• lyckligmamma2

hjälp mig inför andra förlossning hur känns det att föda utan rygg bedövning vill förbreda mig

Jag är väldigt rädd inför förlossning första barnet var jag tvungen att ta EDA ,men jag vill helst denna gång inte ha det ,kan någon beskriva hur ni klarade er utan bedövning ,hur känndes det ,vad var värsta undervärkarna ,hur känns det när huvudet skule ut jag är livrädd ,men vill förbreda mig mentalt .tack för hjälp

• Svar på tråden hjälp mig inför andra förlossning hur känns det att föda utan rygg bedövning vill förbreda mig
  • Miamaria8181

Jag hade också EDA första förlossningen men klarade mig bra med lustgas vid andra. Jag kände mig för det första mycket tryggare under min andra förlossning än jag gjorde vid min första eftersom jag redan varit med om det en gång och visste lite mer om vad som skulle hända och hur det skulle kännas. Därför kunde jag känna mig mer avslappnad och det tror jag hjälpte. Det jag gjorde inför andra var att jag läste på mer om andning. Jag läste en bra bok om andning, dessvärre minns jag inte vad den heter. Det var mycket rött på framsidan och jag tror författaren hette Anna eller Anne i förnamn.

Det gjorde otroligt ont att föda men jag var så koncentrerad på mina andetag att jag kunde koppla bort smärtan till viss del. Jag var så fokuserad på att andas att jag aldrig behövde andas flåsande, jag kunde ta djupa, lugna andetag genom hela förlossningen.

När huvudet skulle ut spännde det otroligt mycket och jag trodde att jag skulle spricka, men slapp bristningar helt.

I och med att jag slapp EDA kände jag en mycket större kontroll andra gången än första.

Lycka till!

(Jag återkommer om jag minns titeln på boken för den var riktigt bra)

• Miamaria8181

Boken heter "Innan du föder" och är skriven av Anna Wilsby. Jag rekommenderar den varmt! Jag lånade den på biblioteket annars finns den nog i bokhandeln.

• Miamaria8181

Ett tillägg: den handlar inte bara om andning utan om hela förlossningsbiten. Det finns även en del av boken som vänder sig till den person som ska vara med vid förlossningen, vanligen pappan till barnet.

• drS

"Sprattla": Tror du menar "Innan du föder" av Anna Wilsby.

Kan varmt rekommendera den jag med!

• Tezzan1981

eda hjälper inte vid utdrivningsskedet...så det kommer känns likadant.
    jag hade bara lustgas. när huvudet kom kände jag inget FÖRUTOM KRYSTVÄRKAR SOM KÄNDES som vanliga värkar men med mer "tryckkänsla"
    ...men värkarna under öppningsskedet var det värsta jg någonsin varit med om. öppnade mig 2 cm per timme och hade inga pauser. förbered dig noga!

• Alvi

Det går prima. Kanhända att du mitt under värkarna tänker "Satans jävla helvete, vad fan gör jag det här för?!?! Varför ville jag inte ha nån EDA, är jag helt jäkla blåst eller?" samt "Varför i heeeeelvete utsätter jag mig för detta igen!? ALDRIG MER!", men det funkar att föda utan EDA, eller ens annan bedövning... Tro mig...

Sammanfattning: Det gör ont, jäkligt ont. Men med rätt andning och massa avslappning, avslappning, avslappning, så klarar du det prima!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lila77

Hejsan först så vill ja säga grattis till barnet.. Ja har två barn och med dom båda körde ja bara lustgas.. Funkade jätte bra men visst kändes det va ju inte helt smärtfritt.. Det värsta va nog dom 3 sekunderna när huvudet kom. Men det gick över så fort dom va ute.. Men alla är ju olika i smärt tröskeln och så är ju alla barnen inte lika stora. Min senaste som nu är 7 månader vägde 4465 och va 51cm lång.. Och han kändes ju lite mer än vad min dotter gjorde hon va 3770 och va 50 cm lång. Lycka till!!!

