30 år, har tappat många tänder o resten är ruttna.... orkar inte mer...
ja du läste rätt!
i vårt välfärdssverige finns en ung kvinna med både sambo och barn och ett relativt bra jobb och fin lägenhet men som har en genom rutten mun som saknar minst 8 tänder.....
jag lider något så oerhört av detta att jag på något sätt förträngt att det sker... det mesta har hänt de sista 3-4 åren och det har varit tänder längre in som trasat sönder så det har inte synts sådär jätteväl, men nu......
fan, jag kan knappt öppna munnen o prata, än mindre skratta....
har tandläkarskräck...
när smärtan har varit överjävlig har jag varit tvungen o gå till jourtandvården och de gör ju bara provisorisk lagning eller drar ut tanden, så där får man ju ingen hjälp...
skäms så vidrigt mycket över detta att ingen vet om det. varken sambo eller familj eller vänner... det har gått så långt helt enkelt..
från början lyckades jag väl dölja det, men nu.... tänderna som sitter fram är alldeles brungula och hela munnen gör ont.
är dessutom gravid igen och det gör mig livrädd att jag inte ska kunns få vård!!
har bestämt mig nu ikväll, ska ringa till narkoskliniken för tandvårdsrädda imorgonbitti. jag klarar inte det här längre...
var har mitt liv tagit vägen?
jag som varit snygg, social och glad har förvandlats till ett psykvrak på bara några år...
att jag skriver det här lättar en enorm börda från mina axlar. jag har verkligen "förträngt" bort att det här har skett med mig...
är jag ensam? om det bara skulle finnas någon med liknande problem som lyckats få hjälp så vore jag tacksam att veta...
eller nån annan som mår dåligt över sina tänder?
gud, jag har tagit ett litet steg fram, känns ofattbart....