• Anonym (äntligen)

Arbetsförmedlingen och utbildning

Någon som kanske kan hjälpa mig i det här virrvarret av regler hit och dit och se om det kanske finns någon väg runt eller kryphål igenom. Ska förklara lite mer.

Jag är i dagsläget arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen. Jag är under 25 så när jag har varit arbetslös i 3 månader är det jobbgarantin som gäller. Dessa 3 månader har gått någon gång i Januari.

När jag var och pratade med min handläggare sa han att det finns arbetsmarknadsutbildning som arbetsförmedlingen kan betala.

Eftersom jag dagligen söker jobb och än så länge inte fått något började jag titta lite på utbildningar och har äntligen funnit vad det är jag vill göra.

Jag bor i en liten håla och närmsta utbildning ligger ett par mil iväg. Den går endast att söka genom arbetsförmedlingen men min handläggare säger att det gör inte han för än jag först har varit arbetslös i 3 månader och sen gått ytterligare 3 månader i jobbgarantin innan han ska fundera på om det kanske då kan vara läge på en utbildning.

När jag satt och läste på arbetsförmedlingens hemsida så står det att de som har fyllt 25 kan bli anvisade till arbetsmarknadsutbildningar direkt. Finns det verkligen inte någon möjlighet för mig som är under 25 att bli det med? Måste jag vänta och gå 6 månader arbetslös först? Jag trodde att arbetsförmedlingen vill få ut oss ungdomar så snabbt som möjligt.

• Svar på tråden Arbetsförmedlingen och utbildning
  • Pysen

Varför inte söka CSN och en utbildning som du vill gå om du vill utbilda dig?

• Anonym (äntligen)

jag är inte berättigad til CSN. Jag har däremot erbjudit mig att jag själv kan betala utbildningen om jag får börja innom en snar framtid med det gick absolut inte.

• Pysen

Varför är du inte berättigad CSN?

Om du söker högskola/universitet är du berättigad CSN även om du är under 20 år...!

• Anonym (äntligen)

man är inte berättigad till CSN om man har oavklarade stuider. Då måste jag först läsa upp de poängen. Dessutom vill jag inte läsa på högskola eller universitet. Jag är ute efter en yrkesutbildning som ligger hos lernia.

• Anonym (Af)

Det stämmer att man måste vara med i Jobbgarantin för ungdomar innan Af kan gå in med någon utbildning. Däremot är reglerna lite olika (läs: tolkas lite olika...) på olika Af. Det står nämligen att "i normalfallet ska man vara med i Garantin i 3 månader innan utbildning kan ges" = 6 månaders väntan. Men vad är NORMALFALLET?? Beror på vilken handläggare som tolakr det påståendet. Ifrågasätt det hos Af tycker jag!

Tyvärr kan ungdomar bara få 3 månader utbildning av AF, så det är inte många utbildningar de kan gå i dagsläget, de flesta yrkesutbildningar är ju längre än 3 månader!! Kolla även det hos Af. Skriv insändare i lokaltidningen, kontakta lokal-Tv osv, det brukar få de ansvariga att reagera :)

Ja, jag är anställd av Af och vet hur turerna kan vara..
    MEN kom ihåg att det inte är personalen på Af som bestämmer reglerna, dte är alltid politiska beslut som kan komma över en natt med stora, drastiska förändringar. Det är inte alltid så kul att behöva ringa upp en sökande och säga att det vi kom överens om igår inte längre gäller pga nya regler från regeringen..

• Anonym (äntligen)

Jo det kan jag förstå att arbetet ni gör styrs av politikerna, men skulle det inte vara bättre för arbetsförmedlingen att jag påbörjar en utbildning istället för att i värsta senario gå hemma i 6 månader? Och just att när man är över 25 kan dom anvisa till utbildning direkt. Men jag ska helt klart prata med min handläggare igen när jag ska träffa honom nu i veckan.

• Anonym (Af)

Anonym (äntligen) skrev 2008-11-12 15:53:21 följande:

Jo det kan jag förstå att arbetet ni gör styrs av politikerna, men skulle det inte vara bättre för arbetsförmedlingen att jag påbörjar en utbildning istället för att i värsta senario gå hemma i 6 månader? Och just att när man är över 25 kan dom anvisa till utbildning direkt. Men jag ska helt klart prata med min handläggare igen när jag ska träffa honom nu i veckan.
    Förstår absolut hur du tänker!!
    Därför jag föreslår dig att ifrågasätta lite.. Du kan säga att du VET att på andra Af så kan man börja utbildningar så fort man är med i Ungdomsgarantin, så är det faktiskt! Du kan även säga att du vet att det står i NORMALFALLET, och att du skulle vilja veta vad det innebär. Tips från coachen bara.. Om du skickar in en skrivelse så MÅSTE Af diarieföra den och göra något åt det. Behövs inget avancerat, bara ett kortare brev.

Man kan inte anvisas direkt till en utbildning bara för att man fyllt 25 år, då måste man vara med i Jobb och Utveckligsgarantin, alltså ha slut på alla sina 300 stämplingsdagar eller varit inskriven i 18 månader.. Så det är mycket lättare för nån under 25 att få utbildning, om man nyligen blivit arbetslös.
  • Anonym (Af)

Vilken stad bor du i, om man får fråga?

• Anonym (äntligen)

Jag bor i lilla hålan Mariestad

När jag läste på arbetsförmedlingen om arbetsmarknadsutbildning stod det inget om att man måste ha gått sina 300 stämplingsdagar någon stans. knepigt.. aja... som tur är ska jag till handläggare imorgon. får fråga lite mer den här gången

• MikPel

Är du medveten om vad en sådan utbildning kostar?

Anonym (äntligen) skrev 2008-11-12 15:31:39 följande:

jag är inte berättigad til CSN. Jag har däremot erbjudit mig att jag själv kan betala utbildningen om jag får börja innom en snar framtid med det gick absolut inte.
  • Anonym (äntligen)

Ja jag är medveten om vad en sån utbildning kostar.

• Anonym (Af)

Nyfiknast igen då..:-P

Vad är det för utbildning du vill gå?
    Om det är Lernia som har den så kan du ju alltid kontakta dem och kolla om du kan anmäla dig via dem direkt.

Af har ju köpt vissa platser på utbildningen, men Lernia har ju även utbildningar för "vanliga" icke-arbetslösa.

• Anonym (äntligen)

Jo jag har pratat med lernia och just den utbildningen här i närheten är bara till för arbetsförmedlingen. Jag har alternativet att gå samma utbildning nere i Helsingborg har släkt som bor där som jag kan bo hos men då måste jag skriva mig där :S

Svar på tråden Arbetsförmedlingen och utbildning