salami ???
läste någonstans att man iunte ska äta salami när man är gravid. Kan verkligen detta stämma , och varför ? Jag börjar bliu orolig , har ätit det sen jag blev gravid.
läste någonstans att man iunte ska äta salami när man är gravid. Kan verkligen detta stämma , och varför ? Jag börjar bliu orolig , har ätit det sen jag blev gravid.
Tagga ner, lyssna inte på allt "dravel" om vad man får å inte får äta under en grav...Tänk på hur dom gjorde förr i tiden, då åt dom allt som serverades,, å det gick ju bra..Så, fortsätt du å ät salami......
schysst , mera salami på mackan
Japp, ät på du bara
.-D
hehe
ja ¨som cb72 skriver så tagga ner
men lite info
salami många av dem är lufttorkade och då klassas dem som rått kött därav ska man inte äta det som gravid
gäller då även parma skinka och serano, och detta ska man tänka på och beakta men inte överdriva tror jag
men som sagt hur gjorde man förr
//R
många är även kallrökta och det ska juh inte vara någe probs
Ät på.. Jag vräker i mej medwurst.. hehe.. Stuntar i alla varningar.. det ända ja är riktigt försiktig med är insjöfisk pga kviksilvret o det o "hård" mögelost.. annars äter jag allt ja är sugen på
Jag äter salami varje morgon på frukostmackan...måste ha något salt i mig på morgonen o då är salami perfekt. jag har stenkoll på kosten annars och har svårt att tänka mig att ett par skivor per dag skulle vara skadligt. Så länge man ser till att paketet inte ligger i kylen i en månad så...o det låter man väl inte den göra normalt sett heller!
Det funkar inte att tänka för mycket på vad man stoppar i sig, då kan man ju inte äta någonting snart. Det enda jag håller mig borta från är insjöfisk, kall och hård mögelost, rå fisk, rått kött och lever. Allt annat käkar jag. Salami skulle jag aldrig ens fundera på att inte äta.
hej
salami finns i många varianter
den riktiga salamin är lufttorkad och räknas därmed som rått kött
det finns KALLrökt och den räknas oxå som RÅ
det finns VARMrökt (den som är vanligast som vaccad färdigskivad) Den är Helt OK för gravida
vill ni läsa om Toxoplasma gondii så läs min presentation
Och tänk inte på vad de gjorde förr - det gick inte bra...
Skadorna från toxoplasma och listeria har minskat från åtskilliga hundratals fall per år till något tiotal fall per år -och det bara på 20-30 år