• Anonym (OOO)

Hemorrojder? Kan jag snöra av den själv?

Jag tror att jag har en hemorrojd som har vuxit den senaste månaden. Det är en hudflik som sticker ut precis i ändtarmsöppningen. Den gör ont när jag sitter och när jag bajsar. Jag har kollat i spegeln och det ser ut som slemhinna. Jag har stressat mycket och ätit dåligt och suttit still så det kan vara därför den har vuxit.

Jag vet att man kan gå till läkaren och få operera bort hemorrojder. Men jag vill inte visa baken för en läkare!

Ett sätt att operera bort en hemorrojd är att snöra av den med gummiband längst in. Då ramlar den bort inom några dygn. Kan jag själv linda ett snöre runt den längst in mot huden? Jag vill verkligen inte gå till läkaren med det här.

• Svar på tråden Hemorrojder? Kan jag snöra av den själv?
  • SilentStar
    oj det hade jag inte vågat Förvånad göra det själv alltså, jag hade hellre gått till doktorn och visat baken
  • Hannah76

Du får aldrig fast ett gummiband tillräckligt långt in eller tillräckligt hårt för att det ska bli bra (de skjuts på med ett pistolliknande verktyg). Risken är att du får ett stort sår som blir infekterat.

• Jesster

Du behöver inte gå till läkaren. Gå till Apoteket och köp något/några av alla de salvor och suppar mot hemorrojder.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym (OOO)
    Jesster skrev 2008-11-12 18:08:45 följande:
    Du behöver inte gå till läkaren. Gå till Apoteket och köp något/några av alla de salvor och suppar mot hemorrojder.
    Tack! Har du tips på något märke? Jag skäms för att fråga personalen.
  • Anonym

Funkar så här också;
    Bajsa. Tvätta. Smörj in öppningen med lite olja och tryck in hudfliken/arna. Knip (ta det lugn och fint). Torka av. Upprepas vid varje tarmtömning under ca 1 vecka, sen har de ofta försvunnit.

• Jesster
    Anonym (OOO) skrev 2008-11-12 18:09:52 följande:
    Tack! Har du tips på något märke? Jag skäms för att fråga personalen.
    Xyloproct, både salva och suppar. Finns kanske i kylen så du får kanske fråga efter dom. Man bör behandla både invändigt och utvändigt.

Xyloproct både bedövar och minskar hemmisarna.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym (OOO)

Det bästa kanske vore att gå till läkare ändå

Jag har alltid haft en hudflik som sticker ut där men nu har den vuxit och är ca 1 cm lång och 1/2 cm bred. Det vore skönt om de opererar bort den.

Är det någon som vet mer?

• Anonym (OOO)

Det blöder inte och går inte sönder men det känns "i vägen" och sticker ut.

• Cereal Killer
    Anonym (OOO) skrev 2008-11-12 18:00:26 följande:

Ett sätt att operera bort en hemorrojd är att snöra av den med gummiband längst in. Då ramlar den bort inom några dygn. Kan jag själv linda ett snöre runt den längst in mot huden? Jag vill verkligen inte gå till läkaren med det här.

Det är inte så man gör, utan man snörar av slemhinnan ovanför hemorrojden så att den blir mer spänd och liksom drar ut hemorrojden (jämför med att om man har bröst som hänger och drar i huden ovanför så lyfts bröstet upp och hänger mindre). Själva hemorrojden i sig ska man inte snöra av enligt vad jag lärt mig. Anala hudflikar brukar man inte heller snöra av utan klippa/skära bort. Små skin tags/hudflikar tex under armarna kan man däremot enkelt snörpa av med björntråd. 
Svar på tråden Hemorrojder? Kan jag snöra av den själv?