• lyckligmamma2

Jag är rädd över att han kommer att sitta fast som min första gjorde,min första son vile inte ut och jag krystade i 2 timmar tillsist de klippte mig och han ville inte ,men han kom ut med sug klocka och tång ,är rädd om jag inte tar eda då är det sent att ta det när man krystar ,skulle inte ta eda om inte BM övertigade mig ,jag va då helt slut efter 20 timmars värkarbete.

• Lila77

Ojdå stackare! Hoppas din andra förlossning gå bättre och snabbare.

lyckligmamma2 skrev 2008-11-12 20:11:48 följande:
    Jag är rädd över att han kommer att sitta fast som min första gjorde,min första son vile inte ut och jag krystade i 2 timmar tillsist de klippte mig och han ville inte ,men han kom ut med sug klocka och tång ,är rädd om jag inte tar eda då är det sent att ta det när man krystar ,skulle inte ta eda om inte BM övertigade mig ,jag va då helt slut efter 20 timmars värkarbete.
  • Miim

Jag har fött båda mina barn utan någon som helst bedövning.
    Visst gjorde det ont, men inte så att jag höll på dö!
    Med ett otroligt stöd från min man och underbara bm/bmstudent
    klarade jag av värkarna med hjälp av andning, massage och värme.

Jag tycker att öppningsvärkarna är värst.
    När man väl får krysta är det som om smärtan försvinner i och med att kroppen får jobba.
    Men jag har haft väldigt lätta förlossningar.
    Första (finns att läsa om i bloggen) kom jag in öppen 9 cm och födde två timmar senare
    och dottern föddes efter tre timmar på förlossningen (öppen 3 cm när vi kom in med vattenavgång).
    Jag har använt mig av mentala målbilder (läs i "innan du föder") och tycker det fungerar suveränt när man ska jobba sig igenom värken.
    Om jag får turen att få ett barn till, kommer jag förmodligen inte använda smärtlindring.
    Jag vet ju att det går att hantera smärtan bara man är väl förberedd och inte blir rädd..

To frag or not to frag, that is the question?
  • Linny

Jag använde inte EDA, lustgas eller annan medicinsk bedövning. Bara profylaxandning, vetevärmare, tens och akupunktur (fast de nålarna drog jag ut efter en kvart).

Jättehäftigt! Profylaxen var guld och det gjorde inte ens ont att föda Det trodde jag aldrig! Jag är en person som gnäller när jag har skoskav men kände inte att det gjorde ONT att föda utan däremot kände jag att kroppen jobbade och att det tryckte. Tror det var profylaxen som gjorde det, för jag provade faktiskt lustgas under två-tre värkar och då gjorde det faktiskt ont. För då kunde jag inte profylaxandas. Så fort jag slängde lustgasmasken åt sidan och började profylaxandas igen så försvann smärtan och jag blev avslappnad

När huvudet skulle ut så brände det och sved. Det var det närmaste smärta jag kom. Men riktigt riktigt ont gjorde det inte heller och den fasen var ju dessutom över på en minut.

• skrotrumpan

Jag fick klara mig utan EDA (ofrivilligt) för att jag öppnade mig så fort. De hann inte ge mig någon för jag var redo att krysta då narkosläkaren kom.
    Jag hade endast lustgas och det gjorde riktigt ont. Så ont att jag höll emot krystvärkarna. Det tog 68 minuter innan hon var ute. Ettan tog 24 minuter.

Lyckligt gift med den stora kärleken och mamma till två perfekta flickor!
  • Sara78

Jag hann aldrig få nån EDA andra gången för när vi kom in var jag öppen 8 cm. Det gjorde rejält ont där vid 7-10 cm men jag hade bara två krystvärkar så var hon ute. Då var det mer en befrielse och tryck-känsla. Tycker inte alls det gjorde ont!
    Jag kände att jag hade mer kontroll utan EDA:n, för när jag fick den med första barnet så avtog värkarna lite grann och det drog ut lite mer på tiden. Nu gick det jätte fort men ändå sprack jag inget. För mig blev det en jätte lyckad förlossning även om jag innan tänkt mig EDA

Svar på tråden hjälp mig inför andra förlossning hur känns det att föda utan rygg bedövning vill förbreda mig