• Anonym (osäker)

Hjälp! Fått Sertralin utskrivet i dag men nu vill jag inte ta de...

Har väl varit lite deppig till och från de senaste 10 åren, superdålig relation med min mamma som avlöstes av att inte bli gravid på 4 år som åter avlöstes av att det var jobbigt att VARA gravid som avlöstes av att det var urtufft att få barn. Både första, andra och tredje... Ja, ni förstår. Alltid en ursäkt liksom. Nu efter tredje barnet bestämde vi att jag skulle söka hjälp om det inte kändes bättre när hon var över året och i dag var jag alltså hos läkare eftersom jag varit så otroligt ledsen hela helgen.
    MEN, när jag kommer hem så får jag mensen och jag mår alltid superledsamt dagarna innan. OCH jag går på Nutrilett sedan 3 veckor så jag är konstant hungrig och trött och ARG för att jag inte får äta. (Har bara 2-3 kg jag vill gå ner). Så nu till frågan: vi sa för ett tag sedan att om när allt detta med bantning osv var över DÅ skulle jag söka hjälp, nu blev det lite tokigt så jag ringde mitt i PMSn tydligen... Och nu har jag tagit en tablett men vill absolut vänta med att starta behandlingen tills jag är klar med Nutriletten om 3 veckor. Vad säger ni? Kan jag hoppa av efter en tablett??? Kan tillägga att jag har sällsynta menstruationer så därför är det alltid omöjligt att veta när den kommer...

• Svar på tråden Hjälp! Fått Sertralin utskrivet i dag men nu vill jag inte ta de...
  • Shasti

Jag har ätit Sertralin i flera omgångar och en tablett gör varken till eller från. Men är det inte bättre att prioritera ditt mående istället för de där 2-3 kilona och vara konstant hungrig och trött och arg när du redan mår dåligt? När du mår bättre kanske du inte kommer tycka att de där kilona gör något längre... bara en tanke.

• Anonym

Nej! Sluta inte!

Det här är bara fler undanflykter du ger dig själv för att inte ta tag i ditt mående. Gör inte så mot dig själv. Om du tänker efter vet du också att ditt mående inte helt beror på mensen eller matbristen.

• Anonym (samma här)

Jag har också fått Sertralin utskrivet idag. Jag har mått dåligt konstant under två år, men inte sökt hjälp förrän nu. Jag har skjutit upp det hela tiden och tänkt att om jag bara får vila lite mer så blir det bättre. Men nu kom jag till insikt att man kan inte "vila" bort en sån här sak.

Jag har under dessa år mått som sämst dagarna innan mens, eftersom jag har ett hemskt pms humör. Gråtit, varit arg på hela världen mm. Därför har jag skyllt på det också. Att jag är inte deprimerad, det är "bara" pms. Men sanningen är den att jag har egentligen inte mått bra någon dag under året oavsett pms eller inte. Det är värre under dagarna före mens, men det är ju inte helt bra de andra dagarna heller...

Läkaren sa att det är uppenbart att det är pms jag lider av, men att det finns något annat också i botten, troligtvis en depression som förstärks utav min pms. Jag är så glad att jag äntligen gick till läkaren. Jag har varit och är fortfarande lite rädd för att ta såna här mediciner, men en väninna till mig som varit deprimerad har ätit Sertralin och hon säger att det är en helt otroligt bra medicin. En helt ny värld öppnade sig för henne när hon åt dem, en värld där man faktiskt kunde må bra.

De är inte vanebildande, tack och lov, och den här medicinen skrivs också ut till dem som enbart har pms problem sa läkaren. Medicinen återställer balansen i hjärnan som rubbas vid t.ex en depression eller pms. Nu ska jag strax åka till apoteket och hämta ut dem. Gör du det också, TS. Lycka till.

• HemligaMamman

Jag har ätit sertralin sen en vecka tillbaka nu. Jag väntade ca två veckor med att börja äta den, skyllde på det ena och det andra. Tillslut sa läkaren på psyket att det bara var undanflykter. Rädsla för vad som händer när jag äter den osv. Och han träffade mitt i prick, för det var nog de egentliga orsakerna för mig iallafall.

