• Anonym (tandlös)

30 år, har tappat många tänder o resten är ruttna.... orkar inte mer...

ja du läste rätt!

i vårt välfärdssverige finns en ung kvinna med både sambo och barn och ett relativt bra jobb och fin lägenhet men som har en genom rutten mun som saknar minst 8 tänder.....

jag lider något så oerhört av detta att jag på något sätt förträngt att det sker... det mesta har hänt de sista 3-4 åren och det har varit tänder längre in som trasat sönder så det har inte synts sådär jätteväl, men nu......
    fan, jag kan knappt öppna munnen o prata, än mindre skratta....

har tandläkarskräck...
    när smärtan har varit överjävlig har jag varit tvungen o gå till jourtandvården och de gör ju bara provisorisk lagning eller drar ut tanden, så där får man ju ingen hjälp...

skäms så vidrigt mycket över detta att ingen vet om det. varken sambo eller familj eller vänner... det har gått så långt helt enkelt..
    från början lyckades jag väl dölja det, men nu.... tänderna som sitter fram är alldeles brungula och hela munnen gör ont.
    är dessutom gravid igen och det gör mig livrädd att jag inte ska kunns få vård!!

har bestämt mig nu ikväll, ska ringa till narkoskliniken för tandvårdsrädda imorgonbitti. jag klarar inte det här längre...
    var har mitt liv tagit vägen?
    jag som varit snygg, social och glad har förvandlats till ett psykvrak på bara några år...

att jag skriver det här lättar en enorm börda från mina axlar. jag har verkligen "förträngt" bort att det här har skett med mig...

är jag ensam? om det bara skulle finnas någon med liknande problem som lyckats få hjälp så vore jag tacksam att veta...

eller nån annan som mår dåligt över sina tänder?

gud, jag har tagit ett litet steg fram, känns ofattbart....

• Svar på tråden 30 år, har tappat många tänder o resten är ruttna.... orkar inte mer...
  • Moran

Fan vad du är modig som vågar! Det är det inte många som gör! Och vad bra att du ska ringa imorgon! Du kommer känna dej då mkt starkare när du klarat av det! Ett steg i taget!

Håller tummarna! Kram!

• frulan

Kanon av dig!!!
    Jag har oxå lite skräck, har inte varit hos tandis på 8 år... men än så länge funkar tänderna *ta i trä*, lite tandsten o en avslagen tand bara...
    Men du, nu har du gett mig lite mod (som inte alls har samma tandisskräck som du) att ta tag i det!

Lycka till, håller alla tummar för dig, kram!

• Anonym (tandlös)

vad fina ni är som inger mig mod och håller tummarna...
    kram till er!

• madelenesvensson

vill bara säga att jag tycker det är jättestart av dig att gå till tandläkaren, trots din skräck.
    kan säga som såhär att ja var precis i din sutuation förutom att ja e 22 år.
    har haft fruktansvärd tandläkarskräck pga att en tandläkare gjorde mig rädd när ja va gravid..
    tog tag i dedt för ett par månader sen pga att mina framtänder ramlade bort, o kunder inte skratta eller le osv. så mådde så fruktansvärt psykiskt dåligt av det så tog tag i det o tog reda på den tandläkaren i stan som ja visste skulle lyssna på mig o som ja skulle få ta lugnande hos. så nu har ja gått omkriong med ett fin leended i flera månader o är jätteglad att ja tiog tag id et..
    o hoppas verkligen attdet kommer gå bra för dig med!!
    massa med lycka till kramar tilll dig :)

• dutten

Önskar dig verkligen lycka till!
    Har själv en sån tandisskräck att jag bara klara en undersökning och röntgenbilder resten fixar jag inte mera.
    Sist jag var hos tandis var 4 år sen tog dän tandsten och som hon behandlade mig är det definitivt kört nu klara knappt av tanken på att öppna munnen;(
    Är inte rutten i truten inga hål (vad jag vet) men de är lite gula inge kul det heller och tandstenen blir ju inte bättre av att inte gå...
    Har dock märkt att äter/dricker jag mycket mjölkprodukter får jag en dålig andedräkt.

*styrkekramas*
    dutten

• Anonym (roten)

Jag har tandläkarskräck!!!!
    Har ingått i en studie om detta och varje gångvar jag tvungen att få en stesolid innan jag gick in (får nu "bara" en halv)
    Jag tycker att ALLA som kommer iväg utan betalning och en jätte spark i baken är jätte modiga.
    Var tvungen att gå när jag var gravid. trodde att tanden skulle gå att laga...NOT!!
    De var tvungna att dra den för den var helt rutten och bara föll sönder.

Har dock kommit på att om man använder tandtråd flourskölj 1 g/v eller flortabletter varje dag så hålls tandis borta lite längre...

Men du ÄR modig!! Du klarar detta!! Skickar en liten ros till dg som e så duktig och tar tag i de.

@->--

• Anonym (sammalika)

Samma sits....borde få fixat minst 3 tänder som nästan inte finns längre..som fallit sönder..
    Här e det både kostnadsfråga och obehag för tandläkare

• Nalle Phu

I de flesta städer finns det en odontolog på närmaste centralsjukhus eller universitetssjukhus. På odontologen kan du få hjälp med din tandläkarskräck, de har både sköterskor, tandläkare, psykologer och kuratorer samt narkospersonal. Här i Göteborg är de helt underbara, dessvärre har de ett års väntetid, cirka. Själv har jag inte tandläkarskräck men både min bästa killkompis och min mammas sambo får hjälp på odontologen på Sahlgrenska så därför vet jag hur det ligger till. Hoppas att du får den hjälp du behöver, stå på dig och lycka till! Det är inte att skämmas över!

• Pernilla75

Med de kunskaper som finns om tandläkarskräck idag så är det egentligen för jävligt att du ska behöva må så dåligt, såväl fysiskt som psykiskt. Att du tagit ett första steg för ett tandläkarbesök under narkos ser jag som oerhört starkt gjort av dig och jag hoppas att allt går bra.

Kramar i massor

• Anonym

Jag vet hur det känns. Jag tappar mina tänder, en efter en, men vågar inte gå till tandläkaren. Och skulle jag nu våga, så skulle jag inte ha råd att laga nån av de tänder som finns kvar

Svar på tråden 30 år, har tappat många tänder o resten är ruttna.... orkar inte mer...