• Rastafairy

Antiskallhalsband med vibration?

Är de någn som testat detta o hur fungerade det för er?

JA vi har testat allt annat. Hunden okynnesgläfser med ca 5 min mellanrum iblnad och kan ej träna skall/tyst o få bukt med det eftersom deär långt mellanrum mellan skallen.

• Svar på tråden Antiskallhalsband med vibration?
  • Pansarhamster

Jag har aldrig hört om antiskällhalsband med vibration. Menar du att de liksom vibrerar till i stället för att spruta något på hunden? *trött och trög såhär dags*

När är det hunden skäller? När den är ensam eller bara sådär fast att ni är hemma?

• Rastafairy

de durrar i stället för sprayar..
    o de är med fjärrstyrning så man har en dosa o trycker på när hunden skäller.

• köttbullelydnad

Hört om folk som testat det men utan resultat. Eller jo, resultat har de fått, fast i form av att hundarna blivit rädda för sina halsband. Så...

• Pansarhamster
    köttbullelydnad skrev 2008-11-12 16:45:33 följande:
    Hört om folk som testat det men utan resultat. Eller jo, resultat har de fått, fast i form av att hundarna blivit rädda för sina halsband. Så...
    Ja, det är nog en tänkbar reaktion.

Är det inte bättre att avleda hunden när den skäller i stället? Positiv förstärkning när den slutar liksom. När hunden börjar skälla så ropa glatt på den och lek med en boll eller något.

Eller så kanske den är understimulerad och hittar på aktiviteter själv. Som skällande...

Äsch, jag ska inte tjata om ni provat allting redan.
  • Rastafairy
    Pansarhamster skrev 2008-11-12 16:48:21 följande:
    Ja, det är nog en tänkbar reaktion. Är det inte bättre att avleda hunden när den skäller i stället? Positiv förstärkning när den slutar liksom. När hunden börjar skälla så ropa glatt på den och lek med en boll eller något. Eller så kanske den är understimulerad och hittar på aktiviteter själv. Som skällande... Äsch, jag ska inte tjata om ni provat allting redan.
    hehe tro mig vi har testat ALLT

kommer vi hem till nån och vi släpper in henne så springer hon runt o gläfser..tex om vi besöker mamma eller mormor. Gläfser om ja talar med nån ute..gläfser om telefonen ringer..

man blir smått galen.
  • Pansarhamster

Jag har samma problem med mina, och jag har två

Nu testar jag att ge dem "tankeproblem" i form av godisbitar inrullade i olika tomma för packningar. Tex en korvbit i en tim toarulle i en plastpåse.

Kan ju vara värt att prova?

• Rastafairy
    Pansarhamster skrev 2008-11-12 16:53:03 följande:
    Jag har samma problem med mina, och jag har två Nu testar jag att ge dem "tankeproblem" i form av godisbitar inrullade i olika tomma för packningar. Tex en korvbit i en tim toarulle i en plastpåse. Kan ju vara värt att prova?
    hon får sånna utmaningar jätteofta...tränar henne o gå lös ute i tätbebyggt område hon får gå o motionera ca 1 timme om dagen (sällskapshundras) o tränar cirkustrix med henne..

skällandet har alltid funnits sen hon va liten. när hon va liten gapade hon hysteriskt när vi skulle äta. Då hjälpte det med vattenspruta. men svårt nu när hon skäller vid många situationer o jag ej kan ha nån sprayflaska i närheten jämt
  • frulan

Tränar du även passivitet?
    Att hunden ska vara lugn i alla situationer?

T ex sätta dig på en bänk i en park, totalignorera hunden och vänta tills hon slappnar av totalt.

Finns massor av olika passivitetsövningar.
    Kan ju vara stressrelaterat att hon aldrig kan koppla av.

