• Lilla Frögurkan

tvättmaskinen stinker!

Aaaaah, dumma jag glömde handdukar som jag torkat upp en halv liter mjölk med i tvättmaskinen i över ett dygn. Dom handdukarna är kasserade nu kan jag säga. Vilken stank. HUR får jag bort stanken från tvättmaskinen? Jag har kört två tomma program nu, och sista körde jag med Javex.. Men det hjälpte inte heller. Det luktar HUUU inne i tvättmaskinen. AKUT HJÄLP TACK! Vad ska jag använda för att få bort lukten?

The higher the monkey climbs, the more he exposes his butthole.
  • Svar på tråden tvättmaskinen stinker!
  • Champagne

Klorin och en tvätt på 95 grader tar bort det mesta

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Lilla Frögurkan

Jag har läst något om att ätiika tar bort, men det gäller kläder då.. Jag vet inte hur man ska dosera när det gäller en tvättmaskin.. En hel flaska kanske?

Klorin, det kanske kan fungera men det är ju absolut inte miljövänligt.

The higher the monkey climbs, the more he exposes his butthole.
  • Champagne

Det behövs bara nån dl klorin

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • sorba

Lilla Frögurkan skrev 2008-11-12 09:08:22 följande:

Tänk vad man kan hitta om man bara GOOGLAR! www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?t... Så jag tänker gå och handla ättika nu och sedan gå hem igen och slå på en 95:a med ättika. Det borde göra susen.... *moahahaaa*
    skriv gärna o berätta hur det gick!
  • MsBeauty

står där nåt om hur mycket ättika man ska använda? hittar nämligen inte det.

• Mammanseko

Jag skulel också låta den stå öppen och vädra ur sig!

Våran maskin luktar unk om den står stängd ett par dagar bara.

• ragatan

Töm silen och kör en tom maskin.

• Familjetrollet

kör maskinen med en flaska klorin.har vi gjort.om handduken var rikigt blöt med mjölk så kan maskinen blivit möglig,hur ser gummilisten ut runt luckan?är den missfärgad?den brukar bli svart snabbt om det är mögel i maskinen

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • mimmi 1

Tjejer!! ättika... det behövs bara 1,5 dl 24% perstorp ättika till en 60 tvätt... handdukarna som stinker, kan vara kvar, då häller man bara ättikan över handdukarna, och kör ett vanligt 60-program, inkl. tvättmedel... då har man slagit två flugor en smäll... rengjort handdukarna OCH maskinen.... funkar till 100% jag lovar!!!

har man kört en ättiks rengöring, gör det ingenting om man råkar glömma tvätten ett tag i maskinen, tro mej, jag har provat

• Trasig Udda Strumpa

ättika det ska jag prova har oxå problem med en stinkande tvättmaskin glömde kläder i den lite för länge så det luktar mögel i den
    har kollat kanten och rengjort men det luktar ändå bläää

• mimmi 1

Det bildas microorganismer av tvättmedels och sköljmedelsrester, och det är dessa som luktar illa... ättikan tar bort dessa, och lukten försvinner.

ett bra sätt att för alltid slippa detta problem, är att nån gång omsänder, kanske en gång/mån, beroende på hur ofta man tvättar, hälla i 1,5 dl ättika i en 60-tvätt...då underhåller man den rentvättade- fräsch-heten i maskinen!

• mimmi 1

lilla frögurkan.. hur har det gått?

• suzzit

Testat citron syra? Våran maskin började lukta unket och jag körde en tom maskin med en påse citron syra i på 90 grader.
    Nu luktar inte maskinen mer.

• mimmi 1

men kan det vara möjligt? att den fortfarande stinker, fast du kört den med ättika? du kollade väl att inte maskinen startade med att tömma ut restvatten? för då åkte kanske ättikan ut med en gång? jag tycker det låter väldigt skumt, om den luktar illa efter en tvätt med ättika.... för mej,( och fler ) har det funkat hur himla bra som helst...

har du kollat så att inte luddfiltret längst ner på maskinen inte är igentäppt med kläggigt ludd,?? så det är därifrån det stinker?

• Jolinsmamma

mitt tips är att köpa citronsyra (finns bland kryddorna) och strö det inne i trumman. Det gjorde jag när våran maskin luktade typ mögligt vatten, trots att jag tömt alla filter och gjort rent överallt. Men det hjälpte väldigt bra...men det ska väl ha samma effekt som ättika..och har det inte hjälpt med det så vet jag inte hur det blir med citronsyran..men värt att prova ändå.
    Lycka till

Svar på tråden tvättmaskinen stinker!