Så lätt att tänka som du gör, att efter det och efter det. För det är en ångest att släppa ångest också på nåt konstigt sätt.
    Men jag håller med ovan, 2-3 kg är mindre viktiga.
    Dessutom har jag börjat må sämre av alla upp och ner gångar i vikten och lågt kaloriintag påvverkar psyket väldigt negativt då man redan mår dåligt!!

Lycka till!!

Och Anonym(samma här) Jag hoppas du har rätt. Var precis som om jag själv skrivit det. Mått bra i i veckan(min mens ha varit borta då jag mått som sämst nu) och helt plötsligt en morgon var ångesten där igen. På kvällen fick jag mensen. Så jag hoppas sertralinet funkar lika bra som jag också fått för mig att det gör!!

Kram på er alla!!

• Anonym

Kanske du behöver prata med någon? Låter galet att ta piller...Har du pratat med någon ett antal gånger och kommit fram vad det är som gör att du mår dåligt igentligen.

• Anonym (samma här)

HemligaMamman, jag har påbörjat min kur ikväll och hoppas också att Sertralin ska vara så bra som jag tror och har hört. Läkaren sa att jag ska ta en halv tablett om dagen i en vecka och sedan gå upp till en hel tablett om dagen resterande tiden av kuren.
    Jag har som sagt varit lite rädd för "såna här" tabletter. Sedan har jag överhuvudtaget varit rädd för att gå till läkaren och säga att jag inte mår bra. Jag har nog varit rädd för att få svaret att jag är knäpp eller psykiskt sjuk. Men läkaren sa något väldigt bra. Han sa att det finns många psykiska sjukdomar men depression är inte en av dem. En depression innebär inte att det är huvudet du är sjuk i, utan det är själen som är sjuk.
    Lycka till du också.

• Anonym (samma här)
    Anonym skrev 2008-11-13 15:01:23 följande:
    Kanske du behöver prata med någon? Låter galet att ta piller...Har du pratat med någon ett antal gånger och kommit fram vad det är som gör att du mår dåligt igentligen.
    Ja, det är därför jag har dragit mig för att ta tabletter. Men en depression går inte att vila bort eller prata bort med en psykolog eller nåt sådant. En depression beror på att hjärnan producerar för lite seratonin (seratonin är ett ämne som gör att vi känner glädje och lycka) och om det finns för lite av det så blir det obalans. Den balansen går inte återställa genom att vila eller prata med någon. Ämnet seratonin finns i medicinen Sertralin.

Om du tänker dig en person som t.ex har Klamydia (bara ett exempel) så finns det ju botemedel som måste in i kroppen för att ta död på bakterien. Botemedlet kan inte hoppa in i kroppen bara för att man vilar eller pratar med någon. Samma sak med en depression. Det är ett ämne som hjärnan producerar för lite av och det ämnet kan inte hoppa in i hjärnan bara för att man pratar med någon. Ämnet måste tillföras genom medicin, precis som Klamydian botas med medicin. (Kanske dumt exempel med just Klamydia men det var det enda jag kom på nu, men ni fattar säkert vad jag menar.)
  • Shasti

Anonym (samma här) skrev 2008-11-13 20:02:28 följande:

Ämnet seratonin finns i medicinen Sertralin.
    Bara en parentes, Serotonin finns inte i Sertralin, utan Sertralin hämmar återupptaget av Serotonin i hjärnan. Det tas inte upp lika mycket av receptorerna och därför ökar mängden av det. Därför heter Sertralin och en del andra antidepressiva SSRI - på engelska Selektiva Serotonin Återupptags Hämmare. Fass: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
  • Anonym (osäker)

Hej på er alla och tack för svaren!

Som jag misstänkte så fick jag kraftigt illamående på kvällen av denna ena tabletten, står det illamående som biverkning så kan jag vara säker på att få det... Spydde även som en gris under graviditeterna.

I vilket fall, ringde sjukvårdsrådgivningen och frågade om man kunde hoppa av efter en tablett och det var ingen fara. Åker på en minisemester till min syster nästa helg så illamående är inget jag vill ha just nu. Kommer börja om ett par veckor då jag varit hos kuratorn för första gången.

Kan tillägga att jag varit glad och upprymd sedan jag var hos läkaren, är nog väldigt glad för att jag äntligen tagit tag i detta och talat om hur det ligger till för någon utomstående. Kul om vi är några stycker som kan följas åt i denna tråden, ni får gärna berätta hur det går för er. Du som ska börja med bara en halv åt gången, var det någon särskild anledning till det? Jag vill nog också göra så, då kanske illamåendet blir mildare... Var nära att kräkas flera gånger den kvällen och natten, usch...

