skrev 2008-11-12 08:42:36 följande:
    Jag har ändå ett ganska stort kök, det är inget litet kök i en etta så det finns en del yta i det. Skadan har börjat under diskbänken och spridit sig ända fram till motsatt vägg, det var tydligen riktigt blött och vissa plankor hade varit helt svarta. En kille skulle komma idag och bedömma vilken sorts mögel det handlar om, är det svartmögel måste vi ju flytta nu under rusten.Jag vet inte vad den tidigare vattenskadan berodde på, men jag har hittat gammalt blött papper sedan innan vi flyttade in så någon har uppenbarligen försökt torka upp vatten under diskbänken förr. Byggkillarna som rivit köket nu säger att det finns inte en chans att det är bänkdiskmaskinen som ensamt gjort denna stora skada på så kort tid. HYresvärden säger att det inte är deras uppgift att göra den bedömmningen. Oh well... vad tror du? tack för ditt svar också :)
    Men, hmmm det låter ju som att den tidigare skadan inte är åtgärdad korrekt, eller alls. Kan byggkillarna eller du se varifrån vattnet kommer? T ex ser det ut att komma från ett rör, köksblandaren...?

Och om hyresvärden inte anser att byggkillarna är kompetenta att uttala sig i frågan, så kan du ju kontra med att hyresvärden inte heller är kompetent att avgöra varifrån vattnet kommer.
    Jag tycker att du/ni ska ta dit en fackman som får undersöka orsaken till skadan.

Är du medlem i Hyresgästföreningen? Dom har personal som kan råda dig!
    «

»
  • Jesster

Klart hyresvärde försöker ge dig skulden, då slipper han ju stå för det. Man ska aldrig installera sådana saker som diskmaskiner och tvättmaskiner själv (även om man kan) just p.g.a. sådana här situationer.

Som sagts tidigare så ta dit fackman eller kontakta ditt försäkringsbolag så skickar dom dit kompetent personal som kollar upp var läckan kommer ifrån och hur länge den varit där. Ditt försökringsbolag vill ju inte heller betala om det inte är ditt fel.

Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Mögel!!