Rastafairy skrev 2008-11-12 18:34:56 följande:
    hon får sånna utmaningar jätteofta...tränar henne o gå lös ute i tätbebyggt område hon får gå o motionera ca 1 timme om dagen (sällskapshundras) o tränar cirkustrix med henne.. skällandet har alltid funnits sen hon va liten. när hon va liten gapade hon hysteriskt när vi skulle äta. Då hjälpte det med vattenspruta. men svårt nu när hon skäller vid många situationer o jag ej kan ha nån sprayflaska i närheten jämt
  • frulan

Självklart är det ju viktigt att du är lugn jämt. Är du t ex stressig, gapig m.m. så känner hunden av det och får din sinnesstämning

frulan skrev 2008-11-12 18:43:55 följande:
    Tränar du även passivitet? Att hunden ska vara lugn i alla situationer? T ex sätta dig på en bänk i en park, totalignorera hunden och vänta tills hon slappnar av totalt. Finns massor av olika passivitetsövningar. Kan ju vara stressrelaterat att hon aldrig kan koppla av.
  • Rastafairy

ja hon är en stressad hund men nu de senaste tre månadernaa har ja inte haft tid med hundträning då min minsta haft kolik.

konkreta passivitetsövningar har ja inte gjort men hon lägger sig eller sätter sig omvi väntar utanför affären o sådant.

Men tokskäller om man står o talar med någon. Hade med mig en liten vattenspistol jämt på mina promenader o då jäklar va tyst hon var. Men nu har den gått sönder för en massa månader sedan o nu har hon ju kännt de "går" o skälla igen när vi är ute.

Hon skäller även på andra hundar.

• Rastafairy
    frulan skrev 2008-11-12 18:46:26 följande:
    Självklart är det ju viktigt att du är lugn jämt. Är du t ex stressig, gapig m.m. så känner hunden av det och får din sinnesstämning
    jag fick 45 av 48 på ett stresstest...så ja borde söka hjälp men försöker va lugn i min hatering av henne o jobbar med mig själv men de är inte så lätt!! Vi stressar varandraa!! HAr även tänkt omplacera men jag vill ju helst behålla min lilla tjej som endå är snart 5 år gammal.
  • frulan

Förstår att det är jobbigt om du själv är stressad!
    Men det är enormt viktigt att behålla sitt lugn när man är/tränar med hunden.
    Tänk på annat och räkna till 10 eller hundra, luuugnt

Rastafairy skrev 2008-11-12 18:47:27 följande:
    jag fick 45 av 48 på ett stresstest...så ja borde söka hjälp men försöker va lugn i min hatering av henne o jobbar med mig själv men de är inte så lätt!! Vi stressar varandraa!! HAr även tänkt omplacera men jag vill ju helst behålla min lilla tjej som endå är snart 5 år gammal.
  • frulan

Nä, jag kan tänka mig det
    Jag har bara en hund och ett blöjbarn
    Men man måste försöka, man vinner på det i längden.

Rastafairy skrev 2008-11-12 18:48:10 följande:
    att jämt va lugn när man har två små blöjbarn är inte så superlätt..
  • Rastafairy
    frulan skrev 2008-11-12 18:48:39 följande:
    Förstår att det är jobbigt om du själv är stressad! Men det är enormt viktigt att behålla sitt lugn när man är/tränar med hunden. Tänk på annat och räkna till 10 eller hundra, luuugnt
    trust me im trying.. på senaste när jag hunnit berömma henne o ge henne godis i olika situationer har det blivit mkt bättre.
    Tex när vi övar o gå i smala trappan när ja ska upp med barnvagnen.
    När lilla hade kolik va allt kaos.. de är bättre nu men fortfarande lite stressigt.

hon lyssnar jättebra påa nnat än när de gäller skallet. Hon gick lös här i vårt tätbebyggda område i går o i förrgår o håller sig så fint i närheten o tränar med långlina mm. hon lyssnar på ett "nej" men inte när hon skäller.
  • Rastafairy

o seriöst man blir ju fan nervös när man inte kan resta sig o svara i telefon utan att hon gläfser...hur får jag bort det? O att hon skäller när vi kommer hem till någon o hon får springa o hälsa.

• HubertH

Kontakta en dressör som kan se hunden i din hemmamiljö. Då slipper du dessutom stressa över att behöva ta dig hemifrån.

Svar på tråden Antiskallhalsband med vibration?