• lakritstrollet

Kan man bleka håret när man ammar?

.. eller kan det gå över i bröstmjölken och skada barnet? Jag tänkte göra det hemma, inte på salong. Min dotter är 2 månader och helammas. Har för mig att man inte ska färga/bleka håret när man är gravid, men hur är det egentligen när man ammar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man bleka håret när man ammar?
  • Petrellie

Jag har sett flera trådar här på FL där man varnar kraftigt för det och att kemikalierna ska kunna gå över till bebisen via bröstmjölken. På minbebis.com säger dock BVC-sköterskorna så här:

"Det är helt riskfritt att bleka eller färga håret när man ammar. Men kvalitén på håret kan bli annorlunda efter en graviditet och under amningsperioden så prata alltid med din frisör innan behandling."

• CattaAndy

ja det kan du!!! gjorde det för två veckor sedan

• rgson

klart du kan... självklart kan kvaritén bli annorlunda men det är bara för att alla hormoner i din kropp ändrat påditt hår. Många blir tex lockiga andra mer rakhåriga, jag blev mycket mer rödhårig och har nu istället mycket svårare att bli ljus och till min stora sorg blir jag guldig haha!
    Den procenten som går ut i mjölken måste vara väldigt väldigt liten... har aldrig hört talaas om att någons barn reagerat på något sätt.
    Ska också tilllägga att jag jobbar som frisör och gick runt och var gravid på salongen i 7-8 månader i alla ångor och min dotter kom ut precis som hon skulle. alla fingrar o alla tår och bara två ögon.
    Gå o gör dej fin tycker jag!!

• CattaAndy

jag är snarare lite rädd efter att jag kommer sluta amma för jag har aldrig haft så bra hår som jag haft under min graviditet och nu när jag ammar så jag är livrädd vad som kommer hända sen ha,ha

• rgson

Det är under ammningen som de flesta tappar håer om det är något sånt du är rädd för. men det hade inte spelat någon roll om du hade matat med flaska eller om du nu ammar, för under graviditeten så tar håret lite paus eller vad man ska säja. Man tappar knapp några hårstrån under tiden man har bäbis i magen, istället tappar man alla dom man skulle tappat då, efter bäbis tittat ut. lite knasigt och jag vet inte riktigt om jag förklarar på ett bra sätt men så är det iaf. anledningen att man känner att man får så tunnt hår är bara för att man har vant sej vid att ha det där lite tjockare som man har då i 9 mån.
    sen är det självklart olika mängd för alla...

• rgson

Det är under ammningen som de flesta tappar håer om det är något sånt du är rädd för. men det hade inte spelat någon roll om du hade matat med flaska eller om du nu ammar, för under graviditeten så tar håret lite paus eller vad man ska säja. Man tappar knapp några hårstrån under tiden man har bäbis i magen, istället tappar man alla dom man skulle tappat då, efter bäbis tittat ut. lite knasigt och jag vet inte riktigt om jag förklarar på ett bra sätt men så är det iaf. anledningen att man känner att man får så tunnt hår är bara för att man har vant sej vid att ha det där lite tjockare som man har då i 9 mån.
    sen är det självklart olika mängd för alla...

• Duckan74

Jag gjorde det när smulan var några veckor. Gick bra med både färg och slitage.

Svar på tråden Kan man bleka håret när man ammar?