• M o M

Järnsprutor eller dropp?

Någon som fått järnsprutor och kan berätta hur det fungerar.
    Läste att det kan ges som långsam injektion eller som dropp.

Hur lång tid tar proceduren?
    Märker man av själva järnet (om man INTE är rädd för sprutor eller dropp)?

Hur ofta behöver man få sprutor/dropp?

• Svar på tråden Järnsprutor eller dropp?
  • Mamman till två

det beror ju på hur dåligt blodvärde du har.

jag har haft anemi under båda mina graviditeter, nu sist låg jag stadigt på ett blodvärde strax under 90.

De sista veckorna innan förlossning skulle jag ha 3 injektioner i veckan - fick utskrivet 15 injektioner.

Jag fick åka upp till förlossningen (eftersom man måste befinna sig på sjukhus där akutberedskap finns) vid varje tillfälle & de satte det som dropp.

Under första grav fick jag det som långsam injektion.

tiden - mellan 30 & 90 minuter per tillfälle.

Jag fick blodsmak i munnen när jag fick järnet samt väldigt ont i ryggen (?) efter injektionen.

• Angel of life

hmmm låg nere på 79 eller dyl förra graviditeten...men var i o för sig 05...skulle bara fortsätta käka järntabletter som inte hjälpte ett skit

• Angel of life

hmmm låg nere på 79 eller dyl förra graviditeten...men var i o för sig 05...skulle bara fortsätta käka järntabletter som inte hjälpte ett skit

• Mamman till två

Angel of life skrev 2008-11-12 22:28:38 följande:

oj, vad konstigt - du måste ju mått jättedåligt. För min del beslutade de om järninjektioner först när jag legat under 90 i 2,5 månad utan att blodvärdet steg något alls.

Första graviditetn -05, hade jag som lägst 84, detta i drygt 1,5 månad innan jag fick börja med injektioner - hade då legat under 100 i ca 3 månader.
  • Angel of life

nä de sa faktiskt ingenting...nu var min bm nöjd när järnvärdet låg på 114, men sen gick det ner till under 100...så tar 2 tabletter på morgonen...på förlossningen sa d inte heller något förra gången 05 när jag låg så lågt...var i v 32 då, o var inne för bricanylsprutor...de konstaterade bara att dt var lågt

Mamman till två skrev 2008-11-12 23:44:55 följande:
    oj, vad konstigt - du måste ju mått jättedåligt. För min del beslutade de om järninjektioner först när jag legat under 90 i 2,5 månad utan att blodvärdet steg något alls.Första graviditetn -05, hade jag som lägst 84, detta i drygt 1,5 månad innan jag fick börja med injektioner - hade då legat under 100 i ca 3 månader.
  • Angel of life

minns faktiskt inte alls hur jag mådde då...men sov ju en hel del iaf......o det var ju inte så konstigt kanske...tabletterna hjälpte inte ett skit då

var helt sjukskriven från v 32 för hot om förtidsbörd tror jag kunde sova hela dagar...

• M o M

Jag ligger på 111 i HB, men de säger att mina järnreserver är helt tomma och det är därför de vill ge mig järnsprutor, för utan järnreserver är det bara en tidsfråga innan HB sjunker ytterligare.
    Kan också lägga till att jag ligger mycket i underkant när det gäller B12. B12 och järn hänger ihop för att man ska ha ett bra HB värde och för att få bot på Anemin.

Pga en operation som jag gjorde 1 år sedan, så kan jag inte ta upp järn och B12 som man bör via tablettform.

• Mamman till två

även jag hade brist på vitamin b12, men det upptäcktes först när jag var i v34.

är det inte så att man måste få upp nivån på b12 innan kroppen kan ta åt sig järn?

även b12 finns ju som injektioner.

• M o M

Jag vete inte.

Jag skall dock även få B12 sprutor. De har jag haft förut, så jag vet hur det fungerar, men järn har jag aldrig fått så jag är nyfiken på hur det är. Läste i fass att man kan få lågt blodtryck, vilket jag redan har, så det hoppas jag inte jag får som en biverkning.

• Nykaria

Jag ska få järnsprutor, hade de tänkt.
    Men det är alldeles för dyrt för mig!

Mitt järnvärde ligger på 7...  

Svar på tråden Järnsprutor eller dropp?