• TheCoopers

Vår dotter har dubbla urinrör och dubbla njurbäcken .. LÅNG ts

och har sedan 3 månaders ålder gåt på förebyggande medicin så att hon inte får njurbäckensinflammationer .

Det hela började med en UVI och idag snart 2 år senare ska lillplutt på sin sista undersökning den 24 November  innan de bestämmer sig för operation .
    Hon skall då sövas och de skall undersöka hennes vänstra njure och urinrör etc för att se vad som behövs göras .

Vi har varit på åtskilliga undersökningar , MAG 3 , röntgen , ultraljud osv och vad som ansågs i början vara " ingenting och super vanligt " har nu bidragit till 4 njurbäckensinflammationer och ärr på vänstra njuren .
    Hon har fått pröva olika sorts antibiotika och tom blivit resistent mot en medicin .

- Hennes vänstra njure mår verkligen inte bra - sa de i det senaste samtalet .

Jag blev alldeles kall inombords och ville bara skrika : Där ser ni !! Ni skulle ha lyssnat för 2 år sedan ... Döskallar Men det gjorde jag inte såklart .

Jag vet att de är kompententa och gör så gott de kan .. men jag blir ändå arg och ledsen och OROLIG för vad komma skall .

Min fråga är : Är det någon som har liknande erfarenhet gällandes hennes njure och urinrör/bäcken ?
    Vad kan jag/vi förvänta oss ....

Jag är också orolig för att de ska söva henne denna gång - samtidigt som jag är glad att det blir gjort och vi kanske får något svar snart . Ovissheten är värst .
    Finns det risker med att söva ett litet barn ?

Tacksam för alla svar

/Mia m familj

I'm the me I choose to be ...
  • Svar på tråden Vår dotter har dubbla urinrör och dubbla njurbäcken .. LÅNG ts
  • mojsegojs

finns en tråd lite längre ned där vi är några med olika njurproblem..

min son var 3år när dom sövde honom och det gick jätte bra.. det är ju alltid en risk med att söva även om den är väldigt liten oftast!

lycka till
    jannice

• TheCoopers

hej hej

Tack för svar

Har du länk till tråden ?

/Mia

• LillElis

Vill ge Dig lite pos info ang sjuka njurar. Vår son är född med 10% kapacitet på den vänstra och 30% på den högra (missbildning). Han kan leva ett fullgott liv med dessa. Han mår bra. Vi går på kontoller var 4:e månad och de har tom växt till sig lite. Sonen är även op 2 ggr för annat ingrepp i buken. Blev då sövd. Det gick jättebra.

• TheCoopers
    LillElis skrev 2008-11-13 00:16:45 följande:
    Vill ge Dig lite pos info ang sjuka njurar. Vår son är född med 10% kapacitet på den vänstra och 30% på den högra (missbildning). Han kan leva ett fullgott liv med dessa. Han mår bra. Vi går på kontoller var 4:e månad och de har tom växt till sig lite. Sonen är även op 2 ggr för annat ingrepp i buken. Blev då sövd. Det gick jättebra.
    Åhhhh TACK , det är så skönt att höra .

Va bra att allt fungerar för er son !

Kram
  • vRv

min son hade också ärrbildningar o hans vänster njure var liten. Han "opererades" när han var 1½ år gammal han fick dock blodförgiftning efter operationen men det var också det enda idag lever min son som är 5 år precis som vanligt. Så jag har bara gått o säga när dom ÄNTLIGEN bestämmt sig för o söva.

Vi låg på sjukhuset sedan han vae 6 veckor gammal tills opererationen pga njurarna. Han var så sjuk i dom så det lede till 4 st blodförgiftningar usch jobbigt period i vårt liv.

Det värsta är att jag födde en till son för ett halv år sedan och det visar sig att han har nog samma som storebror så nu är det samma veva på det hela igen.

• vRv

Glömde säga att den sista undersökningen visade att han inte hade nån njurfuktion överhuvudtaget på vänster sida... Höger sida hade han Njurreflux grad 2 men har växt bort efter "opererationen"...

• TheCoopers
    vRv skrev 2008-11-13 08:30:32 följande:
    Glömde säga att den sista undersökningen visade att han inte hade nån njurfuktion överhuvudtaget på vänster sida... Höger sida hade han Njurreflux grad 2 men har växt bort efter "opererationen"...
    Åhh det låter som ni har haft det rikttigt jobbigt

Hoppas hoppas er lillplutt inte har samma sak !

Skönt dock att han mår bra idag .

Kram till er
  • Carbon

Våran dotter (3,5år idag) är född med dubla urinledare på hö njure.

Har medecinerat sedan tremånaders ålder. Också blivit resestent mot olika antibiotika.

Massa sjukhusbesök, undersökningar och många njurbäcksinfektioner. Vi har även behövt RIKA henne då hon inte har kunnat kissa själv. ( Gått upp med en kateterslang i urin röret var fjärde timma. Innan vi började med rik hade hon en suprapubiskateter inopererad)

I december förra året hade vi/läkare kommit till ett stadie där det inte gick att hålla dottern friks utan operation.

Man tog då bort ca hälften av den skadade njuren + det dubla systemet.

Och det lyckades!!!

Inga medeciner och hon kissar till och med själv sedan mars i år!

Vi har fått en helt ny unge!

Är det något du undrar, inboxa gärna.

Kram på er!

• Carbon

Glömde skriva det, gällande sövning så kan jag inte räkna hur många ggr C är sövd.

Hon är exstremt svårstucken, går inte att sätta nål/dropp utan narkos, så bara det har blivit en maaaassssa gånger.

Vissa undersökningar vi har gjort har också krävt narkos.

När hon hade suprapubiskatetern insatt så blev det stopp i den varannan månad typ, och då var det in och sövas och sätta ny....

Ja du, som mamma har man nästan förträngt alla gånger som varit...

• TheCoopers
    Carbon skrev 2008-11-13 19:17:09 följande:
    Våran dotter (3,5år idag) är född med dubla urinledare på hö njure.Har medecinerat sedan tremånaders ålder. Också blivit resestent mot olika antibiotika.Massa sjukhusbesök, undersökningar och många njurbäcksinfektioner. Vi har även behövt RIKA henne då hon inte har kunnat kissa själv. ( Gått upp med en kateterslang i urin röret var fjärde timma. Innan vi började med rik hade hon en suprapubiskateter inopererad)I december förra året hade vi/läkare kommit till ett stadie där det inte gick att hålla dottern friks utan operation.Man tog då bort ca hälften av den skadade njuren + det dubla systemet.Och det lyckades!!!Inga medeciner och hon kissar till och med själv sedan mars i år!Vi har fått en helt ny unge!Är det något du undrar, inboxa gärna.Kram på er!
    tack för inpirerande inlägg !

Kram
Svar på tråden Vår dotter har dubbla urinrör och dubbla njurbäcken .. LÅNG ts