Men vid gott mod, nu ska det bli bra!

• HemligaMamman

Ja, ta då den tiden och "förbered" dig!! Jag träffade min granne och hon tycker sertralin är jättebra. Men kan vara jobbiga biverkningar första 1-2 veckorna.
    Själv är jag inne på dag 9 och mår hemskt illa, främst på mornarna. Men jag håller ut!!!

Lycka till då du börjar då:)

• Anonym (osäker)

Usch, det är så alltså... Kräks du? Man får ju bara ställa in sig på att det går över, ett par veckor klarar man ju av. Då kanske jag kan behålla vikten som jag är nere på, haha.

HemligaMamman skrev 2008-11-15 09:31:39 följande:
    Ja, ta då den tiden och "förbered" dig!! Jag träffade min granne och hon tycker sertralin är jättebra. Men kan vara jobbiga biverkningar första 1-2 veckorna. Själv är jag inne på dag 9 och mår hemskt illa, främst på mornarna. Men jag håller ut!!! Lycka till då du börjar då:)
  • HemligaMamman

Det har bara varit riktigt hemskt en dag, sen mår jag illa av och till. Men det är andra saker som inverkar på det också, att jag äter dåligt just nu. Jag har varit nära att kräkas innan jag fått nåt i magen. Men har inte behövt göra det. Men ställ inte in dig på det, för det behöver ju inte bli så för dig!!

• Anonym (samma här)

Jag vet inte varför jag skulle börja med en halv per dag, men jag kan tänka mig att det kanske är för att "vänja sig" vid tabletterna sakta så det inte blir för mycket i början? Jag har tagit en halva i torsdags, en halv igår och en halv idag. Än känner jag inget illamående eller några andra biverkningar, ("peppar peppar") och då är jag ändå en sån som lätt blir illamående av mycket t.ex åka bil långväga eller en gungande båt (då spyr jag, säkert som amen i kyrkan).

Nu är det som sagt bara halvor jag tar första veckan, vi får väl se vad som händer när jag går upp till hela tabletter...förhoppningsvis så har väl kroppen vant sig vid det då så det inte blir så stor omställning.
    Kämpa på ni andra med, ni är inte ensamma. Och om du känner TS att det inte är rätt läge just nu så ta det sedan efter din minisemester, när du känner dig redo. (Hur kul är det liksom att må illa på sin minisemester.)

• Anonym (jag)

ja man ska börja på låg dos, men illamående är ju jätte vanligt! men man ska ju inte äta ett ssri preparat för att behålla vikten ..

• HemligaMamman

Dag 12 nu och biverkningarna har minskat. Är kvar, men det börjar kännas bättre. Ville bara säga det

• Anonym (osäker)

Hej! Vad bra för dig, då är du säkert över det värsta. Jag åker till min syster i morgon, kommer hem söndag och ska sedan träffa en kurator nästa vecka. Efter samtal med henne kommer jag börja, ser fram emot det faktiskt.

HemligaMamman skrev 2008-11-18 22:55:40 följande:
    Dag 12 nu och biverkningarna har minskat. Är kvar, men det börjar kännas bättre. Ville bara säga det
  • Anonym (osäker)

Hej! Nu har jag tagit första tabletten, mår illa men känns bra ändå. Var hos kurator i dag och hon tyckte inte att depression stämmer in så bra på mig eftersom jag är så energisk och har massa som jag vill göra osv, hon tror mer på inre stress samt en del spöken från det förflutna. Hon tyckte dock att jag skulle börja med tabletterna eftersom de även har en ångestdämpande effekt. Ångest - ett stort ord för mig och inget som jag trott att jag lider av men ångest kan tydligen yttra sig på olika sätt. Jag kan ha svårt att sitta ner och koppla av, är lite orolig på insidan liksom.

Jaja, ska bli spännande att se hur detta går. Kan verkligen rekommendera att prata med någon i tillägg till medicinering, det var jätteskönt att prata av sig i dag.

Svar på tråden Hjälp! Fått Sertralin utskrivet i dag men nu vill jag inte ta de...