• LinaP

Börja med napp? 6 mån

Är det någon som har erfarenhet av att introducera napp till en 6 månaders?

Eller är det en dålig idé? Det är mest för att hon ska kunna sova bättre. Och vi hade tänkt börja lite smått vänja henne vid att sova i sin egen säng då hon hittills sovit mellan oss i en säng som är 160 bred. Det börjar bli trångt.

• Svar på tråden Börja med napp? 6 mån
  • Noctis

Jag tycker det låter lite smått dumt med att introducera napp till en sex månaders.

Lycka till med att flytta över henne i egen säng

• Jeanette1986

Min son började med napp när han va 6mån. jag av tuvngen att sluta amma och nappen va enda sättet att få det att funka. jag försökte ge han nappen tidigare men han vägrade. i samma veva började sonen sova i sin säng och det funkade prima.

• MarieDahlström

Det är bara du själv som bestämmer det . Tror du att hon kommer sova bättre med napp så vad har du att förlora . Inte säkert hon tar den . Kan testa med snutt

• MiniFröberg

Vi började med napp först när sonen var 7 månader. Han hade vägrat innan dess, men när jag slutade amma ville han plötsligt ha den. Vi funderade mycket på om det var dumt men såhär i efterhand ångrar vi oss inte! Nappen har varit till mycket hjälp. idag är han 22 mjånader och använder nästan inte napp längre (på eget initiativ).

• Emma86

min dotter vägrade nappen tills hon va 6-7 månader och tog den helt när jag slutade amma. Jag tycker de är super att hon tar den nu.

• LinaP

Vad är för och nackdelarna med napp?

Det har börjat bli lite jobbigt också, då det enda sättet att få henne att somna ha varit att amma henne. Det gick bra ett tag att hon fick somna själv, men nu så är det lönlöst.

• FrodaFröjd

vår dotter började oxå med napp vid sju månader... hon sover inte direkt bättre på natten.
    Men mycket bättre på dagen tack vare den. Är lugn med den oxå, det är bara skönt än så länge.. innan det ska slutas med den=)
    I samma veva som hon tog den tog hon oxå välling, sen dess sover hon bra on natten, eller bättre iaf.

• mama no1

JAAA! Jag har erfarenhet av det, mi son ville inte ha napp alls när han föddes och vi tyckte det va helt okej då vi inte är några nappfantaster direkt. Men när han va 6 månader och fortfarande ville amma hela nätterna så orkade jag helt enkelt inte mer utan sa till sambon att nu blir det napp, oavsett om han vill eller inte Så sambon fick gå upp och stoppa i nappen ett x antal ggr på natten han han fattade viken och nöjde sig med nappen och den sletna moder fick äntligen en god natts sömn...

Lycka till!

• sarismaris

Äldsta dottern började med napp när hon va nästan 6 mån, och jag tyckte bara det va bra! Hon hade inte velat ha den tidigare, vi testade lite de första månaderna. Slutade amma helt när hon va 4,5 mån och då blev hon mera "tuttig". Så när vi senare testade med nappen igen så ville hon helt plötsligt ha den! Kändes lättare att lugna henne när hon va ledsen och lättare att få henne att komma till ro när hon skulle sova när vi hade börjat ge henne nappen!
    Nu fyller hon snart 3 och vi har då bestämt att hon ska sluta med napp.. Får se hur det går.. Sen lillasyster kom för 7 mån sen har hon varit jättesugen på nappen hela tiden! Innan frågade hon aldrig efter den mer än när hon skulle sova.

Så testa att ge henne napp tycker jag! Det kan faktiskt va väldigt positivt!!

Towa 051125 & Ella 080413
  • Gummisnodden
    LinaP skrev 2008-11-12 20:47:10 följande:
    Vad är för och nackdelarna med napp? Det har börjat bli lite jobbigt också, då det enda sättet att få henne att somna ha varit att amma henne. Det gick bra ett tag att hon fick somna själv, men nu så är det lönlöst.
    Inte tycker jag de finns några nackdelar? När barnet ska sluta med napp gäller det bara att vara stenhård och då kan de ta 1-3 nätter men sen går de ju jättebra! Och sluta med napp bör dom väl senast göra vid 3 års ålder för tändernas skull.
    3 barnsmamma - 2004, 2005 & 10 Maj 2008!
  • Sussi82

Skeptisk till napp?
    Vi med.
    Vi lyckades llæra lilltjejen æ sova i egen sæng vid 6 1/2 mænader utan att anvænda nappen.
    (Den e dessutom jævligt svær att hitta i nattmörkret, + att den ofta dyker upp fukll av damm)
    Valet ær ert!
    Förstær absolut om du vill ha mera sömn- ville bara sæga att det finns chans för att det löser sig utan napp...

• mama no1

Att sluta med app va heller inget problem hos oss, vi började några månader innan jul att säga att napp ska endast användas i sängen vid vila och sömn och det funkade bra. Sen när julafton kom så gav han nappen till tomten och efter det har han aldrig frågat efter den Han va tre år och en månad när han slutade med nappen.

• Max o Zekes mamma

inga problem med mina 2 pojkar att sluta m napp,av till kattungarna på skansen vid 4 o 3 års ålder.Lillebror vägrar ta napp,vill amma istället.....men vill verkligen att han ska ta napp för napp är kanon.

Svar på tråden Börja med napp? 6 mån