• Anonym (Mycket oro)

Campylobacter och gravid - hjälp

Hej!
    Jag har några frågor angående campylobactinfektion och graviditet. Det kan vara så att jag har ätit mat som orsakat campylobactinfektion hos en vän. Jag är gravid och är mycket oroad. Det stod på sjukvårdsrådgivningens hemsida att campylobacter kan orsaka spontan abort.

Mina frågor är:
    1. Hur märker jag om jag är smittad? (första tecken)
    2. Kan man göra något förebyggande nu när jag vet att jag eventuellt blivit utsatt för smittan?
    3. Hur gör man ett test för att se om man bär på smittan och hur lång tid tar det att få svar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Campylobacter och gravid - hjälp
  • Anonym (Mycket oro)

Ingen som vet?

• Anonym

Du blir antagligen MYCKET dålig i magen, ont, "skiter vatten" till slut, rent ut sagt. Och får springa kanske flera gånger i timmen, dygnet runt. Sambon hade det när jag var gravid, och man tog inga prover på mig, trots att jag var det. Utan så länge jag var symptomfri=inte hade magont och "sket vatten", så var det lugnt.

OM du får symptom, vänd dig till vårdcentralen. De tar prov på din avföring, och efter ungefär en vecka kommer svaret. OM du har campylobacter, får du antibiotika.

• Anonym

Tillägg till mitt förra svar är att man alltså får rejält ont i magen, känner sig rejält sjuk och mycket matt. Magsjuka är som en smekning av en sommarvind i jämförelse, iaf var det så för sambon.

Undrar över vad det var för mat som du misstänker orsakat infektonen? Har någon blivit konstaterat smittad? Det är mycket noga med hygienen, om man lever i samma hushåll som någon som är smittad, tex egen handduk(om man inte redan har det), storstädning av toalett minst en gång per dag osv, osv.

Sambon, jag och min son delade på en grillad kyckling, inhandlad på ortens ICAMAXI. Enbart sambon blev sjuk, trots att vi alltså åt från samma kyckling. Det som skilde åt, var att jag och sonen bara åt det vita, torra köttet. Sambon åt det gråa, närmast benen, samt det på ben och vingar. Tydligen var inte kyckligen ordentligt genomgrillad. Vi köper aldrig grillad kyckling mer, utan äter bara kycklingfilé som vi gör iordning själva. Här ska vi aldrig mer riskera campylobacter.

• Anonym (Mycket oro)

Stort tack för ditt svar!

Det vi har ätit är en kycklingrätt från samma matsal. En person på min arbetsplats är smittad. Vi använder samma toalett, men engångshanddukar.

Ditt inlägg har lugnat mig en del. Det verkar vara ytterst ovanligt att man blir smittad mellan person och person.

Finns det fler med erfarenheter?

Om man insjuknar, kan fostret i såna fall räddas?

• vil70

Jag ahde detta när jag var gravid med min dotter, född 2000.
    Jag var då i vecka 15 vid insjuknandet, häftigt förlopp, med hög feber, magsmärtor och senare diarrer.
    Jag var uttorkad när jag kom in, så det blev dropp med extra näring, när svaret kom efter 3 dygn, så blev jag behandlad med antibiotika, pga graviditet och tarmsjukdom hos mig.
    Man brukar låta kroppen läka detta själv, men i mitt fall hade jag tappat så mycket i vikt och man ville inte trigga min tarmsjukdom.
    Nu aktiverades min tarmsjukdom efter 1 månad, men allt gick bra och en fin dotter föddes 1 vecka innan BF, idag är hon 8 år, snart 9 =)
    Hade även problem i början med moderkakan som släppte lite och gav plötsliga blödningar, men hon klarade detta. Detta var innan Campylobacterna.
    På sjukhuset sade man att infektionen inte hotade barnet, bara min hälsa.

Hoppas det räcker för att lugna.

• Anonym (Mycket oro)

Tack för svaren!

Nu har jag pratat med km och infektionskliniken. Det verkar som om jag borde ha insjuknat om jag hade varit smittad, så skönt att höra! Min kollega kommer inte tillbaka på arbetsplatsen ifall hon bär smittan vad det verkar.

• vil70

Vill bara tillägga att jag var den enda i vår familj som fick detta, jag var akut sjuk i en vecka.
    Efter antibiotikan var jag smittfri, men hade diarrer i ytterligare 2 veckor.
    Jag fick inte tillaga mat eller byta på ev bebis, var sjukskriven 2 veckor.
    Vi har 2 toaletter hemma, så den ena hade jag helt själv, det skall tydligen vara svårt att bli smittad från toa, utgår dock från att man har god handhygien.

Skönt att du verkar OK, för mig tog insjuknandet c:a 2 dygn, efter första symtomen, magont och olustkänsla.

Svar på tråden Campylobacter och gravid - hjälp