• Mickis87

Någon med bebis med urinvägsinfektion?!

Min tös har urinvägsinfekition. Åkte in akut i måndags då hon va så konstig. Då visade de sig att våran temp inte funkade och att hon hade 40 graders feber. Hon blev bra efter en alvedon.

Men nu till saken..dom tog urinprov och de visade urinvägsinfektion. Behandlas för de nu.

Dom vill dock göra värsta grejen av de och ge henne medidcin et halvår sen röntga njurar, urinblåsa osv för att se om de är någon missbildning.

Detta görs för säkerhetens skulle ifall hon skulle ha de.. men varför inte vänta och se OM hon skulle få de igen? Varför ge medicin 6 månader bara för att förhindra urininfektion? Låter så konstigt i mina öron.

De är alltså inget som tyder på att hon skulle ha en missbildning utan bara för att de är ovanligt att bebisar får urinvägsinfektion.

Men saken är den att hon sover på mage och har dom sista 3 veckorna bajsat på natten och legat i bajsen ( har inte märkt de förens på morgonen. Ja mena de är väl rätt stor ris för infektion om dom får bajs i musen som ligger..upprepade gånger?

Nån med barn med missbildning där eller nån som haft urinvägsinfekion som bebis under 1 år?

• Svar på tråden Någon med bebis med urinvägsinfektion?!
  • MarieDahlström

Min hade kraftig urinvägsinfektion . Fick medicin i 10 dagar sen borta . har precis röntgat njurar o urinblåsa . Få medicin i 6 mån låter konstigt . Vad fick hon för medicin?

• Mickis87
    Svar på #1
    Jag tycker också de verkar så skumt. Ska ringa andra sjukhus och höra. Är inne på dag 3 på Cedax kuren som hon ska äta i 10 dagar.

Min mådde prima fram tills i måndag så de upptäcktes väldigt tidigt.

Förstår inte varför man ska anta att de är så grovt fel :S?
  • vRv

Alla mina tre barn har vårdads för urinvägsinfektioner/njurbäckeninflammationer. MEn vi har blivit inlagda o behandlade. Just nu går vi igenom alla dom här "stora" undersökningarna för o se om han också har fel på njurarna. Han e halvåret.
    Min andra son åkte vi in med när han var 6 veckor gammal och åkte ut o in i ett o halvt år o var inlgada minst 1 vecka i taget. Den medcinen du får till henne som hon ska ta innan ni träffat läkaren för o se om hon har några missbildningar osv det är en profylack o ingen anitibiotika. Det är en medicin som ska hindra så det inte dyker upp nya bakterier. Det är väl bra dom är så noga så ni slipper åka in o ut hela tiden??? men visst är det jobbigt!

• Mickis87
    Svar på #1
    Vi ska in och ultraljuda njurar osv i denna vecka också...
  • MarieDahlström

Men hur gammal är hon ? Vi fick svar att innan ett så är det ovanligt o kan bero på njurar¨na så därför röntgar dom o utreder mer .Min var lite mer än året o på gränsen men vi ville ändå kolla det . Är ju rätt allvarligt om det går upp till njurarna .
    Men medicin i ett halvår nej det hade jag nog också ifråga satt

• vRv
    Mickis87 skrev 2008-11-12 19:43:55 följande:
    Svar på #1Vi ska in och ultraljuda njurar osv i denna vecka också...
    Vi har gjort ultraljudet på minstingen som är ett halvår nu och sedan gjorde vi MUCG-undersökningen för 2 veckor sedan och väntar nu på sista undersökningen som ska kolla hans njurfuktion.
  • Mickis87
    Svar på #3
    Okej.. men undrar varför man antar allvarligt fel när en snart 7 månaders bebis får de för första gången?
  • MarieDahlström
    Mickis87 skrev 2008-11-12 19:47:07 följande:
    Svar på #3Okej.. men undrar varför man antar allvarligt fel när en snart 7 månaders bebis får de för första gången?
    Vi fick förklarat att under graviditeten så kan det bli något med att njurarna inte utvecklas o växer till sig . Då är det ju bättre dom kollar det .Min var lite mer än ett år o första gången hon fick det . Dom vill ju bara ditt barns bästa o kolla allt . Det är ju bra
  • Mickis87
    Svar på #8
    Okej. Känns bara så jobbigt eftersom dom sa att den undersökningen va väldigt jobbig för barnet. Då kändes de onödigt att göra den så hastigt.

Självklart är de bra att dom är noga och dom vill ju bara hennes bästa :)

Lät bara så konstigt att äta profylack 6 månader innan undersökning. Då borde den ju kunna göras nu istället för att vänta?
  • vRv
    Mickis87 skrev 2008-11-12 19:53:19 följande:
    Svar på #8Okej. Känns bara så jobbigt eftersom dom sa att den undersökningen va väldigt jobbig för barnet. Då kändes de onödigt att göra den så hastigt.Självklart är de bra att dom är noga och dom vill ju bara hennes bästa :)Lät bara så konstigt att äta profylack 6 månader innan undersökning. Då borde den ju kunna göras nu istället för att vänta?
    Hon får äta det nu tills alla undersökningar är klara så dom vet om hon har nån missbildning eller inte. Visa kan får sluta tidigare än andra min andra son åt det i över 2 år sammanlagt. Så fort dom ser hon inte behöver det mer så slipper hon det! Kanske bara missförstått det hela. Javisst är undersökningarna jobbiga för barnen. Om du vill kan jag gärna berätta hur dom går till om du vill. Då jag gjort det med alla mina barn.
Svar på tråden Någon med bebis med urinvägsinfektion?!