• Flaxa1

Är detta dyrt för golvvärme?

Badrummet i vårt nybyggd har 7 m2 golv. Vi har fått en offert på golvvärme på lite drygt 20 000. Då tillkommer det 3-4 000 för "vändning" (nåt snickarn skulle göra) och flytande gips (?), hur som helst något som skulle vara ovanpå hela härligheten om man ska ha klinker.

Låter jättedyrt i mina öron. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Är detta dyrt för golvvärme?
  • Champagne

Är det med kakel och sånt? Eller bara för golvslingan?

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • TessanSessan

är det el eller vattenburen värme?

• Flaxa1

Det är inte med kakel/klinker.

Jag antar att det är vattenburen. Det har varit så himla mkt på sistone så jag minns inte! Men så här ser specen ut:

Spånskiva 17obs! 1800x600x22
    Vändskiva 17 m. plåt 600x400
    Golvvärmeplåt 17
    pePEXQ&E 17x2, 0enhet=m: 60 m/ring
    wirsbo push 12
    koppl.set r20-17x2,0
    Timdebitering ordinarie

• TessanSessan

Då vet jag tyvärr inte. Jobbar själv med elvärmegolv så har inte så bra koll på det vattenburna. Men du kan alltid gå in på typ k-rautas eller bauhaus hemsidor och titta lite på vad priserna ligger på där och se om det känns rimligt.

• Champagne

El är billigare än vattenburen, dessutom är den inte lika hög och kräver inte lika mycket jobb. (säger maken som är elektriker).

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • skogstjejen19

jag vet inte vad vattenburen kostar,

men vårat 20kvm golv som vi gjorde helt själva kostade 20000:- och då har jag inte räknat på spånskivor utan flytspackel och elvärmeslingorna och olika sorters primer eller vad de nu heter,
    så för mig låter det inte helt omöjligt att det kostar kring det om man använder firma.

men som sagt vet inte vad vattenburet kostar

kan bara berätta att flytspacklet var svindyrt

• Jullesmamma

När vi lagt vattenburen golvvärme har vi gjort det mesta själva  förrutom rörmontörsaker (=inkopplingen på vattensystemet) och flytspacklingen. Vi har gjort två badrum och en relaxavd. i källaren. Vi har då inte gjort någon vändning (vad jag vet om det inte är förarbetet de menar!) och varken haft vändskiva eller golvvärmeplåt, hade rörhållarskenor. Om arbete, vändning och flytspackel =allt utom klinkers) ingick och man inte kan göra något själv kanske priset är OK.

Kolla in Rinkabyrör-de har bra priser på materiel. http://www.rinkabyror.se/

• Flaxa1

Tack för svaren. Nån mer?

• Anders

Hej
    Räknade på detta och fick fram att materialet kostar 3500kr (inkl moms). 10 säckar flytspackel (20mm), 580watts kabel med digital termostat, 8kvm armeringsnät och 1 liter fästprimer.

Du får köra många år innan det lönar sig med vattenburen golvvärme.

En annan grej är att elektrikern är "billigare" än rörmockaren!

• Rigmor Mortis
    Champagne skrev 2008-11-12 18:44:28 följande:
    El är billigare än vattenburen, dessutom är den inte lika hög och kräver inte lika mycket jobb. (säger maken som är elektriker).
    Fast den är dyrare i drift
  • Barbabok
    EKJ76 skrev 2008-11-26 11:43:36 följande:
    Fast den är dyrare i drift
    Ja och dessutom har ett vattenburet golvvärmesystem mycket längre livslängd. Kan vara av intresse då klinkers inte byts så jätteofta
    Jag är med parvel
  • Anders

Ett väremgolv som har legat i 1 år, går inte sönder om det inte är sättningar i grunden eller att man borrar i den. Tyvärr så gäller samma sak för vattenburen. Garantitiden kan vara upp till 15 år på elkablarna (20 år kommer i branchen snart). Däremot så är termostaten mer känslig, där brukar garantitiden vara 3 år. Skulle termostaten gå sönder så är det bara att byta den.

Känsliga delar på ett vattenburet system är fördelarna, termostaten och pumparna men de går ju att byta ut.

• Flaxa1

Vi har efter många om och men beslutat oss för det vattenburna systemet, även om det bär emot att hosta upp mer än dubbelt som mkt som vi hade räknat med att det skulle kosta.

Men vi resonnerade som ett par andra i tråden. Vattenversionen är billigare i drift (planen är att bo här "resten av livet"), elen lär gå upp i pris och när vi väl lagt x antal tiotusen på att kakla badrummet vill vi att det ska ligga där i 20-30 år.

Men fattade vi rätt beslut? Den som lever får se! ;)

• Theclan

När man har mindre badrum än 5 kvm lr ingen vattenburen värme i huset brukar man oftast lägga vattenburen om inte kunden insisterar på elvärme. Så ska ni bo kvar gör ni rätt val.
    Nu vet jag inte hur ni har tänkt o lägga golvskivorna men för och få ner höjden på golvet kan man bryta upp golvet o lägga golvspånen på reglarna alternativt fräsa spår i gamla trägolvet och inte använda golvskivorna (om det gamla golvet är i bra skick).

Lite info finner ni här:
    www.lagerstedt-krantz.se/index.php
    www.uponor.se/templates/Page.aspx

Lycka till!

• Flaxa1

Ok, vi ska höra med dem som gör badrummet. Tack för tipset Theclan!

Svar på tråden Är detta dyrt för golvvärme?