• Saandra88

Hjärtkammare?

Var på ultraljud i morse (v. 17+4..)och tänkte bara höra om det är någon som varit med om liknande och vad som hänt osv..
    Bebisen såg bra ut, rörde sig bra och vi fick veta kön o sådär MEN (alltid men..) när man kollar på hjärtat ska man tydligen kunna se fyra stycken kammare eller hur de va?, iaf indelat i fyra delar, och det kunde inte läkaren se nu, bara två. Man skulle tydligen kunna se som ett kors i hjärtat.. Det kunde vara så att det inte är utvecklat än eller så är det något hjärtfel, Hjärtat slog för fullt iaf. Så jag går och väntar på att någon läkare från Astrid Lindgrens sjukhus i Sthlm ska ringa till mig så ska vi få åka dit nästa vecka eller veckan efter och kolla mer där...
    Läkaren sa också att det kunde vara bra bara det att det inte är färdig utvecklat än och därför vara svårt att se.

Är det någon som varit med om samma sak? Eller vet vad som händer om det nu bara finns två "kammare"?

• Svar på tråden Hjärtkammare?
  • Annisens81

Har ej varit med om det. Men det är så att man har 1 höger förmak och 1 höger kammare och 1 vänster förmak och en vänster kammare. Vänstra kammaren (tror det var vänster kammare) pumpar blodet till lungorna för att ta upp syre och sedan från lungorna till höger förmak osv ut i kroppen med syret. fungerar inte det så får inte kroppen syre.. ja du fattar.

• Saandra88

Okej tack!
    Så var det de hette, är lite snurrig i huvudet nu så kom inte på vad han sa att delarna hette..

• HNA

min läkare sa att det är bäst att utföra rutin UL efter 18 fullgångna veckor för just då är alla bebisar lika utvecklad. före och efter kan variera. så jag tror att det var för tidigt och hjärtat var inte färdigt utvecklat . jag gjorde mitt i v.18+4. och när läkaren visat oss bebisens lilla hjärt så vi kunde tydligt se, presis som du sagt, som ett kors som rörde sig rytmiskt. oroa dig inte, om en vecka blir allt som det ska, du ska se. kramar

• Saandra88

Jo läkaren sa det till mig med, vi trodde att jag var 18+ några dagar men blev tillbakaflyttad.
    Jag håller tummarna på att det är så att det bara inte var utvecklat men samtidigt blir man ju orolig och börja fundera på vad som händer eller vad man kan göra om det är något fel på hjärtat..
    Tack för svaraet! Kram

• Kokkari

Kan glädja dig med att även om det nu skulle vara så att din baby har ett hjärtfel med bara 2 kammare istället för 4 så finns det gott hopp om att det går att åtgärda kirurgiskt. Det som inte går att fixa med hjärtkirurgi är om babyn bara har 1 kammare.

• Misty W

jag blev skickad förtidigt på rul å då kunde inte läkaren se ordentligt. dom va så små så hon såg bara två. men min lilla tjej har ett normalt hjärta än så länge =)

• emilalva

Hej!
    Min dotter föddes med bara en kammare, hon har två förmak men för att hjärtat skall fungera riktigt så måste alla delarna finnas där. På min lilla dotter så blandades syrerikt och syrefattigt blod i den kammare som finns och skickades ut till både lungor och kropp.

Detta går att åtgärda delvis, barnet får ett enkammarhjärta och det syrfattiga blodet från kroppen leds direkt till lungorna genom 2-3 hjärtoperationer. Min lilla tjej är 1 år nu och har gått igenom 2 st, hon har en kvar till färdigt enkammarhjärt. Tyvärr sågs inte detta på ultraljudet utan man upptäckte inte detta för min dotter var 2 månader.

Hoppas att det inte var något läkaren såg.
    Kram Petra

• Saandra88

Misty W skrev 2008-11-13 00:17:48 följande:

jag blev skickad förtidigt på rul å då kunde inte läkaren se ordentligt. dom va så små så hon såg bara två. men min lilla tjej har ett normalt hjärta än så länge =)
    Okej vad skönt :) det kan ju bara vara så för mig med, så får väl se! Ska till Astrid lindgrens sjukhus på onsdag :)
  • Saandra88
    emilalva skrev 2008-11-13 12:59:45 följande:
    Hej! Min dotter föddes med bara en kammare, hon har två förmak men för att hjärtat skall fungera riktigt så måste alla delarna finnas där. På min lilla dotter så blandades syrerikt och syrefattigt blod i den kammare som finns och skickades ut till både lungor och kropp. Detta går att åtgärda delvis, barnet får ett enkammarhjärta och det syrfattiga blodet från kroppen leds direkt till lungorna genom 2-3 hjärtoperationer. Min lilla tjej är 1 år nu och har gått igenom 2 st, hon har en kvar till färdigt enkammarhjärt. Tyvärr sågs inte detta på ultraljudet utan man upptäckte inte detta för min dotter var 2 månader. Hoppas att det inte var något läkaren såg. Kram Petra
    Hej! Okej vad jobbigt :( Men det är ju skönt att det äär någonting som går att fixa i dagens samhälle! Måste varit tufft att gå igenom det som föräldrar, usch. Vi får se vad dom säger på onsdag och vad som händer efter de! KRAM
  • riotflickan

När jag gjorde ett extra UL i vecka 29 höll läkaren på att testa en massa funktioner på den nya UL-apparaten. Han snackade en massa och sa bl.a. att amerikanerna tycker det är konstigt att vi i Sverige tycker det är svårt att se hjärtat ordentligt på UL. Men det är för att vi gör i vecka 18 ca och amerikanerna i vecka 24 ca. Det är helt enkelt svårt att få en tydlig bild av hjärtat runt vecka 18.

