Arbetsförmedlingen och utbildning
Någon som kanske kan hjälpa mig i det här virrvarret av regler hit och dit och se om det kanske finns någon väg runt eller kryphål igenom. Ska förklara lite mer.
Jag är i dagsläget arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen. Jag är under 25 så när jag har varit arbetslös i 3 månader är det jobbgarantin som gäller. Dessa 3 månader har gått någon gång i Januari.
När jag var och pratade med min handläggare sa han att det finns arbetsmarknadsutbildning som arbetsförmedlingen kan betala.
Eftersom jag dagligen söker jobb och än så länge inte fått något började jag titta lite på utbildningar och har äntligen funnit vad det är jag vill göra.
Jag bor i en liten håla och närmsta utbildning ligger ett par mil iväg. Den går endast att söka genom arbetsförmedlingen men min handläggare säger att det gör inte han för än jag först har varit arbetslös i 3 månader och sen gått ytterligare 3 månader i jobbgarantin innan han ska fundera på om det kanske då kan vara läge på en utbildning.
När jag satt och läste på arbetsförmedlingens hemsida så står det att de som har fyllt 25 kan bli anvisade till arbetsmarknadsutbildningar direkt. Finns det verkligen inte någon möjlighet för mig som är under 25 att bli det med? Måste jag vänta och gå 6 månader arbetslös först? Jag trodde att arbetsförmedlingen vill få ut oss ungdomar så snabbt som möjligt.