• Meus Veritas

Hur många tänder har era ca 22 månaders??

Var med sonen på första tandläkarmötet höromdagen och hon sa nått som börjat gro sig fast i min hjärna.

Att när barnen är 2 så ska de ha fått 20 tänder, min son fyller om 3 månader och har 10 tänder så då får han ju jobba på om han ska lyckas med det.

O så var det, det där med att han har sina två framtänder mitt fram därnere, men inte dom två som ska vara brevid dom, o dom skulle tydligen ha kommit före hans kindtänder som han fått.

Är alldeles förvirrad.

Hur många tänder har era 22 månaders?

• Svar på tråden Hur många tänder har era ca 22 månaders??
  • AlexandraLuleå

minsn inte hur många tänder exakt, men mer än 10 var det garanterat, lite förvånad över att han inte fått dom tänderna där nere, här hemma har grabbarna fått dom tänderna vid ett års ålder, och inga jag mött har saknat dom tänderna vid 22 mån.
    gjorde dom någon röntgen och kollade om mjölktänderna fanns där?

Meus Veritas skrev 2008-11-12 10:14:10 följande:
    Var med sonen på första tandläkarmötet höromdagen och hon sa nått som börjat gro sig fast i min hjärna.Att när barnen är 2 så ska de ha fått 20 tänder, min son fyller om 3 månader och har 10 tänder så då får han ju jobba på om han ska lyckas med det.O så var det, det där med att han har sina två framtänder mitt fram därnere, men inte dom två som ska vara brevid dom, o dom skulle tydligen ha kommit före hans kindtänder som han fått.Är alldeles förvirrad.Hur många tänder har era 22 månaders?
  • Jesster

Det är ju bara trams Det finns inga regler som säger att dom ska ha fått si och så många tänder.

Sonen fick sina första vid 12 månader och nu snart 1 år senare har han ca 8 tänder (tror jag, man får inte kolla så noga).

Han har inte heller fått de två framtänderna bredvid i nederkäken. Däremot de 4 upptill och kindtänderna.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Meus Veritas
    Jesster skrev 2008-11-12 10:18:52 följande:
    Det är ju bara trams Det finns inga regler som säger att dom ska ha fått si och så många tänder. Sonen fick sina första vid 12 månader och nu snart 1 år senare har han ca 8 tänder (tror jag, man får inte kolla så noga). Han har inte heller fått de två framtänderna bredvid i nederkäken. Däremot de 4 upptill och kindtänderna.
    Ja precis han har fått de fyra upptill och alla fyra kindtänderna, gud va skönt att det finns flera, för man fick ju ångest, trots att man lixom inte kan göra nått för att de ska växa fortare
  • Meus Veritas
    AlexandraLuleå skrev 2008-11-12 10:16:50 följande:
    minsn inte hur många tänder exakt, men mer än 10 var det garanterat, lite förvånad över att han inte fått dom tänderna där nere, här hemma har grabbarna fått dom tänderna vid ett års ålder, och inga jag mött har saknat dom tänderna vid 22 mån. gjorde dom någon röntgen och kollade om mjölktänderna fanns där?
    Meh! Inte gör dom röntgen på ett sånt litet barn för att kolla om tänderna är på väg. Nästa koll är när han är 3 år och om han inte fått dom då så skulle dom kolla.
  • Jeanette1986

jag va på tandläkarbesök med min ettåring (alltså info om borsta tänderna mm), då sa hon att vid 3 år brukar de flesta barn fått alla tänderna.

• Meus Veritas
    Jeanette1986 skrev 2008-11-12 10:21:28 följande:
    jag va på tandläkarbesök med min ettåring (alltså info om borsta tänderna mm), då sa hon att vid 3 år brukar de flesta barn fått alla tänderna.
    ok, kan va min tandsköterska som sa fel helt enkelt alltså
    För jag har svårt att tro att alla 2åringar har 20 tänder i munnen
  • Jeanette1986

ja, eftersom vissa barn inte får tänder förrän de är mer än året låter de mycket att de isf ska ha hunnit få 20st tills de är 2år.

• viseversa

äh jag fick mina "vampyrtänder" först när jag var liten.och det fick min dotter också.Sen fick hon kindtänderna INNAN hon fick dom två andra där nere.tror det är väldigt olika och vadå ska ha fått 20tänder när man är två? Vissa barn får sin första tand över året så hur ska det hinna komma 19 till på ett år?det är ju så olika.och jag tror han kommer fås ina tänder i sinnom tid!

• viseversa

min dotter är nu 18mån och har 12 tänder. tror inte hon hinner på 20 innan hon fyller två!

• Jesster
    Svar på #2
    8 tänder? Hur räknar jag egentligen. 6 framtänder och minst 4 kindtänder. Så minst 10 tänder har han. Bara hälften kvar att klämma fram på en månad
    Den som söker han finner - www.google.se
  • AlexandraLuleå
    Meus Veritas skrev 2008-11-12 10:21:25 följande:
    Meh! Inte gör dom röntgen på ett sånt litet barn för att kolla om tänderna är på väg. Nästa koll är när han är 3 år och om han inte fått dom då så skulle dom kolla.
    visst kan dom göra det, inte så extremt ovanligt.
    en väninnan till mig vars son hade 8 tänder (fyra i över och 4 i underkäken) röntgade dom när han var nästan 2 år, för att kolla så att han hade sina mjölktänder.
Svar på tråden Hur många tänder har era ca 22 månaders??