Hoppas det stillade din oro lite.

• Saandra88
    riotflickan skrev 2008-11-13 15:22:06 följande:
    När jag gjorde ett extra UL i vecka 29 höll läkaren på att testa en massa funktioner på den nya UL-apparaten. Han snackade en massa och sa bl.a. att amerikanerna tycker det är konstigt att vi i Sverige tycker det är svårt att se hjärtat ordentligt på UL. Men det är för att vi gör i vecka 18 ca och amerikanerna i vecka 24 ca. Det är helt enkelt svårt att få en tydlig bild av hjärtat runt vecka 18. Hoppas det stillade din oro lite.
    Okej, ja tack, det lugnar att läsa sånt där :) Så det är säkert bara det att hjärtat inte är så utvecklat än för allt annat såg ju bra ut, men man blir ju orolig ändå när man ska få åka upp till sthlm och kolla extra (bor i örebro egentligen..) istället för att få komma tillbaka hit om nån/några veckor.
  • oOrosamarängerOo
    riotflickan skrev 2008-11-13 15:22:06 följande:
    När jag gjorde ett extra UL i vecka 29 höll läkaren på att testa en massa funktioner på den nya UL-apparaten. Han snackade en massa och sa bl.a. att amerikanerna tycker det är konstigt att vi i Sverige tycker det är svårt att se hjärtat ordentligt på UL. Men det är för att vi gör i vecka 18 ca och amerikanerna i vecka 24 ca. Det är helt enkelt svårt att få en tydlig bild av hjärtat runt vecka 18. Hoppas det stillade din oro lite.
    Det här är formodkligen inte vad ts vill höra men måste göra en inflik då inte mycket av det du skriver stämmer:o För det första så görs rutin ul runt v18 även i USA och hjärtats alla kammrar med förmak syns som bäst i v 18, organscreening utförs i regel mellan v10-18 fullgångna veckor och med dagens ul-apparater får man bra bilder. Själv gjorde jag en organscreening i v 15+3 och såg tydligt kammrarna och förmak, men rek att göras i v 18 för att se bäst.

TS: Antar att du fick en ny ul-tid för uppfäljning nån v senare och behöver inte va nåt fel, hoppas på att det helt enkelt va lite förtidigt att se!
  • oOrosamarängerOo

organscreening utförs i regel mellan v10-18 fullgångna MELLAN v 16-18, inte 10;)

• riotflickan
    SooJuicy skrev 2008-11-14 11:30:31 följande:
    Det här är formodkligen inte vad ts vill höra men måste göra en inflik då inte mycket av det du skriver stämmer:o För det första så görs rutin ul runt v18 även i USA och hjärtats alla kammrar med förmak syns som bäst i v 18, organscreening utförs i regel mellan v10-18 fullgångna veckor och med dagens ul-apparater får man bra bilder. Själv gjorde jag en organscreening i v 15+3 och såg tydligt kammrarna och förmak, men rek att göras i v 18 för att se bäst. TS: Antar att du fick en ny ul-tid för uppfäljning nån v senare och behöver inte va nåt fel, hoppas på att det helt enkelt va lite förtidigt att se!
    Jaja, jag skrev ju bara vad GYNEKOLOGEN som gör en massa ultraljud varje dag sa... Han lär ju inte veta vad han snackar om... :)
  • oOrosamarängerOo
    riotflickan skrev 2008-11-14 12:22:12 följande:
    Jaja, jag skrev ju bara vad GYNEKOLOGEN som gör en massa ultraljud varje dag sa... Han lär ju inte veta vad han snackar om... :)
    Antingen har du missuppfattat helt vad han har sagt ännat fall så har han uttalat sig helt åt hellskotta, så skulle va intressant att veta vart han jobbar och vart han heter!?
  • riotflickan

Det kan inte vara olika i olika stater i USA då? Eller tom på olika sjukhus?

Tänker inte lämna ut honom här heller! Vet inte ens vad han hette!

• oOrosamarängerOo
    riotflickan skrev 2008-11-14 12:43:14 följande:
    Det kan inte vara olika i olika stater i USA då? Eller tom på olika sjukhus?Tänker inte lämna ut honom här heller! Vet inte ens vad han hette!
    Nej, inte för att göra rutin-ul för i v24 har man kommit så långt i graviditeten så fostrena växer olika och kan ex inte sätta så exakt bf. Därav en av anledningarna att man gör ul innan v 20.
Svar på tråden Hjärtkammare?